Bobil:

Modell i særklasse

Hymer er Norges mest solgte bobilmerke. Og dette er Hymers mest solgte bobil.

Sist oppdatert

Bobilsalg 2016

1. Hymer         378

2. Challenger   249

3. Rapido        231

4. Adria           230

5. Bürstner     222

6. Dethleffs     204

7. Carthago    147

8. Pilote          140

9. Pössl            99

MEST SOLGTE UNDER 3500 KG: Challenger

MEST SOLGTE OVER 3500 KG: Hymer

MEST SOLGTE BYBOBIL: Pössl

NB: På listen står egentlig Capron som nr. 2, med 335 solgte bobiler. Capron er imidlertid en samlebetegnelse for flere merker. Solifer telles både for seg og under Capron-paraplyen, og konkurrerer i realiteten med Dethleffs om 7. plassen.

(Tall fra OFV - Opplysningsrådet for Veitrafikken)

Salgsstatistikken for bobiler i rekordåret 2016 (første gang over 3000 nye bobiler ble registrert i Norge) viser at tyske Hymer er landets mest solgte bobilmerke.

Egentlig litt overraskende. Hymer er ingen billig-bobil, men snarere et merke som befinner seg i premiumklassen, der de mer påkostede og relativt dyre bobilene befinner seg.

De to Hymer-modellene som har solgt best, er B Premium Line 704 og 708 Norway Line - begge helintegrerte, og med tillatt totalvekt over 3500 kilo. Det betyr at du ikke kan kjøre disse med vanlig førerkort klasse B, og derfor trenger klasse C1.

Det er denne typen bobiler som står for nesten hele salget av Hymer i Norge i dag, noe som er spesielt for furet værbitt. Modellene kom på markedet i juni 2015, og er stor sett like.

Forskjellen ligger i sengeløsningene. 704 har langsgående enkeltsenger, 708 har en midtplassert dobbeltseng (ofte kalt "queens bed").

I tillegg har begge modellene senkeseng med plass til to personer. En femte sengeplass kan lages i sittegruppa. Fem seter har belter, og kan altså benyttes under transport.

Det er for øvrig et særnorsk krav at antallet registrerte sitteplasser i en bobil ikke skal overstige antall senger. Kravet er ett av flere som må oppfylles for at en bobil skal få campingbil-avgiften på 22 prosent av engangsavgiften for personbiler. Denne lave engangsavgiften bidrar til å gjøre bransjen bærekraftig hva salg av vanlige bobiler angår, men reglene bak avgiften har gjort de små campingbilene så dyre at de i realiteten er uselgelige.

Hymer PL 704 er mest populær, og står for drøye 60 prosent av salget til disse to suksessmodellene.

Populære planløsninger

Tor Grüner er administrerende direktør hos Kroken Caravan Import, som importerer Hymer. Hva tror han er årsaken til at akkurat disse to relativt dyre modellene, med startpris på cirka 1,2 millioner kroner, selger som hakka møkk?

- Disse modellene har litt finere interiør og litt mer utstyr enn den vanlige Hymer B-klasse. I tillegg så har de planløsningene som er mest populære akkurat nå.

Og, presiserer Grüner, det har vært en suksess med Norway Line-pakker. Skandinavia er et viktig marked for tyske produsenter, og importører har fremforhandlet pakker med utstyr som er etterspurt på det norske markedet.

MEST ETTERSPURT: 704 PL har den mest populære sengeløsningen - langsgående enkeltsenger. FOTO: Hymer
MEST ETTERSPURT: 704 PL har den mest populære sengeløsningen - langsgående enkeltsenger. FOTO: Hymer

Norway Line-pakken

Som flere andre modeller fra Hymer, og også andre bobilmerker, importeres PL 704 og 708 med en spesialdesignet utstyrspakke for det norske markedet.

Tekniske fakta

Chassis: Fiat Ducato AL-KO

Motor: 2,3 liter - 130 hk

Lengde: 779 cm

Bredde: 235 cm

Høyde: 290 cm

Totalvekt: 4500 kg

Egenvekt: 3380

Lastevekt: 1120

Antatt senger: 5 (4+1)

Kjøleskap: 142 liter

Friskvannstank: 150 liter

Gråvannstank: 130 liter

Gass: 2x11 kg

Pris: Fra ca. 1,2 millioner kroner

Dette er utstyr importører og forhandlere av erfaring vet er etterspurt i Norge, og som derfor gjør disse modellene enda mer etterspurte. Man skulle kanskje tro at det primært dreide seg om klimarelatert utstyr, men det handler vel så mye om andre ting, som økt komfort.

Hos Hymer i Norge heter denne pakka Norway Line. Den består av følgende:

* Stylingpakke for dashbord/instrumentpanel - detaljer i krom og aluminium.

* En såkalt rollo, for blending av frontrute og sideruter i førerhuset.

* Kombinasjon av komfyr og stekeovn.

* Tåkelys

* Alde varmtvannsoppvarming.

* Alde varmeveksler. Varmen fra bilens motor benyttes til oppvarming og fremstilling av varmtvann, og varmen kan kjøres i motsatt retning og fungerer da som en motorvarmer.

* Trerist i dusj.

* Kabelforberedt for ryggekamera, satellittantenne og solceller.

* Isolerglass i sidevindu førerhus og dør.

* Chassis-pakke med automatisk klima og pollenpakke, forsterket fjæring for fremre aksel og fartsholder.

ROMSLIG: Helintegrerte bobiler er romslige, blant annet fordi førerhuset er fullt integrert med boenheten. FOTO: Hymer
ROMSLIG: Helintegrerte bobiler er romslige, blant annet fordi førerhuset er fullt integrert med boenheten. FOTO: Hymer

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2017, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også