Prøvekjøring: Knaus Sky i Scandinavian Selection 700 LX
Rullende luksus
Du får fort "all inclusive"-følelsen i denne luksuriøse bobilen.
Tekniske fakta
Chassis: Fiat Ducato
Motor: Fiat 2,3-liter Multijet, 150 hk, automat
Dimensjoner: L: 744 cm / B: 234 cm / H: 290 cm
Totalvekt: 4250 kg
Egenvekt: 3235 kg
Antall passasjerer: 3
Antall senger: 4 + oppredbar sittegruppe
Utsikt som fra et helikopter! Det er den første tanken som dukker opp i hodet. Helintegrerte Knaus Sky i Scandinavian Selection 700 LX er utstyrt med panoramavindu, og følelsen av luksus treffer direkte, selv om det fortsatt er et stykke igjen til amerikanske luksusbrakker.
Akkurat denne bobilen er forsynt med robotisert girkasse (såkalt automat), og elektriske motorer tar seg av hele jobben med girveksling. Vi bare legger inn giret og legger i vei, mens vi hviler venstrefoten.
Tross sin størrelse er denne helintegrerte bobilen forholdsvis smidig. På motorveien er det som å koble inn en autopilot da vi stiller fartsholderen på 100 km/t, lener oss tilbake, og nyter kjøreturen. På mindre og mer svingete veier, og når vi må stoppe for røde trafikklys, merkes det godt av vi har 150 hk til rådighet.
Siktefeltet mot dødvinkelen på høyre side er sånn passelig bra, og vi får en smule hjelp av vinduet i entrédøren. Men dette er ikke en bobil for de mest hårfine parkeringene på trange p-plasser.
Formidabel utstyrspakke
Vi stanser for å ta bobilens interiør nærmere i øyesyn. Standardutrustningen er formidabel, og etter som modellen er tilpasset Skandinavia ingår også utstyrspakken Scandinavian Selection.
I pakken inngår Goldschmitt-fjærer, oppgradert vekt til 4250 kilo, stort kjøleskap/frys med AES (190 liter), vannbåren varme (Alde), booster (Alde), Truma Duo Control CS, Midi-Heki takluke med belysning, isolerte vinduer i førerhuset, doble kollisjonsputer, markise, elektrisk trapp ved entréen, tregulv til dusjrommet og ekstra luke til garasjen - for å nevne noe.
Verdt å huske er det at utstyrsnivået er godt i denne bobilen, også uten Scandinavian Selection-pakken.
Vi ser oss litt omkring, og oppdager ESP/ASR, startsperre, oppvarmede sidespeil, pilotstoler fra Aguti, haglresistent GPC-tak, utelys med bevegelsesdetektor, utvendig serviceluke (tilgang til alt av strøm, avløpskraner og koblinger), tretti centimeter dobbeltgulv med GPC-beskyttende sjikt, myggnetting i døra, skuffer med demping, femsoners kaldskummadrass, koppholdere i førerhuset, CI-Bus-system (for kontrollering av vann- og batterinivåer, samt luftkondisjonering), lett tilgjengelige vanntanker i golvluke, ventilerte oppbevaringsrom, senkeseng samt piezotenning.
Imponerende!
Smart kjøkken
Bakerst i bobilen finnes en sentralt plassert dobbeltseng (192x167 cm) med regulerbar hodeende; kjekt for den som vil ligge å lese. Sammen med senkesengen (200x150 cm) har vi altså fire fullverdige faste sengeplasser av høy kvalitet.
Toalettet er plassert nær dobbeltsengen bak, og når døren inn til rommet åpnes helt, fungerer den også som en skillevegg. Den ene veggen her kan skyves ut 23 centimeter, for å gi ekstra benplass når man er på do.
Vi noterer oss en luksuriøs vannkran, takluke, kleskroker, toalettrullholder og 230-uttak. Den separate dusjkabinen måler 70x70 centimeter, og er utrustet med tregulv og takventil.
Kjøkkenet er temmelig lite, men smart konstruert. Tre brennere på rad er plassbesparende i forhold til om de satt i et triangel. Krydderhylle, sprutbeskyttelse, 230-uttak, hånddukskroker og trådkurver i et skap finner vi også. Men kjøkkenvifte savner vi.
Entréen følger samme mønster med det høye utrustningsnivået. Oppvarmet skoskap, kroker for ytterklær, papirkurv, vindu integrert i døren og myggnetting havner på plusskontoen.
TV'en er gjemt i et nedsenkbart TV-skap bak den langsgående sitteplassen ved entréen. Den plassen er for øvrig ikke spesielt bekvem, med en lav ryggstøtte som ikke egner seg for voksne. Komforten i sofaen er godkjent, og i pilotstolene er den bedre enn bra.
Dyr, men...
Knaus Sky i 700 LX har en grunnpris på 911 500 kroner i standardutførelse, mens den med Sandinavian Selection-pakka vil bli to-tre hundre tusen kroner dyrere. Det er mye penger.
Men du verden hvilken luksuriøs og utstyrstung bobil man får! Luksuscharter til Den dominikanske republikk eller luksustur i et rullende hotellrom?
Valget er ditt!
Denne saken ble første gang publisert 11/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.