Bobilsalget 2016:

Populære bobiler du kan kjøre med vanlig førerkort.

Her er de ti mest populære bobilene som kan kjøres med vanlig førerkort.

Sist oppdatert

Bobilsalg 2016 - totalvekt under 3500 kg

1. Challenger: 229

2. Adria: 198

3. Solifer: 188 (*)

4. Burstner: 179

5. Sunlight: 150 (*)

6. Rapido: 147

7. Dethleffs: 137

8. Hymer: 116

9. Pilote: 109

10. Pössl: 99 (**)

* I den offisielle statistikken er "Capron" med. Capron er en fabrikk, intet merke. I sekken på 324 bobiler utgjør Sunlight den største posten, med (i følge importør) cirka 150 solgte enheter. Solifer Action produseres også på Capron-fabrikken, og importør oppgir at det for 2016 dreier seg om drøye 100 enheter. Tallene for Solifer og Sunlight må derfor ansees som cirkatall, men plasseringen på tabellen er høyst sannsynlig korrekt.

** Pössl er en bybobil, og klar mest solgt i Norge i sitt segment.

(Tall fra OFV - Opplysningsrådet for Veitrafikken)

2016 var et rekordår for salg av nye bobiler i Norge. 3052 bobiler ble nyregistrert, og det er første gangen salget passerer 3000.

Hele 2164 av de 3052 - 71 prosent - var bobiler med tillatt totalvekt under 3500 kilo. Det vil si, bobiler som kan kjøres med vanlig førerkort klasse B (personbil-sertifikat).

Etter et dårlig år i 2015 kom franske Challenger voldsomt tilbake, og ble det mest solgte merket i klassen under 3500 kilo. 229 bobiler ble solgt, noe som ikke var langt i fra en fordobling av salgstallet fra 2015. Importøren Arve Opsahl AS er selvsagt mer enn fornøyd med det.

I fjor hadde Trondheims-firmaet 40 års-jubileum som Challenger-importør, noe de feiret med å tilby en Fiat Ducato-basert jubileumsversjon av 377-modellen til rundt 100 000 kroner mindre enn veiledende utsalgspris (fra 800 000 til 690 000 kroner). Man skal aldri undervurdere virkningen av slike kampanjer, og 377 ble da også Challengers mest solgte modell i Norge i 2016.

- Men det var flere årsaker til salgsøkningen enn et unaturlig dårlig år i 2015 og en jubileumsmodell som ble en stor suksess. Gulvvarme og oppgradering av isolasjon har gjort at produsenten nå tilbyr syv års tetthetsgaranti, og det legger nok kundene merke til. Dessuten har vi som importør hatt stort fokus på å velge ut modellene vi mener passer best for det norske markedet, og vi har også jobbet for å gjøre våre forhandlere enda mer oppgraderte på produktene, sier daglig leder Bjørn Arve Opsahl.

Nordisk utstyrspakke

Challenger 377 er en 7,47 meter lang delintegrert bobil med langsgående enkeltsenger, samt sanitærrom bakerst. Lastevekten er på 498 kilo. Til Norge kommer merket med en solid utstyrspakke kalt "Norden-Line". Karosseriplatene er i aluminium, og taket skal tåle både hagl og en snøryddende person.

Det er gjort flere tiltak mot eventuelle fuktskader, så som limte i stedet for skrudde lister, og et ekstraisolert gulv. Derfor gir som nevnt Challenger, fra og med 2016, syv års fuktgaranti. Videre har Norden-Line-pakken også vintertilpassede elementer, som isolert spillvannstank.

Challenger er for øvrig en del av den franske Trigano-gruppen, der toppsjefen heter Francois Feuillet. En kuriositet - milliardæren Feuillet er også eier av norske Gaupen-Henger.

Modellene vi vil ha

Nummer to på listen er slovenske Adria. Den mest solgte modellen i Norge var Matrix 670 SL, som er en 7,4 meter lang delintegrert bobil med langsgående enkeltsenger.

På tredjeplass finner vi tyske (med finske aner) Solifer. Deres mestselgende modell ble Action, og da i den delintegrerte versjonen 738 (ja, den er 7,38 meter lang), som har midtstilt dobbeltseng (queens bed).

Nummer fire på listen er tyske Bürstner, og det var Nordic 660 som ble fjorårets mestselgende modell. Dette er en 6,79 meter lang delintegrert bobil med såkalt fransk seng (dobbeltseng inn mot en av langsidene bak).

377-INTERIØR: Slik ser det ut inne i vinneren - soverommet bak kan avstenges med dør. FOTO: Challenger
377-INTERIØR: Slik ser det ut inne i vinneren - soverommet bak kan avstenges med dør. FOTO: Challenger

På femteplass kommer tyske Sunlight, som i noen år nå har vært Norges mest solgte såkalte innstegsmodell - altså en bobil fra segmentet med de rimeligste nye bobilene. Her er det modellen T 69 - en 7,43 meter lang delintegrert bobil som også har midtstilt dobbeltseng bak.

VINKELKJØKKEN: Bra med plass til å skjære ei brødskive og mer til. Vegger skjermer  soverom og sittegruppe mot fettsprut under steking. FOTO: Challenger
VINKELKJØKKEN: Bra med plass til å skjære ei brødskive og mer til. Vegger skjermer soverom og sittegruppe mot fettsprut under steking. FOTO: Challenger

På sjetteplass følger franske Rapido. Der er modellen 665 F med Alde-varme den mest solgte. Denne delintegrerte 7, 34 meter lange modellen har langsgående enkeltsenger med sanitærrommene bakerst. Alde var standard på 16-modellen, men man kunne også få den med Truma. Ingen valgte dette alternativet.

Syvendeplassen ble kapret av tyske Dethleffs. Der ble 7,41 meter lange delintegrerte Trend T 7057 med "queens bed" den mest solgte modellen.

På åttendeplass kom Hymer, som i 2016 totalt sett var Norges mest solgte merke, men da takket være storsalg i klassen over 3500 kilo. Den mest solgte modellen fra dette tyske premiummerket var faktisk en helintegrert - 6,75 meter lange Exsis-i 578, med "queens bed".

På niendeplass har vi Pilote. Og dere mest solgte modell i dette segmentet var Pacific P716. "Pacific" er betegnelsen på Pilotes delintegrerte bobiler, og P716 er en 7,14 meter lang modell med såkalt fransk seng.

Det tyske bybobil-merket Pössl tar tiendeplassen, men er altså samtidig Norges klart mest solgte bybobil. I følge importør er det Roadcruiser som er bestselgeren her, og da snakker vi om langsgående enkeltsenger igjen.

Mest etterspurte bobil-type

Hvilket bilde åpenbarer seg?

Av de ti er åtte delintegrerte. Av de ti har fem langsgående enkeltsenger, tre har "queens bed" og to har "fransk seng". Av de ti er syv mellom 7 og 8 meter lange.

Så skal vi kåre en felles "Norgesbil" i klassen under 3500 kilo, vil det være en delintegrert bobil med langsgående enkeltsenger, og en lengde på cirka 7,5 meter.

 

NORGESBOBILEN: Delintegrert, rundt 7,5 meter og med langsgående enkeltsenger. FOTO: Pilote
NORGESBOBILEN: Delintegrert, rundt 7,5 meter og med langsgående enkeltsenger. FOTO: Pilote

Denne saken ble første gang publisert 11/02 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også