Prøvekjørt: Eura Integra 720 QB
Klassiker i moderne tapning
Riktig utrustning og en spennende prislapp. Kombinasjonen fikk oss til å se nærmere på denne bobilen.
Euras historie startet allerede i 1959. Men da under navnet Blessing KG, og kun med campingvogner på produksjonslinjen. I 1983 byttet de navn til Eura Mobil. Men først tretten år senere så deres første bobil dagens lys. I dag er Eura en del av den merke-mangetallige franske Triganogruppen.
Debut-modellen var en helintegrert Integra, som den dag i dag bruker samme navn. Eura Integra Line 720 er en premiumbobil i kompaktklassen, i år i ny versjon, med tre forskjellige utførelser: EB og EBF med enkeltsenger, og QB med dobbeltseng.
Vi gransker først brosjyren, for å plukke med oss detaljer og utstyr som ikke bare er vanskelig, men noen ganger umulig, å få øye på. Vi tenker på lettvekststruktur, glassfiberkarosseri uten fuger, limingsteknikk fra flyindustrien, samt at tak og gulv (tykkelse 30/30/38 mm) er av korrosjonsbestandig materiale som minimerer risikoen for fukt, etter som skruer mangler.
Før vi tar plass bak rattet noterer vi oss for sykkelstativ, markise, ryggekamera og solcellepanel (130 watt med regulator). Bra! Garasjen kan nås gjennom luker på begge sider, men vi savner kroker/ringer å gjøre fast last med.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Masse utstyr
Vi kjører både på motorvei og svingete landeveier. 150 hestekrefter under panseret oppleves som mer enn nok, og vi gleder oss også over enkel tilgang til påfyll av vann og diesel.
Eura Integra 720 QB
Chassis: Fiat Maxichassis
Motor: Fiat Ducato, 150 hk
Dimensjoner: L: 740 cm/B: 232 cm/H: 288 cm
Totalvekt: 3500/3650/4250 kg
Egenvekt: 3115/3155 kg
Antall passasjerer: 3
Antall senger: 4+1
Pris: 989 000 kroner (med Scandinavian-pakke)
Sikten gjennom den enorme panoramaruten er god, men slenger vi blikket mot høyre kunne vi ønsket oss bedre sikt. der møter vi en dødvinkel, selv om vinduet i inngangsdøren hjelper noe. For øvrig går turen lett og greit.
Vi drar i håndbrekket og noterer oss for dimmelys med kurvefunksjon, kollisjonssensor for propanen, fartsholder, hastighetsbegrenser, multimediespiller, høyttalere, doble kollisjonsputer, ABS, ESP/ASR (antisladd og antispinn) og et Fix and Go-reparasjonssett. Vi hadde gjerne sett at gassalarm og brannslukningsapparat også var inkludert, men som kjent er sikkerhetsdetaljer sjelden prioritert i standardutstyr.
La oss starte bakerst, hva interiøret angår. Sengen (190x139 cm), som har syvsoners kaldskum-madrass. Justerbare hodeender og vridbare spotlights er et pluss for bokelskere.
På hver side av den sentralt plasserte dobbeltsengen finnes garderober med belysning. Den ene har 85 centimeters hengehøyde, den andre har 115 centimeter. Skal vi være nøye på det, er overskapene i minste laget. Og dessuten finnes det verken luftspalter eller distanseskiver.
Dette gjelder for øvrig alle overskap, noe som er litt merkelig all den tid denne modellen har budskapet «Made in Germany, fit for Scandinavia» trykket på karosserisidene.
Flott er det derimot å kunne krysse av for isolerte og oppvarmede vanntanker (gråvann 100 liter, ferskvann 140 liter), elektrisk gulvvarme, varmtvannsbereder, varmeveksler og oppvarmet dobbeltgulv der varmerørene er lagt direkte på overgulvet, slik at gulvvarmingen blir effektiv selv ved lave temperaturer.
Den vannbårne varmen kommer fra et Alde-system, og det finnes opp til 27 konvektorer (avhengig av modell). Serviceluke med dobbel tetning, isolerte komponenter og selvstengende lås finnes også. Vinduene er av Seitz-modell, og det finnes sågar en håndfull takluker/-vinduer. Så en kan ikke klage på ventilasjonsmulighetene, akkurat!
(Artikkelen fortsetter under bildet)
God benplass på toalettet
Toalettet er i egen avdeling. Dusjkabinen måler temmelig nøyaktig 75x75 centimeter. Her finner du treplate i gulvet, stang for håndklær, takventil og lysbryter i takhøyde.
På toalettet sitter lysbryteren i mer barnevennlig høyde. Der finner du for øvrig toalettrullholder, tannbørsteholder, beholder for flytende såpe, stort speil, takluke og god plass for oppbevaring av diverse hygieneartikler. Og det er god plass til beina for den som sitter på toalettet.
Døren som skiller soverommet og toalett/dusj fra resten av bodelen er nok noe av det mest elegante på markedet. På kjøkkenet finner vi bare ett 230-uttak, og vi skulle gjerne ha sett en vifte der. Begynner det å ose får du klare deg med en takluke og et vindu.
Heller ikke oppbevaringsløsningene på kjøkkenet er av topp kvalitet, i den forstand at det ikke er så mye plass som forventet bak fasaden. Derimot liker vi godt beskyttelsen mot fettsprut som går rundt benken. Kjøleskapet/frysen fra Thetford rommer ellers 149 liter.
Ser vi på inngangspartiet kan vi nevne kroker for klær, søppelbøtte, myggnetting og tre små lommer for oppbevaring av småting.
Fleksibelt kurs
I sittegruppen liker vi bordet aller best. Det kan reguleres i alle retninger, noe som gjør at sitteplassen like ved inngangsdøren ikke oppleves som malplassert. TV-en er for øvrig plassert bak denne plassen, som ikke er spesielt god å bruke. Som så ofte ellers sitter man best i pilotstolene.
Belysningen her kommer fra doble spotlights i senkesenga (180x150 cm), og er godkjent. Sittegruppen kan også enkelt bygges om til en ekstraseng (200x115 cm).
Hvordan er det så med oppbevaring? Vel, det kryr ikke akkurat av rommelige overskap, men de finnes da i forskjellige former og størrelser – men som før nevnt uten distanseskiver eller luftspalter.
Denne saken ble første gang publisert 18/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.