Prøvekjørt: Sunlight T67

Støyfri billig-bobil

Sunlight T67 er billig, har alt du trenger og er den mest støysvake bobilen vi har kjørt.

Pluss ikon
Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping
Sist oppdatert

Sunlight T67

Chassis: Fiat Ducato

Motor: Fiat 2,3-liter 148 hk (opsjon)

Dimensjoner:

L: 738 cm/B: 233 cm/H: 291 cm

Totalvekt: 3850 kg

Egenvekt: 3050 kg

Sengeplasser: 5

Pris: Startpris 539 000 kroner med 115 hk. Testet modell har ekstrautstyr for over 150 000 kroner (større motor, gulvvarme, forhøyet vekt, støtteben, senkeseng, kjøkkenvifte etc.)

ET LITE VINKELKJØKKEN: I overskapene er det ikke god plass.
ET LITE VINKELKJØKKEN: I overskapene er det ikke god plass. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Sunlight er Norges klart mest solgte såkalte innstegsmerke - betegnelsen på et merke som selger på pris mer enn på utstyrsmengder, dyre materialer og valgfrihet for kunden. Uten at det gås på akkord med byggekvaliteten i forhold til bobilmerker flest.

I Norge er det Sunlight T69 det selges mest av. Men også T67 selges det mange av. Dette er en prispresset tysk innstegsbil med slektskap til Dethleffs. Og det merkes tydelig at det her handler om tysk kvalitet.

Ok; møblene i Sunlight er ikke akkurat av typen friske designmøbler, men så skal vi huske på at dette er en bobil som i standardutrustning har en startpris på rundt 650 000 kroner. Den konkrete bobilen vi ser på har en del ekstrautstyr, og T67 selges gjerne med en nøye utvalgt pakke man antar at potensielle kunder uansett ønsker seg.

Behøves så alt ekstrautstyret? Det er jo selvsagt opp til enhver. Noen synes for eksempel at støtteben er kjekt å ha, og visst kan det være fint med stort kjøleskap/frys og stekeovn.

Er det virkelig nødvendig med økt totalvekt, markise, sykkelstativ, takvindu i førerkabinen og 148 hestekrefter under panseret? Senkesengen er kjekk å ha, men er det greit å betale 15 000–20 000 kroner mer for noe som brukes bare noen få dager i året?

Ekstrautstyret vi har listet opp koster til sammen rundt 100 000 kroner. Valget er ditt!

Nok om det. La oss heller studere T67 – en av ti delintegrerte Sunlight-modeller, og en av fem som kan utstyres med senkeseng – nærmere.

Vi starter med en annen seng – de langsgående enkeltsengene bak, som på sekunder kan forvandles til en bred dobbeltseng. Så langt alt vel. Men vi skulle gjerne hatt distanseskiver langs veggen/sengene, og at leselysene kunne rettes mot det vi leser.

Går vi tilbake til senkesengen, er det et pluss at den ikke stenger for entreen når den er i nederste posisjon.

Romslig toalett

Ettersom T67 har høytliggende enkeltsenger må man klatre opp i og ned fra dem, og gå ned på kne for å komme til garderobeskapene. Selvsagt ikke optimalt om brukerne er godt oppe i årene og/eller er fysisk reduserte.

Vinkelkjøkkenet er forsynt med stort kjøleskap/frys, stekeovn og vifte. Ellers finner vi her et 230-uttak, bestikkskuff og søppelbøtte. Soft close-skuffer er bare å glemme.

TV-en er plassert over fryseren, og holderen gjør at vi kan se TV fra sittegruppen så vel som fra sengen.

På baderommet finner vi en trerist i dusjkabinen og hengere til håndklær på døren. Takluke, over- og underskap, toalettrullholder, stort speil og lysbryter i barnevennlig høyde finner vi også her. Samt en svært så god benplass for den som sitter på toalettet.

Entreen får også godkjent. Her finnes elektrisk trappetrinn, myggnetting, kroker for ytterklær og skoskap.

Vi slår oss ned i sittegruppens sofa, og kjenner en god korsryggstøtte. Men sitteputene gjør likevel at resultatet blir mer «greit nok» enn «godt». At seks personer kan benke seg rundt bordet er derimot veldig bra for en bobil på denne størrelsen.

Vi er også fornøyde med lyset fra det store takvinduet i kjørekabinen, fire LED-lamper på undersiden av senkesengen og ytterligere to på undersiden av overskapet.

Lavt støynivå

Den store oppvarmede garasjen er bra, med sine skinnegående festeringer for sikring av last. Annet som kan være bra å vite er at varmen kommer fra en Truma Combi 6 kW, og at det finnes elektrisk gulvvarme.

Tak og hekk er i glassfiberforsterket plast (GFK), og tetthetsgarantien er på fem år. Vanntankene rommer 122 (ferskvann) og 92 (spillvann) liter.

IKKE TRANGT: Greit med benplass i et godt utstyrt baderom.
IKKE TRANGT: Greit med benplass i et godt utstyrt baderom. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Videre noterer vi oss for ESP (antisladd), ASR (antispinn), EBD (bremsekraftfordeling), doble kollisjonsputer, høyderegulerbare stoler i førerkabinen, samt bakkestartshjelp.

Vi har spart det beste til slutt. Stillheten når vi kjører! Under mine år som bobiljournalist har jeg aldri opplevd et så lavt støy-nivå under kjøring i en bobil.

Det er imponerende, selv om glatt asfalt, lavt turtall og god bodels-isolering nok også bidro.

BRA PLASS: Seks personer får plass i sittegruppen (inkl. den langsgående sofaen). Bra for en mellomstor bobil.
BRA PLASS: Seks personer får plass i sittegruppen (inkl. den langsgående sofaen). Bra for en mellomstor bobil. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping
PRAKTISK: Senkesengen er plassert over sittegruppen, og er ikke i veien for entréen.
PRAKTISK: Senkesengen er plassert over sittegruppen, og er ikke i veien for entréen. Foto: Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også