Bot
Bilførerne tok sjansen – det fikk de angre på
Her ble det nesten 50.000 kroner til Statskassen.
Tar du noen ganger sjansen på å trosse forbudsskiltet som heter gjennomkjøring forbudt?
Da bør du også være klar over at det blir en svært kostbar fornøyelse hvis du blir tatt. Etter siste oppjustering av satsene ved årsskiftet koster det nemlig 5.500 kroner å bryte dette forbudet.
Det fikk ni bilførere erfare i morgentimene i dag, i Haugesund.
De ignorerte skiltet om innkjøring forbudt i lokalveien Fartein Valensgate. Men der sto også politiet – og delte ut forelegg.
Fått en rekke klager
Ifølge nettsidene til Radio Haugaland har det den siste tiden vært sterk økning av trafikken gjennom denne veien, på grunn av veiarbeid i den nærliggende Storasundgata.
Dermed har mange brukt Fartein Valensgate som gjennomkjøring, selv om det ikke er tillatt.
Etter en rekke klager, hadde politiet kontroll her i morgentimene forrige fredag. Da ble det imidlertid ingen fangst, ikke en eneste bil trosset forbudet.
Men politiet slo seg altså ikke til ro med det, og var på plass igjen denne uken, med langt "bedre" resultat.
Tobarnsfaren kjørte fra politiet: – Jeg fikk panikk!
Noe er enda dyrere
Da kontrollen var over, var Statskassen 49.500 kroner rikere. Og ni bilister hadde fått en svært kostbar start på dagen.
Kjøring mot innkjøring forbudt-skiltet er for øvrig ikke det eneste som kan koste deg 5.500 kroner. Det samme beløpet gjelder også hvis man kjører mot påbudt kjøreretning, i kollektivfeltet eller mot enveiskjøring, for å nevne noe.
Det eneste som koster mer enn dette, er å kjøre på rødt lys, ha for kort avstand til forankjørende, foreta en ulovlig forbikjøring eller bryte vikepliktsreglene. Disse foreteelsene kvalifiserer til et forelegg på hele 6.800 kroner.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:
2019 DS 7 Crossback E-Tense 4x4: Slik blir den perfekt for Norge
Politiet stilte seg opp – og elbilene gikk i fella
Må reparere biler for 9 milliarder kroner
AdBlue: Derfor har noen biler to påfyllinger
Denne saken ble første gang publisert 05/10 2018.