Wothahellizat:

Verdens råeste bobil?

14 tonn bobil på seks hjul, bygget for australsk villmark.

FOTO: Rob Gray
SIKKERHET: Greit med litt høyde når man camper med krokodiller like i nærheten. FOTO: Rob Gray
VARME: Det er ikke ofte at det er spesielt kaldt i Australia, men det hender - og da kan vinduer/luker stenges og varme settes på. FOTO: Rob Gray
GARASJE: Garasjen har plass til to motorsykler. Batterikapasiteten er stor nok til å levere strøm til all slags verktøy. FOTO: Rob Gray
SEKSHJULSDRIFT: Drift på seks hjul gir muligheter for camping på sanddyner. Bobilen har også åtte solcelle-panel på taket. FOTO: Rob Gray
SKITTENTØY: Her sees skittentøykurven sammen med tavla som overvåker elektronikken. FOTO: Rob Gray
FIKS TOALETTLØSNING: Toalettet er inne i et skap, og vasken er festet på skapdøra. FOTO: Rob Gray
Publisert Sist oppdatert

14 tonn, 10,5 meter lang, fire meter høy og 2,5 meter bred - med sekshjulsdrift, fortid som militær lastebil og brannbil, og bygget som et potensielt bobil-innslag i Mad Max-filmene. Ikke rart australieren Rob Gray døpte sin ombygde International Acco for "Whothahellizat"!

Rob Gray arbeidet i mange år som fotograf og dataekspert. Så bestemte han og kona Chris seg for at nok er nok. De ville tilbake til naturen. Bokstavelig talt. Og for å gjennomføre sitt forsett ble en gammel militærdoning kjøpt inn, forlenget med 2,5 meter og deretter forvandlet til kanskje verdens råeste bobil. Klar for australsk villmark, der det er langt færre restriksjoner på kjøring enn her hjemme.

Gray hadde på forhånd stilt visse krav til doningen som skulle bygges.

* Den måtte være stor nok til langvarige turer; gjerne over ett år.

* Den måtte by på høy komfort når den var parkert.

* Den måtte kunne ta seg frem der andre bobiler måtte gi opp.

* Den måtte være solid bygget for å tåle dårlige veier i villmarka.

* Den måtte ha plass til mye nyttelast.

Det fantes ingen ferdiglaget bobil som kunne møte disse kravene. Derfor måtte Gray og kona bygge den selv. Resultatet kan man kanskje ikke kalle for vakkert. Men det har fungert i mange år. Og på innsiden nytes tilværelsen.

Som Rob Gray selv sier: "Den ser industriell ut på utsiden, men er luksuriøs på innsiden".

UTSIKT: Fra salongen er det formidabel utsikt. Bare det bakerste vinduet har vanlig glass - de andre har kun skjermer som kan heves/senkes. FOTO: Rob Gray

Pop-top soverom

KJØKKEN: Her er litt av kjøkkenet. Under en plate i enden av benken er det tre bluss. Utsikten er det ingenting å si på. FOTO: Rob Gray

Plassen paret har til disposisjon er formidabel! Et soverom er laget som en pop-top, og heves opp over førerhuset ved behov.

Her er det også flust med oppbevaringsrom, siden det har vært viktig for Gray og kona at de kunne være selvberget i flere måneder om gangen.

Noen kompromisser måtte de imidlertid inngå. Antatt samlet vannforbruk tilsa at de ville bruke nesten to tonn vann pr. måned, og derfor burde ha en beholder som rommet såpass.

Men selv Rob Gray, som ikke har vært beskjeden under byggingen av Whothahellizat, innså at dette var for mye. Så de nøyde seg med en beholder som tar ett tonn med vann, og så måtte man heller være litt kjappere i dusjen, og vaske klær litt sjeldnere.

Motoren er en seksliters Perkins 6384 turbodiesel. Farten på veien er ikke stor; sjelden over 70 km/t. Men man reiser ikke rundt i en slik doning for å rekke ting.

Les også:

POP-OPP SOVEROM: Et pop-opp soverom ble bygget over førerhuset. FOTO: Rob Gray

En bobil for vinteren

Sigøynerinspirert bobil av tre

Bobiler i elgtest