Bobil om vinteren
Slik kan en bobil også brukes
For Eirin og Jan Erik er bobilen et perfekt utgangspunkt for skikjøring.
Flere bobiler til fjells
Grunneier og daglig leder ved Haukelifjell Skisenter, Halvor Vinje, mener at bobileiere er en ny potensiell kundegruppe som må tas seriøst. "Jeg tror bobiler vil utgjøre en økende kundegruppene til skisentrene i årene som kommer", sier han til Vi Menn Bobil. Og Vinje ønsker å tilrettelegge for dette ved å bygge ut 80 plasser til en kombinasjon av fastliggere og drop in for bobiler. En liten ringerunde til andre skisentre viser at det varierer sterkt hvordan man håndterer bobilister som kundegruppe - fra de som overhodet ikke har tilrettelagt for bobiler til de som har oppstillingsplasser med strøm. Sjekk også skisentre i Sverige; flere av dem har bobilparkering med strøm. Kjenner du til skisentre som tar i mot bobiler, så del det gjerne med oss.
For enkelte skientusiaster gjør bobilen en vel så viktig jobb om vinteren som om sommeren. Slik er det for samboerne Eirin Heiland (49) og Jan Erik Bye (46) fra Sandefjord.
I mange år har de besøkt skisentre i Sør-Norge. Med bil og hotellplass. Til for et par år siden, da de fikk en aha-opplevelse.
Vi møter dem på Haukelifjell Skisenter. Får høre om da de mistet hotellplassen som var booket til sykkel-Birken, leide seg en bobil, ble helfrelste - og ville kjøpe en brukt bobil som kunne fungere som base camp for skikjøring.
Den måtte ha separat WC og dusj. Og helst en egen garasje der ski kan stå på høykant.
– Du kan jo tenke deg kaoset med fire skipar og staver i en vanlig garasje, eller inne i bobilen, smiler Jan Erik.
Viktig for fricampere
Godt med stuveplass for alskens skistøvler og slalåmstøvler måtte det også være. Og et skikkelig garderobeskap var påkrevet, for en årstid som krever mer enn kortbukse og faktor 15.
Plass til to gassflasker var også viktig for et par som fricamper mye.
Maksimal totalvekt skulle videre være på 3500 kilo, slik at begge kan kjøre bobilen (bare Jan Erik har førerkort klasse C1), og den måtte samtidig ha såpass lav egenvekt at den tåler mer enn 500 kilo med last.
Eirin og Jan Erik endte i desember 2013 opp med en 7,36 meter lang 2010-modell Adria Coral 680 ST, til under en halv million kroner. Bekvemmelig og romslig; ikke med vannbåren Alde-varme, men med luftbåren Truma-varme og varmekabler i gulvet.
Selvsagt er bobilens vannsystemer isolert for vinterbruk, og den kan skilte med en ekstra luftvarmer i boenheten.
Toalett-trøbbel
På Haukelifjell Skisenter dreier noe av samtalen seg rimeligvis om hvordan det er å være vinterbobilist i Norge.
– Å få tømt toalettet er nok den største utfordringen om vinteren. Mange stenger sine tømmeanlegg da, og det er stort sett bare langs hovedveiene vi kan få gjort jobben, forklarer Eirin – og legger til at de etter hvert skaffet seg en ekstra tyveliterstank som reserveløsning.
En annen mulig løsning som akkurat er kommet på markedet er en såkalt forbrenningstoalett, der du slipper å tømme.
Også vann blir ofte stengt av om vinteren. Men det er ikke like prekært som å bli av med innholdet i et overfylt toalett.
– Det varierer også fra skisenter til skisenter, hva man kan få gjort der. På Hovden er det myntinnkast på vannkrana, og de skal ha tretti kroner for tømming av toalett. Det siste er jo greit. Verre er det at vi forrige gang ble nektet å tømme toalettet likevel, enda et skilt i veien forkynte at man der kunne gjøre nettopp det. Forklaringen var at vi ikke var gjester på stedet, forteller Eirin.
Elsker friheten
Eirin og Jan Erik ser for seg mange år med bobil. Sistnevnte prøvde seg for noen år siden som fastligger med campingvogn, men fant fort ut at dette ikke var hans greie. Bobil, derimot.
– Den største fordelen er at vi kan reise dit det er meldt best forhold for skikjøring. Dessuten har vi reist til steder vi neppe hadde besøkt uten bobil, og vi kan reise oftere enn vi hadde hatt råd til om vi skulle ha tatt inn på hotell, fastslår Eirin.
– En annen ting er at vi slipper å pakke på nytt hele tiden. Vi bare vasker skiklær når vi kommer hjem, legger dem på plass igjen i bobilen, og er klare til å reise på fem minutter.
Og når Eirin og Jan Erik kommer frem til destinasjonen, snur de bare stolene – og er på “hytta”.
– Hvordan er en typisk dag for dere i bakken med bobil?
– Vi står opp, koker kaffe og lager frokost, og står på ski. Vi spiser stort sett alle måltider i bobilen, men går gjerne på afterski om det er i nærheten – vi må jo støtte skisentrene. Så rusler vi tilbake til bobilen igjen, og lager middag med litt god rødvin. Helt klart mye bedre enn å sitte i en leid leilighet.
– Vi elsker friheten bobilen gir, oppsummerer Jan Erik.
– Og så lar vi ikke tanken på målet skygge for gleden av å være underveis, legger Eirin til.
– Det var flott sagt. Hvem sier det?
– Jeg. På kursene jeg holder for Grete Roede!
Denne saken ble første gang publisert 13/12 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.