camping til lands og til vanns
Sjekk campingbåten som er på vei til Norge
Caravanboat er både campingvogn og båt. Nå importeres den til Norge, og prisene starter på én million kroner.
Stadig nye reiseformer finner veien til det populære campingsegmentet. Nå seiler en merksnodig krysning av campingvogn og båt inn på det norske markedet. Caravanboat er det logiske navnet.
Husbåt med hjul
Produsert i Tyskland, og vel i bunn og grunn en motorisert husbåt. Hvis en da ikke velger å trekke den på land og – stående på en toakslet tilhenger – bruke den som campingvogn, etter en bil eller som fastliggervogn.
Så da er den jo begge deler, og på norsk er det vel logisk å kalle den campingbåt.
LES OGSÅ: Luksuriøs og påkostet bybobil
Mange muligheter
Og hva skal en nå med en slik? Bevares – det kan da tenkes situasjoner hvor det er kjekt å ta seg en tur på Mjøsa med fastliggervognen, eller ha en campingvogn i hagen som man kan sjøsette i nærheten, eller dra med seg på helgetur til en campingplass, eller sågar fricampe med ved et vann i den lokale allmenningen.
Flere muligheter, rett og slett!
Pr. i dag har Caravanboat én modell på 30 fot, kalt Departure One. Men en kortere prototyp på 26 fot er i støpeskjeen (kalt Adventure), og vil etter alt å dømme være klar for markedet tidlig neste år.
LES OGSÅ: Seks viktige bobilnyheter for Norge
Til Norge
Og markedet, det innbefatter nå også Norge. Caravanforhandler Aktiv Caravan i Bergen har nemlig inngått avtale med produsent Caravanboat om å bli norsk importør. Et resultat av at daglig leder Aivon Baretto falt pladask for konseptet under Caravanmessen i Düsseldorf for kort tid tilbake.
– Etter vår mening gir dette produktet kundene muligheten til å kombinere campingliv og båtliv til en fornuftig pris, sier han til side3.no.
– Dette er jo et spesielt produkt – er det ikke litt dristig å satse på?
– Vi tror på dette! Caravanboat byr på skikkelig tysk kvalitet kombinert med det unike med et katamaranskrog. Og utstyrsmulighetene er mange – her kan man for eksempel også få forbrenningstoalett så vel som elektrisk fremdrift.
Caravanboat er CE-merket slik som andre fritidsbåter er, opplyser Baretto videre.
– Den har fått merkingen C og D – det betyr at den skal tåle opp til 13, 8 sekundmeter vind og bølgehøyde opp til 2,0 meter.
Romløsning
Bakerst i Caravanboat finner vi en baderampe, der det sikkert også kan være fint å sitte med noe godt i glasset når sola går ned. En stor glassdør og et ditto vindu skiller baderampa fra campingbåtens største rom, der vi finner sofagruppa og kjøkkenet med blant annet to kokebluss og kjøleskap.
I midtseksjonen finnes førerplassen og toalett/dusj. Norskproduserte Cinderella forbrenningstoalett er som nevnt opsjon.
Og helt foran er soverommet, med to langsgående enkeltsenger. Tre panoramavinduer gir maksimalt med lys, og det midterste er hengslet i toppen og kan skyves helt opp slik at man kan gå ut på et lite soldekk.
Taket er sterkt, og tåler 350 kilo. Så her kan man benke seg med bord og stoler.
LES OGSÅ: I denne bobilen bor du mer luksuriøst enn hjemme
Selvbyggerversjon
Departure One, og etter hvert den nye på 26 fots Adventure, kan leveres ferdige eller som halvfabrikat der man fullfører innredningen selv.
Prisene på 30-foteren, fullt ferdig, ligger på mellom 1,2 og 1,5 millioner kroner, mens 26-foteren forventes å få en pris på cirka én million.
Inkludert i prisen er en spesialtilpasset toakslet ni meter lang tilhenger.
Baretto forteller at de allerede opplever stor interesse for produktet, og at de regner med å selge 7–10 enheter årlig.
Tekniske fakta
Skrog: Aluminium
Tak og vegger: Forsterket kompositt-sandwich med styrofoam-isolasjon
Innvendig gulv: Plast med trestruktur
Vinduer: Pleksiglass
Lengde: 7,8 meter
Bredde: 2,5 meter
Høyde inkl. tilhenger: 3,4 meter
Vekt inkl. tilhenger: 2,8 tonn
Draft: 0,28 meter
Motor: Påhengsmotor med 15 hk
Toppfart: 10 knop (18,5 km/t)
Antall sengeplasser: 3–4
Bluss: 2 (gass/230V)
Friskvannstank: 120 liter
Gråvannstank: 120 liter
Luftvarme (bensin/gass og 230V)
Solcellepanel på taket
Aircondition
Anker foran
Nettsted: caravanboat.de
Denne saken ble første gang publisert 21/09 2019, og sist oppdatert 20/09 2019.