bruktbil

Disse dieselbilene holder seg veldig godt i pris

- Nei, det er ikke alle som skal ha elbil.

Pluss ikon
<b>BILMELGLER: </b>Bilmegler Morten Altmann sier at mange dieselbiler fortsatt holder seg bra i pris. Rett og slett for at de kan være gode og fornuftige familiebiler.
BILMELGLER: Bilmegler Morten Altmann sier at mange dieselbiler fortsatt holder seg bra i pris. Rett og slett for at de kan være gode og fornuftige familiebiler.
Først publisert

Rundt halvparten av alle biler som selges som nye i år kommer til å være elbiler. Men bilsalg er mer enn nye biler. For mens det i Norge selges rundt 150.00 nye biler i året, så selges det mer tre ganger så mange brukte biler. Slik sett er bruktbilen Norges desidert mest solgte bil.

Og i dette markedet er elbilene i klart mindretall.

– Ja, svært mange bruktbiler er utstyrt med dieselmotor. En motortype som i det siste nærmest har blitt hetset. Blant annet i media – hvor de innimellom har blitt beskrevet som nærmest uselgelige. Det stemmer ikke. For faktum er at noen av bruktbilene med dieselmotor både er lettsolgte, og oppnår gode priser. De er rett og slett populære i bruktbilmarkedet.

Det sier Morten Altmann, som er daglig leder i Norsk Bilpool. Et selskap som siden 1997 har kjøpt og solgt bruktbiler og bilflåter i business-til-business-markedet (altså fra forhandler til forhandler).

Vi snakker om mangfoldige tusen biler i løpet av disse 20 årene. Mannen vet med andre ord mer enn de fleste om hva som rører seg i bruktbilmarkedet til enhver tid.

<b>POPULÆR: </b>Som bruktbil er Toyota RAV4 med dieselmotor vel så populær som hybridvarianten.
POPULÆR: Som bruktbil er Toyota RAV4 med dieselmotor vel så populær som hybridvarianten.

Norge er mer enn Oslo

– Så du mener at dieselbilenes tid ikke er forbi?

– Nei, og i alle fall ikke som bruktbiler. Norge er jo litt mer langstrakt enn bare Oslo-gryta, med kollektivfelt og gratis parkering. Så dieselbilene skal vi nok ha med oss en god stund ennå. Det er rett og slett ikke alle som kan, eller vil, ha elbil, sier han.

– Men når vi snakker om det store bildet, ser jeg jo hva som skjer. Elektrifiseringen av bilparken kommer. Enten vi vil eller ei. Men dieselbilene som ble solgt i går og i dag skal jo være her i både 10 og 15 år. Jeg mener også at en dieselbil kan være et glimrende valg for mange familier fortsatt.

– Du nevnte innledningsvis at noen av disse bilene holder seg godt i pris og er lettsolgte. Kan du gi noe eksempler på det.

– Ja, absolutt. En bil som Toyota Landcruiser er ett eksempel. Den får du knapt med noe annet enn dieselmotor her i Norge. En godt utstyrt bil med fin kilometerstand er "varm hvetebolle" for oss som selger bil, slik jeg opplever det.

– Lillebroren, RAV4 med dieselmotor er det samme. De siste årene har den kun blitt levert som bensin-hybrid, men dieselmodellen er vel så lettsolgt på bruktmarkedet.

<b>LETTSOLGT DIESEL: </b>Romslige og komfortable Mercedes E-Klasse med firehjulsdrift og dieselmotor er fortsatt lettsolgt på bruktbilmarkedet.
LETTSOLGT DIESEL: Romslige og komfortable Mercedes E-Klasse med firehjulsdrift og dieselmotor er fortsatt lettsolgt på bruktbilmarkedet.

– En fin og godt utstyrt Mercedes E-klasse stasjonsvogn med 4Matic firehjulsdrift og CDI-motor er også helt klart gangbar vare som folk fortsatt ønsker seg, forklarer Altmann.

Les også: Bruktbilen for deg som vil opp og fram

Diesel mer populært enn hybrid

– VW Passat med den smått legendariske TDI-motoren, var jo en kjempe-slager for bare noen år siden. Slike biler er for meg mer kurante enn første generasjon ladbare hybrider, sier Altmann.

Han har også et par overraskelser i ermet. For mange av oss tror kanskje at ladbar hybrid er et smart brukt-valg når man ikke vil ta steget helt over til elbil ennå?

Norges nye bilbutikk

– Nei, slik er det nødvendigvis ikke. Ofte er vanlige, ikke-ladbare, hybrider mer lettsolgte enn de ladbare.

– Kan det skyldes at folk har forstått at en del av første generasjons ladbare hybrider har litt for kort elektrisk rekkevidde og litt for høyt forbruk, med kraftige bensinmotorer..?

– Ja, jeg er ikke helt uenig i den betraktningen. Kanskje særlig på en del av de litt større SUV-ene. De har relativt kort elektrisk rekkevidde, for å si det litt diplomatisk, og ofte en firesylindret bensinmotor som kan være ganske tørst.

– Ser man isolert på drivstofføkonomi går slike biler veldig ofte billigere med dieselmotorer. Nå viser det seg også at nyere biler med Euro-6 motor og i alle fall de med AD-Blue-teknologi kanskje ikke er så ille på utslipp som det vi har fått inntrykk av heller. Man skal ikke undervurdere forbrukerne. Folk er både smarte og oppgående og får med seg hva som skjer, sier Morten.

<b>HOLDER STAND: </b>Volvo XC70 er definitivt en aldrende modell, men på bruktbilmarkedet holder den fortsatt stand.
HOLDER STAND: Volvo XC70 er definitivt en aldrende modell, men på bruktbilmarkedet holder den fortsatt stand.

Volvo XC70: Nå får du denne bilen fra 30.000 kroner

Ikke se på naboen

– En bil som Volvo XC60 med dieselmotor er vel også populær?

– Tjaaa... Sier Morten, og drar litt på det. Før han legger til;

– Den har vært det. Jeg opplever at den er litt tyngre å selge nå. Da den nye generasjonen kom, som er en helt annen bil, ble den første litt gammeldags og mer tungsolgt. Det skjer noe i bruktmarkedet ganske fort når det dukker opp en ny og langt mer moderne generasjon, forklarer Morten.

– Men Volvo XC70 er fortsatt gangbar og nyere, fine eksemplarer med lav kilometerstand er fortsatt biler som er lette å selge. Med dieselmotor. De er jo egentlig enda eldre, men har ikke hatt noen direkte erstatter ennå. Nå har jo riktignok nye V60 Cross Country kommet, men den er så ny at den knapt finnes på bruktbilmarkedet ennå, utdyper han.

– Helt til slutt, om du skal gi et råd til alle de som er på utkikk etter bruktbil – hva blir det?

– Veldig enkelt. Velg bil ut i fra dine egne behov, økonomi, hva du trenger og hva du har lyst på. Framfor å titte på hva naboen har kjøpt. Det er jo slett ikke sikkert at han er smartere enn deg, avslutter den trivelige bilmegleren med en latter.

Les også: Så billig får du brukt Tesla

Video: Slik ser Volvo for seg bil-framtiden