Caravanmessen 2019
6 viktige bobilnyheter for Norge
Det bugner av nyheter for det norske bobilmarkedet. Vi har sett nærmere på noen av dem.
Det er plenty av bobilnyheter på den årlige Caravanmessen på Lillestrøm som går av stabelen nå. Digre bad, smarte sengeløsninger, mer sikkerhetsutstyr, LED-lys og flere bobiler på Mercedes-chassis, er blant stikkordene. Om du er på utkikk etter bybobil, alkove, delintegert eller helintegrert, rimelig eller overdådig luksus, så finner du det på Caravanmessen.
Weinsbergs første helintegrerte
Weinsberg er en del av Knaus Tabbert, men er et rimeligere merke enn Knaus. Nå kommer Weinsberg med sin første helintegrerte bobil, kalt CaraCore. Som Weinsberg-søsknene kombinerer CaraCore praktiske egenskaper med moderne design. Den kommer blant annet med klassens største bad, ifølge produsenten. Fordelen med en helintegrert bobil sammenlignet med en delintegrert, er at senkesengen ligger over cockpiten og ikke hele salongen. Det gir mer romfølelse. I CaraCore er senkesengen 150 centimeter bred. Materialvalget og løsningene er gjennomgående smarte og stilige. Er dette bobilen som kan introdusere flere bobilister til den helintegrerte delen av markedet? Weinsberg mener det.
Prioriterer sitteplassen
Eura Mobils sitteløsninger for flere 2020-modeller bærer preg av at de er opptatt av praktiske løsninger som utnytter gulvplassen i bobilene, og tilrettelegger for god sosial kontakt. Helintegrerte Integra Line 650 HS på bare 6,5 meter er kompakt, men bruker løsninger som skal bidra til at den oppleves romslig. Derfor har Eura Mobil droppet faste senger og heller plassert en rundsitter-gruppe bak, med god plass til fem voksne. En dobbeltseng er plassert i taket over førerkabinen, og senkes ned når det er natta.
Mellom seng og sittegruppe befinner det seg et svakt kurvet kjøkken med et 140-liters kjøleskap på motsatt side, samt integrert toalett/dusj. Ved sengen er det plassert et halvhøyt garderobeskap under en nedfellbar bordplate. Dobbeltgulvet er oppvarmet, og byr på en del lagringsplass. Lukene inn til lagerrommet under dobbeltsenga er relativt små. Profila RS 720 QF er en modell med «face to face»-sofaer med integrerte setebelter i sittegruppa. Sofaene kan bygges om til to forovervendte stoler med belter. Bak finner man en midtstilt dobbeltseng som kan heves hydraulisk opp til 115 centimeter, for å gi mer lasteplass i garasjen. Kjøkkenet er 1,2 meter bredt og svakt kurvet, med en hengslet ekstra arbeidsbenk.
Komplett fra Knaus
Delintegrert, alkove og nå helintegrert: Med Live I er den vellykkede Knaus-serien komplett. Knaus Live I kommer i første omgang i to versjoner, 650 MEG (6,99 m lang), og 700 MEG. 700 MEG kommer med enkeltsenger bak og senkesenk over cockpiten. Rundt spiseplassen er det rom for seks, og på førersiden finnes et stort og vinklet kjøkken med god skapplass, komfyr med tre bluss, vask og et 142-liters kjøleskap. Garderoben er også plassert på denne siden av den lekre bobilen. På motsatt side finner vi det elegante badet med speilskap, rund vask, toalett og dusj. Under sengene i hekken er garasjen med raus lagringsplass. I tillegg til garderoben og garasjen, finnes det flere takskap og åpne hyller der du kan lagre ting og tang.
Opptil seks sengeplasser
Hobby er en gigant på campingvogner. Når det gjelder bobiler har selskapet litt å gå på. Det kan innstegsmodellen Hobby Ontour gjøre noe med. Rendsburg-driften hadde rundt 290 millioner euro i omsetning i fjor, 230 millioner fra salg campingvogner og 60 millioner fra bobiler. Hobby er en nyskapende bedrift noe innstegsmodellen Ontour er et eksempel på. Nå er serien utvidet med med en Optima T65-versjon som kommer med masse utstyr. Den familievennlige planløsningen er helt ny. Modellen er 6,99 meter lang, 2,33 meter bred og tilbyr ikke bare god romfølelse, men også opptil seks sengeplasser. T65 har en spiseplass som man må til en alkove-modell for å finne maken til. Spiseplassen kan gjøres om til en soveplass for to, en senkeseng har plass til ytterligere to og bakerst finnes en køyeseng. Den nederste køyesengen kan vippes opp om nødvendig, og dermed frigjøre enda mer lagringsplass. Mellom sittegruppen og køyesengen er det funnet plass til et kompakt vinkelkjøkken. Det er utstyrt med en vask i rustfritt stål, komfyr med tre bluss og et 140 liters Slim Tower-kjøleskap. En ekstra bordplate ved inngangspartiet sørger for en utvidelse av arbeidsflaten dersom det trengs. Ontour er ikke basert på Fiat Ducato, men Citroën Jumper.
Utvider Compact-serien
Blant årets bobilnyheter fra slovakiske Adria, er den oppgraderte Compact-serien. Modellen Compact Supreme skal gi deg god romfølelse på liten plass. Den kan fås med soveplasser for tre personer. Med stort panoramavindu er det godt innslipp av lys i bilen som også kommer med et velutstyrt kjøkken med mange muligheter. Den første Compact-modellen ble lansert allerede i 2007, og nå kan du fjernstyre lys, varme, kjøleanlegg og annet utstyr med mobiltelefonen med appen Adria MACH. I tillegg gir systemet deg nødvendig informasjon som er til nytte for deg ute på veien. Nye Compact Supreme kommer også med en rekke nye førerassistenter.
Rapido på Mercedes
Ducato er den suverent vanligste bobilplattformen, men stadig flere bobiler kommer med chassis fra Mercedes. Som Rapidos to nye helintegerte modeller, M66 og M96. De er identiske, bare sengeløsningen skiller dem fra hverandre. M66 har enkeltsenger, mens M96 har queen bed . I tillegg har begge senkeseng over førerstolene. Nytt av året er blant annet en innovativ varmeløsning. Luft fra varmeanlegget semdes ut via bordbeinet i salongen. Varmeanlegget, TRUMA Combi 6 med CP PLUS-varmestyring, sørger dermed for at du slipper å fryse på beina. I tillegg leveres bilene med iNet, som lar deg fjernstyre varmen og sikrer at den holder ønsket temperatur når man kommer tilbake til bilen.Motoren er på 2,2 L og har 143 HK under panseret. I tillegg er det er gjort flere konkrete tiltak for å bedre sikkerheten, blant annet leveres bilen med flere førerassistenter, blant annet bakkestartassistent og antiskrenssystem.
Foreløpig lettelse
Det råder en forsiktig optimisme i den norske bobilbransjen etter at en varslet omleggingen i engangsavgiften for nye bobiler, satte hele bransjen i spill. En omleggingen til den nye WLTP-avgiftsberegningen, med CO2 som den avgjørende komponenten, ville føre til dramatiske prishopp i engangsavgiften på nye bobiler. Det kunne gitt full stopp i salget. Bransjen har allerede merket en nedgang sammenlignet med i fjor. Første halvår 2019 var det registrert 2064 nye bobiler (førstegangsregistrerte) mot 2474 i 2018, ifølge Norges Caravanbransje. Men myndighetene har besluttet å utsette omleggingen i engangsavgiften for nye bobiler. Det betyr at beregning ut fra WLTP utsettes, og at engangsavgiften for 2020-modellene vil ligge på 2019-nivå. Det har gitt bransjen et velkomment pusterom.
- Bransjen har lenge fryktet at avgiftsomleggingen ville ført til flere hundre prosent prisøkning på kjøretøyene, sier Geir Holm. ,generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.
– Engangsavgiften vil nok øke noe opp i 2020, men hvor mye er ikke lett å si akkurat nå fordi statsbudsjettet ikke er vedtatt, sier Holm.
Denne saken ble første gang publisert 13/09 2019, og sist oppdatert 16/09 2019.