Chris-Craft capri 25
En helt særegen båtopplevelse
Den er ny, men egenskaper og design sender deg nesten 100 år tilbake i tid.
Det er mye historie og tradisjon knyttet til Chris-Craft. Chris Smith og broren Henry etablerte sitt første båtbyggeri i 1881, og Chris-Craft-navnet dukket opp for første gang i 1924. Chris Smith hadde gjort seg bemerket med raske racerbåter og med oppsvinget i amerikansk økonomi i mellomkrigstiden fikk mange sitt første møte med båtlivet i Chris-Crafts populære runabouts.
Mye vann er rent i havet siden de glade 20-årene og i 2001 kjøpte private equity-firmaet Stellican hele Chris-Craft og rettighetene til navnet. De har spesialisert seg på tradisjonsrike varemerker, og har hatt suksess med Riva og motorsykkelmerket Indian. Noe av det første de nye eierne gjorde, var å bygge båter basert på runaboutkonseptet fra Chris-Crafts storhetstid.
Tar vare på tradisjonen
Chris-Craft Capri 25 er et av de siste tilskuddene i serien av klassiske runabouts. Lillebror Capri 21 ble lansert i 2014 for å markere at det var 140 år siden Chris Smith bygget sin første båt. Capri-serien er enda mer klassisk i formen enn Corsair- og Launch-modellene, med sin tverre baug, lange, slanke skrog og lave profil med førerplassen langt fram. I tillegg til båtene i tradisjonell stil, lager man en serie senterkonsollbåter og har nettopp lansert en ny cabincruiser i New England Lobsterboat-stil.
Det er ingen tvil om at Capri representerer det mest tradisjonelle ved Chris-Craft. En vakker båt, den vekker oppsikt og beundring i omtrent like store doser. Bruksområdet er krystallklart; her handler det om godværsturer for fire-fem personer, med stil, komfort og kvalitet av ypperste klasse.
Lekkert i lysebrunt
Det føles helt naturlig å ta av seg skoene når du går ombord, selv om de er aldri så rene og pene under. Capri-eksemplaret jeg skal kjøre tur med er lys og vakker som en nordisk sommernatt. Blått skrog, interiør i beige og lysebrunt, med lekkert teppe på gulvet. Her har man ingen ønsker om å sette fra seg et fotavtrykk, uansett hvor lite det måtte være. Og skulle du ha andre ønsker med tanke på farge til skrog eller innredning, fikser Chris-Craft det meste.
Innredningen er enkel, virker nesten spartansk, med to slanke stoler og aktersofa. Helt til du legger merke til detaljkvaliteten, soliditeten og hvor komfortabelt alle setene er polstret.
Førerplassen har også tatt vare på tradisjonene. Det store trerattet med kraftige, forkrommede detaljer og dashbordet med brytere og instrumenter som i en klassisk amerikansk bil, slik det skulle være på 1920-tallet. Normal sett ville vi ha rynket litt på nesen av å kjøre en båt uten kartplotter montert. Men i Chris-Craft 25 Capri føles det nesten som helligbrøde å sette inn et elektronikkmonster fra 2016.
Bare V8, heldigvis
Chris-Craft Capri 25
Lengde, total: 8,1 m
Bredde: 2,6 m
Tørrvekt: 2 585 kg
Drivstoff: 291 l
Dypgang: 0,92 m
Motor: Hekkaggregat
Effekt: 300–420 hk
Pris: 1,7-1,8 millioner
I motorrommet er det stilekte vare. Det er V8 bensin som gjelder, fra Mercury med 6,2-liter på 300–350 hk og 8,2-liter med 380–430 hk, eller fra Volvo Penta med 5,3-liter på 300–350 hk og 6,0-liter på 380–430 hk. I vårt eksemplar er det montert en Volvo Penta 5,3-liter på 350 hester. Den starter mykt, med en innbydende purring langt der nede under den velpolstrede solplattformen. Når du kommer opp i fart, er det ingen tvil om at bensin er det eneste saliggjørende i denne båten. Volvo-motoren lager ikke noe masete V8-vræl, men har en maskulin klang med den potente V8-sangen akkurat passe markert i bakgrunnen.
Fartspotensialet er det heller ikke noe i veien med. Drøyt 46 knop kler båten godt, men aller best fungerer den i rask marsjfart mellom 30 og 40 knop. Da er støynivået relativt behagelig og atmosfæren ombord like ustresset som utseendet antyder.
Søler ikke med champagnen
Det er ikke nok sjø til å sette skroget på de store prøvene, men båten virker tung og svært solid i det vi finner av hekkbølger og krappsjø. Chris-Craft Capri handler uansett ikke om bølgehopping, men sivilisert framferd uten at det blir noe skvulping av kostbare champagnedråper i aktersofaen. En oppgave denne båten mestrer til fingerspissene.
Denne saken ble første gang publisert 15/05 2017, og sist oppdatert 19/05 2017.