Borgward

Bilmerket gikk konkurs – men nå er de tilbake

Og designeren er faktisk norsk.

Pluss ikon
Det var slutt helt tilbake i 1961, men de siste årene har Borgward begynt å røre på seg igjen. Nå gjør de Europa-comeback i Tyskland.
Det var slutt helt tilbake i 1961, men de siste årene har Borgward begynt å røre på seg igjen. Nå gjør de Europa-comeback i Tyskland.
Først publisert

Hvis du ikke har hørt om bilprodusenten Borgward, er det kanskje ikke så rart. De gikk nemlig konkurs i 1961 og siden har det vært temmelig stille rundt merket.

Men Borgward har sterke tradisjoner. I storhetstiden var de det tredje største bilmerket i Tyskland, det var før nedturen startet.

De siste årene har det imidlertid begynt å røre seg rundt Borgward igjen. Christian Borgward, barnebarn av den opprinnelige Borgward-grunnleggeren Carl F. W. Borgward, står bak. Han har fått med seg den kinesiske industrigiganten Foton på satsingen.

Starter i Tyskland

I dag produserer Borgward SUV-en BX7 i Beijing, og bilen skal ha blitt godt mottatt på det kinesiske markedet.

Borgward gir seg imidlertid ikke med det. De har lenge signalisert at de har planer for Europa-lansering også, og nå er den i gang.

Comebacket starter ikke overraskende i Tyskland. Borgward har sitt hovedkvarter i Stuttgart, og der har en rekke potensielle kunder nå fått stifte bekjentskap med BX7.

Her ble det konkurs – for andre gang

BX7 skal ha solgt bra "hjemme" i Kina så langt, Borgward-fabrikken ligger i hovedstaden Beijing.
BX7 skal ha solgt bra "hjemme" i Kina så langt, Borgward-fabrikken ligger i hovedstaden Beijing.

Skal ikke ha forhandlere

Dette er en SUV i familieklassen, på størrelse med Audi Q5, Mercedes GLC og BMW X3. Prisen starter på rundt 500.000 kroner og utstyrsnivået skal være høyt. Under panseret finner vi en 2-liters bensinmotor. Firehjulstrekk er standard og bilen har sju seter.

BX7 er for øvrig designet under ledelse av norske Einar Hareide, som blant annet har en fortid i svenske Saab.

Europa-satsingen starter altså i Tyskland, men kan bli raskt rullet ut til flere land. Borgward skal ha en egen distributør i Luxembourg, tradisjonelle importører eller forhandlere blir det imidlertid ikke. I stedet skal bilene selges via nettet. Det er en forretningsmodell flere andre bilprodusenter nå satser på.

Dette er foreløpig siste nytt fra Borgward, konseptbilen Isabella Concept. Den tyder på at de har planer om å gjenopplive en legendarisk modell.
Dette er foreløpig siste nytt fra Borgward, konseptbilen Isabella Concept. Den tyder på at de har planer om å gjenopplive en legendarisk modell.

Dette er SUV-favorittene til det norske folk

Flyttet til Mexico

Borgward har tidligere gått ut med planer om å bygge biler i Tyskland, nærmere bestemt Bremen. Ryktene har gått på en elektrisk utgave av BX7.

Senere er det også planer om to mindre SUV-er, kalt BX5 og BX6. Disse vil både komme som elbiler og ladbare hybrider.

PS: De som husker tilbake til Borgwars glansdager, vil blant annet minnes en steintøff coupe fra 50-tallet: Hansa 1500 SP-C.

Men den mest populære modellen Borgward har hatt var Isabella. Denne ble produsert fra 1954 fram til konkursen i 1961. To år senere ble alt produksjonsutstyr til blant annet Isabella solgt til Mexico, der produksjonen fortsatte fram til 1970. Totalt er det produsert over 200.000 eksemplarer av denne modellen.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:

Brexit er dårlige nyheter for denne bilen

BMW M: Snart skal alle verstingene gå på strøm

Lamborghini på turne: Her blir superbilene filmet i Norge

Skoda Karoq Scout: En av Norges billigste SUV-er blir tøffere