Made in Sweden

Søta brors bobiler

Svenskene produserer ikke bare Volvo og Saab - de lager også bobiler. Her har du merkene.

Pluss ikon
STØRST: Kabe er Nordens klart største produsent av campingvogner og bobiler. FOTO: Kabe/Joel
STØRST: Kabe er Nordens klart største produsent av campingvogner og bobiler. FOTO: Kabe/Joel
Sist oppdatert
CAMPINGVOGNER: For Kabe, som så mange andre, startet eventyret med campingvogner. FOTO: Kabe
CAMPINGVOGNER: For Kabe, som så mange andre, startet eventyret med campingvogner. FOTO: Kabe
BOBILER: ...og så har det etter hvert også blitt produksjon av bobiler. FOTO: Kabe
BOBILER: ...og så har det etter hvert også blitt produksjon av bobiler. FOTO: Kabe

Historien om bobilprodusenter i Sverige er historien om to ting. Om et land som i motsetning til vårt eget alltid har vært en deltager i bilindustriens elitedivisjon. Og om et land der småskala-produsentene har gått til grunne i en kundekamp med stadig større og mektigere aktører.

Derfor får du ikke lenger kjøpt bobiler fra SMC Husbilar, som i dag konsentrerer seg om reparasjoner av, og service på, hvilket som helst bobilmerke.

SMV het et firma som produserte bobiler noen år på 80-tallet, mens merket Viking holdt ut et par år på 90-tallet. Bo i Bil i Tranås holdt ut i flere år, før nye tider og konkursen tok dem i 2010.

Ikke helt svensk

Mange tenker nok fortsatt på Solifer som et svensk produkt. Og de er fortsatt store på campingvogner.

- Men en bobil med Solifer-merke er produsert på en av Hymer-fabrikkene i Tyskland, og er egentlig en Eriba eller Carado med Solifer-logo, oppklarer Torbjörn Stålenhag i bladet Husvagn & Camping.

To andre små produsenter - S-Karosser og Hugos Husbilar - bygger bobiler på bestilling. Hvilket gjør at vi sitter igjen med tre svenske bobilprodusenter av betydning: Kabe, Polar og Nordic.

Felles for de svenske merkene er høy byggekvalitet myntet på å takle et nordisk vinterklima. Og at de - også som en konsekvens av hvordan de er bygget - ligger relativt høyt i pris.

Kabe

I 1958 var smålendingen Kurt Blomqvist sjef ved Flyforvaltningens kontroll hos Saab i Jönköping. På fritiden snekret han på en campingvogn i garasjen. At familien skulle slippe telt den neste sommerferien, var motivasjonen.

Men da campingvognen var ferdig klarte ikke Blomqvist å si nei til et godt tilbud. Den ble solgt, tre uker før ferien startet. Og familien som hadde gledet seg til "semester" med campingvogn ble forbanna.

Så Blomqvist måtte hive seg over en ny campingvogn, som ble sånn delvis ferdig før ferien startet. Men den ble helt ferdig underveis, og også solgt med en gang fridagene var over.

Utover høsten fortsatte campingvogn-snekringen i garasjen, og sommeren etter sto åtte vogner klar for salg, med modellbetegnelsen "KABE Komet 250". 2,4 meter lang og 1,8 meter bred, priset til 3800 svenske kroner - omtrent halvparten av hva en Volvo PV kostet.

FORSVANT: SMC Husbilar greide ikke konkurransen, men svenskene har flere andre merker. FOTO: Allt om Husvagn & Camping
FORSVANT: SMC Husbilar greide ikke konkurransen, men svenskene har flere andre merker. FOTO: Allt om Husvagn & Camping

Den første i 1984

Navnet på bedriften kom opprinnelig av Kurt Blomqvists initialer, KB, som ble "Kåbe". Nå var det selskapsnavnet opptatt, så han endret det til "KABE". Som myndighetene først mente var for likt et annet etablert selskapsnavn, " KABI".

Men da døpte smarte Blomqvist om sitt foretak til "Karosseri AB Elit", forkortet "KABE". Og myndighetene måtte gi seg. I dag er forresten navnet "KABE Husvagnar AB".

Fire år senere våget Kurt Blomqvist å si opp sin faste stilling, og satset hundre prosent på bygging av campingvogner. Og resten er historie, som det heter.

Den første bobilen ble produsert i 1984. Men først i 1997 startet KABE med serieproduksjon av bobiler, kalt " Travel Master". I dag produseres rundt 400 bobiler årlig på den 12 000 kvadratmeter store fabrikken i Tenhult i Småland, sør i Sverige.

Bedriften har 350 ansatte, og er Nordens klart største produsent av campingvogner og bobiler. Det er på alle måter lenge siden en campingvogn ble snekret i en garasje i Jönköping.

Kurt Blomqvist gikk ut av tiden i 2011. Men gjennom alle årene frem til sin død var han aktivt med, både på administrasjonssiden og med den tekniske produktutviklingen. Han viste seg som den reneste Reodor Felgen, og sto bak flere smarte patenter for selskapets campingvogner og bobiler.

KABE har i dag tjuetre forhandlere i Norge, samt en medlemsklubb (kabeclub.no).

Nettadresse: kabe.se

Polar

STØRST: Kabe er det klart største svenske bobilmerket i dag. FOTO: Kabe
STØRST: Kabe er det klart største svenske bobilmerket i dag. FOTO: Kabe

Historien om Polar startet i 1964 med to gründere - Bertil Holmquist og Håkan Wallin - på en gård i Junsele-vallen, åtte mil sørvest for Dorotea i Västerbottens län, nord i Sverige. Wallin hadde ofte fryst seg halvt fordervet i sin campingvogn, og nå ville karene konstruere noe bedre.

STARTEN: For Polar startet det også med campingvogner. FOTO: Polar
STARTEN: For Polar startet det også med campingvogner. FOTO: Polar

Etter noen måneder sto deres første campingvogn klar. Den var isolert, hadde doble vinduer og varme. En campingvogn for Norden! Venner og bekjente bestilte prompte ni vogner. Og bestillingene fortsatte å komme inn.

Allerede året etter ble hundre vogner bygget. Gården ble en fabrikk. Navnet "Polarvagnen" kom til senere, i en navnekonkurranse.

Polar har altså produsert campingvogner i femti år. Som bobilprodusent er bedriften derimot bare tre år gammel, men teknikken som benyttes er mer eller mindre den samme som ved bygging av campingvogner, og er med andre ord velprøvd.

Polars bobiler innredes fra a til å av én og samme person, noe bedriften mener borger for ekstra god kvalitet. I hvert fall er det slik at bobilene er godt isolerte og laget for året rundt-bruk.

Polar tilbyr i dag tre forskjellige modeller - Grizzly, Kodiak og Multi 800. De to første er halvintegrerte, den siste er en alkovebil spesielt tilpasset hestemiljøet. Produksjonen av bobiler har vært liten, og fra i år av produseres bobiler kun på bestilling.

Nettadresse: polarvagnen.com

Nordic

I 1968 begynte Ove Andersson å jobbe som ansvarlig for innredningen i campingvognene fra Cabby. På en reise til USA så han lyset - i form av bobiler. Han mente at bobilene var fremtiden, og da han kom hjem til Sverige igjen, ville han bygge sin egen. Den sto ferdig i 1984. Og fra da av var det bobiler som gjaldt.

VINTERBOBIL: Polar markedsfører seg sterkt som selveste vinterbobilen. FOTO: Polar
VINTERBOBIL: Polar markedsfører seg sterkt som selveste vinterbobilen. FOTO: Polar

Firmaet Nordic Husbilar ab ble startet i 1990. Den første leveransen var 20 stykker campers til Nissan pickup. I 1993 kom så premieren for ordentlige bobiler, med Nordic 700.

Den dag i dag er det fortsatt Ove Andersson og hans to sønner Per og Stefan som er eierne av Nordic, mens sønnene nå har overtatt driften av foretaket.

Fabrikken ligger i Kristinehamn. Seks modeller tilbys i dag, og Nordic produserer fortsatt kun bobiler (men selger campingvogner fra Adria), for øvrig på chassis fra Fiat og Mercedes.

Som de andre to svenske bobilmerkene er Nordic laget for helårsbruk. Her går det i full isolering og vannbåren gulvvarme.

Nettadresse: nordic-husbilar.se

Til slutt nevner vi firmaet Scandi Mobil - et enkeltmannsforetak i Falköping, som innreder kassevogner (Mercedes-Benz, Citroën, Peugeot, Fiat og Renault) både til arbeids- og fritidsbruk, blant annet med Alde-varme.

Les også:

Vi ser på nye Fiat Ducato

UKJENT: I Norge er Nordic heller ukjent. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping
UKJENT: I Norge er Nordic heller ukjent. FOTO: Anders Wallsten Husvagn & Camping

Do-revolusjon for bobiler

Norges dyreste bobil - og de billigste

Denne saken ble første gang publisert 29/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også