boskalis vanguard
Mitt skip er lastet med en norsk oljeplattform
Dette er verdens største nedsenkbare tungtransportfartøy, og nå er det på vei til Norge igjen. Denne gangen lastet med prosessplattformdekket til Johan Sverdrup-feltet.
Den 117 000 tonn tunge, 275 meter lange og 70 meter brede kjempen BOKA Vanguard (tidligere Dockwise Vanguard) er verdens største nedsenkbare tungtransportfartøy.
Løftefartøyet er designet for å kunne frakte strukturer som tidligere har vært utelukket på grunn av størrelsen. Skipet som ble bygd i 2012 ved Hyundai Heavy Industries-verftet er to og en halv fotballbaner langt, og kan på grunn av en spesiell teknikk løfte opptil 110 000 tonn inn på dekk.
Det gjøres ved at ballasttankene fylles med vann slik at lastedekket senkes ned under havoverflaten. Lasten kan dermed slepes om bord. Deretter pumpes vannet ut av ballasttankene slik at løftefartøyet heves til vanlig posisjon. BOKA Vanguard kan også losse og laste fra kai. Da blir stor, tung last nærmest sklidd inn på dekk ved for eksempel bruk av skinner eller meier.
I skytteltrafikk mellom
Asia og Norge
BOKA Vanguard hadde sitt første frakteoppdrag i 2013. Æren av å være kaptein på jomfruturen var Oleg Maryasov. Da fraktet kjempen Chevrons oljeplattform Jack & St. Malo fra Samsung Heavy Industries-verftet i Korea, til Keiwit-verftet i Texas hvor oljeplattformen deretter ble plassert ut i Mexicogolfen.
Plattformen Jack & St. Malo veide hele 56.000 tonn, som utrolig nok bare er rundt halvparten av løftekapasiteten til Dockwise Vanguard.
Siden den første turen fra Sør-Korea til Texas har verdens største tunglastfartøy nærmest gått i skytteltrafikk mellom Norge og asiatiske verft med enorme offshorekonstruksjoner.
Kjempen Goliat
Som da verdens største flytende, runde oljeplattform, Goliat FPSO, skulle flyttes til Barentshavet. En FPSO ( Floating Production, Storage and Offloading) er en flytende plattform som brukes i petroleumsvirksomhet til havs for å prosessere og lagre petroleum under produksjon på et oljefelt. Runde, bøttelignende Goliat veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter og 75 meter høy. Fra bunn til toppen av flammetårn er den 50 meter høyere enn Oslo Plaza. Seilasen fra Sør-Korea startet den 13. februar 2015. Etter 63 dager var den fremme i Hammerfest. Underveis seilte ekvipasjen over Det indiske hav, via sørspissen av Afrika og vest av De britiske øyer.
Ved ankomst Hammerfest ble Goliat-flyteren liggende i drøyt to uker i fjorden utenfor byen mens det ble foretatt kontroller og forberedelser, blant annet for å gjøre boligkvarteret innflyttingsklart. Deretter tok det fem slepebåter cirka 15 timer å få plattformen på plass ute på Goliat-feltet. Goliat-flyteren er designet av Sevan Marine (nå Magnora ASA) i Arendal og bestilt av selskapet Eni Norge.
Den er den største og mest komplekse sylindriske plattformen som noen gang er blitt bygd og designet spesielt for forholdene i Barentshavet. Den sylinderformede plattformen er for eksempel designet slik at regn og snø naturlig skal renne av vegger og tak og den er konstruert til å tåle ising.
Flere kjemper i aksjon
Nå er BOKA Vanguard på vei fra Sør-Korea til Norge igjen. Denne gangen lastet med prosessplattformdekket til Johan Sverdrup-feltet. Plattformen er bygget ved Samsung Heavy Industries-verftet. Prosessplattformdekket veier cirka 28 100 tonn, er 139 meter langt, 69 meter bredt og 72 meter høyt.
Først skal plattformdekket til Kværner på Stord hvor to pidestallkraner skal monteres og ytterligere forberedelser gjøres før installasjon i ett løft med fartøyet Pioneering Spirit ute på Johan Sverdrup-feltet våren 2019.
Prosessplattformen (P1) er en av fire plattformer som utgjør feltsenteret på Johan Sverdrup i første fase.
De andre er stigerørsplattformen (RP) og boreplattformen (DP), som ble installert i 2018, og utstyrs- og boligplattformen (ULQ) som sammen med prosessplattformen vil bli installert våren 2019.
BLI ABONNENT:Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.