Bør elbiler nektes å kjøre over fjellet på vinteren?

- Risikosport, mener Statens vegvesen.

Er elbilsåfører en fare for både seg selv og andre hvis de blir stående og vente på kolonnekjøring?
Publisert

Elbiler ser ut til å stå overfor en stor revolusjon i løpet av det neste året, med en lang rekke modeller med langt større batteri - og dertil større rekkevidde.

Les også: Ampera-e får lengre rekkevidde enn Model S - til halv pris

Men nå trekker Statens vegvesen frem en gammel frykt for elbiler, nemlig hva som skjer hvis de blir stående i timeslange køer på vinterfjellet i påvente av kolonnekjøringer.

Frykter elbiler i kolonnekjøring

- Alle vet at elbilene har sine svake og sterke sider. En av de svake sidene er selvsagt strømtilførselen og batterikapasiteten. De kan også risikere å bli stående i kø sammen med andre biler i flere timer. Da tappes batteriene for strøm, og kan derfor gå tomme for strøm under overfarten i uværet, sier John H. Nilssen i Vegvesenet til NRK.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

En av de største utfordringene er at elbilene må bruke strøm fra batteriene til å drive varmeapparatene mens de står i kø, noe som sluker strøm.

- Hvis en kolonne må stoppe opp under overfarten, så vil veistrekningen for blåse igjen. Da risikerer hele kolonnene å bli stående fast på fjellet, påpeker han.

Les også: Salget av elbiler stuper, noe annet ville være helt idioti

Oppdatering: Statens vegvesen presiserer at de offisielt ikke har planer om å forby elbiler i kolonnekjøring, selv om en av deres ansatte har snakket om farene.

- Dagens regelverk fra oktober 2014 stiller de samme kravene til elbiler som til andre biltyper. Kolonnekjøring over høyfjellene i dårlig vær er krevende – og derfor krever instruksen at biler og passasjerer er forberedt for en slik tur, melder de i en pressemelding.

Mener elbilister er smartere enn vanlige bilister

Geir Elsebutangen i Vestfold og Telemark elbilforening, mener dette ikke er noe problem - og viser til at det ofte er ladestasjoner rett før fjelloverganger.

- Og kanskje vanlige bilister ikke er like gode til å planlegge reisa som det elbilister er. Her må Vegvesenet se på forbruksmønster og litt kultur blant sjåfører som har elbil opp mot de som har biler med fosilt drivstoff, sier han til NRK.

Les også: Tesla-sjef: - Drømmen blir kanskje aldri mulig

Har vurdert det motsatte

Dette er ikke første gang problemstillingen har vært tatt opp. For to år siden vurderte Vegdirektoratet det stikke motsatte - nemlig at elbiler skulle få forkjørsrett, av samme årsak.

Dette forslaget ble derimot vraket, og elbiler må derfor stå i den samme køen som alle andre.

Broom har tidligere skrevet hvordan elbilene har gitt dem som driver med veihjelp mer å gjøre.

– Vi har fått mer å gjøre etter at elbilene kom. Her handler nok mye om manglende erfaring i å vite hvordan vær, kjøremønster og forhold ellers påvirker rekkevidden, sier en veihjelpsjåfør Jarle Finsrud.