Strøm i bobil
Unngå flatt batteri etter vinterlagringen
Vinterlagrede bobiler kan møte våren med flatt batteri. Slik unngår du enkelt dette.
I tre påfølgende artikler skal vi se på hvordan du unngår flatt bodelsbatteri etter vinterlagring av bobilen (klassisk nybegynnerfeil), hvordan en fastmontert batteri-vedlikeholder kan gi forbruksbatteriet ditt et forlenget og sprekere liv, og hvordan en brenselcelle-boks kan være løsningen på strømproblemer i bobilen. Senere skal vi også se på solceller som strømleverandør til bobil.
Men først - vinterlagring.
Mange gjør blunderen med å sette bobilen inn om høsten, uten å ta spesielle forholdsregler med forbruksbatteriet. Da risikerer man å finne et steindødt forbruksbatteri (batteriet som brukes til å forsyne boenheten med strøm) til våren.
Dag Bibow i Sønnak Batterier forklarer hvorfor:
- Dynamoen vedlikeholder startbatteriet på en grei måte, mens forbruksbatteriet går gjennom dype utladinger uten å vedlikeholdes på samme måte.
Forbruksbatteriet er altså langt mer utsatt enn startbatteriet under en langvarig vinterlagring. Verdt å huske på, ikke minst fordi dette batteriet aldri bør tømmes mer enn femti prosent.
Hva kan man så gjøre for å forhindre at denne utladingen tar knekken på batteriet?
- Forbruksbatteriet må topplades før bobilen settes inn til vinterlagring, og kabelskoene må kobles fra, forklarer Bibow.
Hva et forbruksbatteri tåler av lagring varierer ellers. Et AGM-batteri er for eksempel en type batteri som skal tåle mye lenger lagring enn et vanlig blybatteri.
- Et AGM-batteri bør vedlikeholdslades hver sjette måned ved lagring, et vanlig blybatteri hver tredje måned, sier Bibow.
Men det er enda en viktig ting som kan gjøres, i tillegg til topplading og frakobling av kalbelsko. Vedlikeholdslading!
Halvveis ut i en seks måneder lang vinterlagring bør man vurdere å ta turen ut til bobilen, og gi forbruksbatteriet en omgang med batterilader. Det tar bare noen få timer, men kan være godt investert tid.
Få vedlikeholdslader
Frode Winum driver Opplag Oslo på Tofte på Hurumlandet. Bak høye gjerder har han stående en mengde båter, campingvogner og bobiler.
- Er det mange som kommer innom for å vedlikeholdslade batteriene i vintersesongen?
- Nei, få gjør det. Som regel overlever forbruksbatteriene vinteren såfremt man har toppladet og koblet fra kabelskoene før opplag. Vi tilbyr oss også å koble fra startbatteriet etter at bobilen er levert.
Winum har for øvrig sett hvor plundrete det ofte er å komme til batteriene i en bobil, og undrer seg over hvorfor det ikke er montert hovedstrømbrytere der, som på båter.
Hvordan et batteri takler vinteren varierer likevel ganske mye, og Winums inntrykk er at jo nyere og mer velutstyrte bobilene er, jo fortere svekkes batteriene. Andre ting som er greit å være klar over, er at batteriet ikke bør lagres i varme.
- De oppgitte egenskapene ved et batteri er målt ved 25 grader. Alle batterier har en viss selvutlading når de står ubrukte om vinteren, men for hver ti grader du går ned fra 25 grader minsker selvutladingen med 50 prosent. Så ved null grader er det omtrent ingen selvutlading, forklarer Dag Bibow. Stikk motsatt av hva kanskje mange tror er altså kulde bra for et lagret batteri!
Dag Bibow i Sønnak Batterier påpeker at alle batterier selvutlader, men at ventilregulerte GEL/AGM-batterier selvutlader senere enn standard syrebatterier.
- Batteriene kan uansett med fordel lades opp i løpet av lagringsperioden. Den ødeleggende sulfateringsprosessen starter allerede ved 12,4 volt, så du bør aldri la batteriene stå med en hvilespenning lavere enn dette.
En annen ting man bør tenke på, er å rengjøre batteriet/polene. Rene batterier er mindre utsatt for krypstrøm og selvutlading.
Les også:
Bybobil med sterk premiumfølelse