Sporty bobil
Og innvendig er den enda tøffere
Denne bybobilen kommer ingen pensjonister til å kjøpe. Den er til ungdommen. Hvis de har råd.
Bobilistenes snittalder har alltid vært høy. Nå er den på vei ned, men fortsatt er den gjennomsnittlige kunden på over femti år.
Hvordan skal produsentene få tak i ungdommen? Først og fremst gjennom lavere priser, kanskje. Men det er det nok vanskelig å få gjort så mye med. Det er heller ikke lett å være innovativ når det gjelder interiørløsninger. Særlig ikke i en seks meter lang innredet varebil.
Men den vanligvis dølle designen kan man i hvert fall gjøre noe med. Slik slovenske Adria har gjort med sin versjon av bybobilen Twin.
GiT er bygget på en Twin 600 SP med Fiat Ducato-chassis og 2,3-liters motor med 150 hk. Hva lakk angår kan du velge mellom svart metallic og oransje. Uansett får du en inn- og utvendig dekor og design som gjør at den skiller seg kraftig ut.
Litt vel kraftig, muligens. For det er så langt ikke solgt noen GiT her i Norge. Men Sola Bobil har en i bestilling nå.
– Det er jo sånn at bybobiler ofte selges til litt eldre mennesker, og de foretrekker nok en litt mer nøytral løsning, helst med grå eller hvit karosserifarge, ler daglig leder Rune Lysaker hos Mysen Caravan.
– Men om jeg vil ha en slik, hva koster den?
– 688 300 kroner.
Kanskje ikke så mange unge som har råd til det. Men det spørs om ikke Adrias baktanke med GiT primært har vært å skape oppmerksomhet om merket. Kanskje særlig i media som bare unntaksvis skriver om bobiler.
Og det har de lykkes med.
Denne saken ble første gang publisert 26/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.