Bobil:
Modell i særklasse
Hymer er Norges mest solgte bobilmerke. Og dette er Hymers mest solgte bobil.
Salgsstatistikken for bobiler i rekordåret 2016 (første gang over 3000 nye bobiler ble registrert i Norge) viser at tyske Hymer er landets mest solgte bobilmerke.
Egentlig litt overraskende. Hymer er ingen billig-bobil, men snarere et merke som befinner seg i premiumklassen, der de mer påkostede og relativt dyre bobilene befinner seg.
De to Hymer-modellene som har solgt best, er B Premium Line 704 og 708 Norway Line - begge helintegrerte, og med tillatt totalvekt over 3500 kilo. Det betyr at du ikke kan kjøre disse med vanlig førerkort klasse B, og derfor trenger klasse C1.
Det er denne typen bobiler som står for nesten hele salget av Hymer i Norge i dag, noe som er spesielt for furet værbitt. Modellene kom på markedet i juni 2015, og er stor sett like.
Forskjellen ligger i sengeløsningene. 704 har langsgående enkeltsenger, 708 har en midtplassert dobbeltseng (ofte kalt "queens bed").
I tillegg har begge modellene senkeseng med plass til to personer. En femte sengeplass kan lages i sittegruppa. Fem seter har belter, og kan altså benyttes under transport.
Det er for øvrig et særnorsk krav at antallet registrerte sitteplasser i en bobil ikke skal overstige antall senger. Kravet er ett av flere som må oppfylles for at en bobil skal få campingbil-avgiften på 22 prosent av engangsavgiften for personbiler. Denne lave engangsavgiften bidrar til å gjøre bransjen bærekraftig hva salg av vanlige bobiler angår, men reglene bak avgiften har gjort de små campingbilene så dyre at de i realiteten er uselgelige.
Hymer PL 704 er mest populær, og står for drøye 60 prosent av salget til disse to suksessmodellene.
Populære planløsninger
Tor Grüner er administrerende direktør hos Kroken Caravan Import, som importerer Hymer. Hva tror han er årsaken til at akkurat disse to relativt dyre modellene, med startpris på cirka 1,2 millioner kroner, selger som hakka møkk?
- Disse modellene har litt finere interiør og litt mer utstyr enn den vanlige Hymer B-klasse. I tillegg så har de planløsningene som er mest populære akkurat nå.
Og, presiserer Grüner, det har vært en suksess med Norway Line-pakker. Skandinavia er et viktig marked for tyske produsenter, og importører har fremforhandlet pakker med utstyr som er etterspurt på det norske markedet.

Norway Line-pakken
Som flere andre modeller fra Hymer, og også andre bobilmerker, importeres PL 704 og 708 med en spesialdesignet utstyrspakke for det norske markedet.
Dette er utstyr importører og forhandlere av erfaring vet er etterspurt i Norge, og som derfor gjør disse modellene enda mer etterspurte. Man skulle kanskje tro at det primært dreide seg om klimarelatert utstyr, men det handler vel så mye om andre ting, som økt komfort.
Hos Hymer i Norge heter denne pakka Norway Line. Den består av følgende:
* Stylingpakke for dashbord/instrumentpanel - detaljer i krom og aluminium.
* En såkalt rollo, for blending av frontrute og sideruter i førerhuset.
* Kombinasjon av komfyr og stekeovn.
* Tåkelys
* Alde varmtvannsoppvarming.
* Alde varmeveksler. Varmen fra bilens motor benyttes til oppvarming og fremstilling av varmtvann, og varmen kan kjøres i motsatt retning og fungerer da som en motorvarmer.
* Trerist i dusj.
* Kabelforberedt for ryggekamera, satellittantenne og solceller.
* Isolerglass i sidevindu førerhus og dør.
* Chassis-pakke med automatisk klima og pollenpakke, forsterket fjæring for fremre aksel og fartsholder.
