chevrolet camaro

Legendarisk spesialbil med sjokkløsning

For første gang kommer den legendariske Chevrolet-modellen med elektrisk motor.

Pluss ikon
EL-DRAGSTER: Chevrolet Camaro eCOPO.
EL-DRAGSTER: Chevrolet Camaro eCOPO. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Den ser ut som en typiske amerikansk muskelbil, noe den også er. Men under skallet på Chevrolet Camaro eCOPO sitter det ikke en diger forbrenningsmotor, men en elektrisk motor som genererer 700 hk og et dreiemoment på 810 Nm. Den elektriske motoren er satt sammen av to BorgWarner HVH 250-150-elmotorer som hver produserer 400 Nm. Batteripakken består av fire 200-voltsmoduler. eCOPO skal greie en quarter mile (cirka 400 meter) på 9 sekunder, ifølge Chevrolet.

Akselerasjonen er oppgitt i quarter mile fordi eCOPO er et dragracing-konsept, noe som betyr at bilen neppe blir satt i serieproduksjon. eCOPO er laget i forbindelse med den gigantiske SEMA-messen i Las Vegas og fordi det er 50 år siden COPO-programmet ble startet. Konseptet kan anses som et ganske heftig laboratorium, for ifølge Russ O’Blenes, sjef for blant annet motorsport i GM, handler eCOPO om elektrifisering av high performance-avdelingen i GM.

- Det originale COPO Camaro-programmet har alltid handlet om å skyve grenser, og dette konseptet er i samme ånd, uttaler O’Blenes.

LEGENDE: 
1969-versjonen av COPO Camaro . Kun 69 eksemplarer ble bygget og alle var utstyrt med ZL1 427 Big Block-motor i aluminium.
LEGENDE: 1969-versjonen av COPO Camaro . Kun 69 eksemplarer ble bygget og alle var utstyrt med ZL1 427 Big Block-motor i aluminium. Foto: Produsent

COPO-navnet kommer fra den Illinois-baserte Chevrolet-forhandleren Fred Gibb som i 1969 ville lage en spesialversjon av Camaro til dragracing basert på serieproduserte biler. Gibb benyttet seg av Chevrolets Central Office Production Order, derav navnet COPO. Gibb brukte systemet til å utstyre Camaro med ZL1 427-racingmotor

eCOPO vises nå på SEMA-messen i Las Vegas. Der vises også årets versjon av COPO med forbrenningsmotor. Kun 69 stykker skal produseres, og kan fås med enten en selvpustende V8 427 racingmotor eller en kompressormatet V8-er.

BENSIN: Det buler litt mer over panseret på 2019-versjonen av Camaro COPO med forbrenningsmotor
BENSIN: Det buler litt mer over panseret på 2019-versjonen av Camaro COPO med forbrenningsmotor Foto: Produsent

SEMA (Specialty Equipment Market Association) er en årlig messe som siden 1967 har samlet mange spesielle og særdeles ekstreme biler i Las Vegas. SEMA er i utgangspunktet en lukket messe for de som jobber i bilbransjen, men det er likevel flere som arrangerer turer og ordner med inngang. Dersom man liker styling og tuning er dette selve paradiset. Ingen andre steder er det samlet så mange svært spesielt utførte biler som i Las Vegas på denne tiden av året.