Førsteinntrykk: La Strada Avanti EB
Mye for pengene
Smarte løsninger og tysk kvalitet preger La Strada Avanti EB.
La Strada startet produksjon av små lette bobiler i 1986. Bilene er basert på ordinære varebiler, deretter ombygd med innredning tilpasset hver enkelt bil.De som kjøper en delintegrert La Strada får en velbygd bil med fin kvalitetsfølelse.
Bilen på bildene heter La Strada Avanti EB. Den er basert på en forlenget og forhøyet Fiat Ducato. Det er en bobil med lengdemonterte senger i bilens bakre halvdel, kjøkken og bad i midten og sittegruppe på sedvanlig vis plassert i forbindelse fører- og passasjersetene. - som begge er vendbare.
Bilen er 6,36 meter lang og har et forhøyet tak som gir en totalhøyde på cirka 2,9 meter. Totalvekten på 3500 kilo, der egenvekten er på 3000 kilo og nyttelasten på 500 kilo.
Lasten kan man fordele på mange mulige måter. Det bakerste sengepartiet kan løftes opp, noe som skaper gigantisk lasteplass. Man kan også stue bort ting i dobbeltgulvets mange oppbevaringsrom eller i skuffene og garderobeskapene under sengenes fotende.
Les flere førsteinntrykk og prøvekjøringer på Allt om Husvagn & Camping
Funksjonelt bad
Som sjåfør savner vi her som i mange andre bobiler, varme i setene. Og på de kalde dagene da vi prøvekjørte bilen, savnet vi også en form for ekstravarme. Det tar noe tid før en moderne dieselmotor begynner å levere overskuddsvarme, og den som kjører daglig eller ofte gjør lurt i å investere i ekstravarme.
Bilens 150 hk sterke motor fungerer for øvrig fint. Styringen, bremsene og girkassens smidighet gjør bilen lettkjørt. Den kan leveres med ryggekamera og ryggesensor, men ryggesensoren kan ikke benyttes med sykkelstativ.
Sikten bakover er nærmest utenfor sidespeilenes rekkevidde. Parkering og kjøring i trange gater kan oppleves som kinkig, så hjelpemidler er ønsket.
Bilen er smalere enn tradisjonelle bobiler, og dermed blir det trangt i midtgangen. Men skapene i kjøkkenet har smarte sjalusidører, en bra og plassbesparende detalj som gjør passasje lettere.
Baderommet er enkelt, men funksjonelt, med dusjforheng og fine oppbevaringsrom i overskapet, samt under vasken. Personlig ville jeg heller hatt en ventilerende takluke i stedet for vinduet. Gråvannstanken er på 80 liter, mens ferskvannstanken er på 100 liter.
Praktiske kjøkkenskuffer
Kjøkkenbenken rommer tre bluss og vask, under lokk, og kjøleskapet er på 80 liter.
Benken har ikke skap. I stedet har den store og stabile skuffer som gir betydelig bedre oversikt og som gjør det lettere å holde orden på tyngre kjøkkenutstyr som stekepanner og kasseroller.
Benken kan forlenges med en stor ekstraplate som er plassert på benkens ende. Har du bilens skyvedør åpen, kan du dessuten bruke den nederste skuffen motsatt vei. Den blir dermed et utvendig piknikbord. Skuffen har nemlig et lokk slik at den kan fungere som bord.
Overskapet i kjøkkenet har en mellomhylle, og som skapet over kjøleskapet, har det opp- og nedtrekkbare sjalusidører.
Sittegruppen består på sedvanligvis av de vendbare fører- og passasjersetene og en sofa i kjøreretning. Sittekomforten er best i stolene, sofaens ryggpute er ingen ergonomisk innovasjon. Det mangler støtte for korsryggen og vinkelen er for bratt til at man kan sitte bekvemt.
Bilen er ment for to, men benyttes av fire. Selv om den har belteplasser til fire, kan langreiser med tre passasjerer ikke anbefales. Dårlig sittekomfort i sofaen er felles for de fleste bobiler, der sofaen også skal kunne benyttes som seng.
Gigantisk seng
Soverommet er den delen av bilen der utviklerne virkelig har jobbet for lønnen. Her er smarte løsninger og et generøst dobbeltgulv. Foruten de langsgående sengene kan den bakerste delen benyttes som lasterom eller forvandles til en gigantisk seng for tre.
Innenfor bakdørene ser man raskt at fleksibilitet har vært fokusert. Dørenes innside er isolerte og kledd med et tekstilstoff der man kan feste tøylommer med borrelås. Små overskap og små LED-leselamper, samt et takvindu, bidrar til hyggefaktoren. Trappsteget eller gulvforhøyningen mellom sengene er også utnyttet til oppbevaring.
Dieseloppvarming
Varmekilden i vår prøvekjørte bil kommer fra Truma, heter Combi 4 og drives av propan. Man kan i stedet velge å utruste bilen med dieseloppvarming noe de fleste av de nye eierne har gjort. Batteriet er på 100 Ah (100 ampere-timer) og propanrommet har plass til to 11-kilos propanbeholdere.
Avanti EB er utstyrt med 16-tommers ekstraforsterkede dekk (15 standard), såkalte campingdekk. Den har fire trepunkts sikkerhetsbelter, samt antispinnssystemet Traction + med bakkestartholder.
Kan fås med firehjulsdrift
La Strada bygger også Mercedes og Renault, og de fleste av disse modellene kan fås med firehjulsdrift.
La Strada Avanti EB gir et godt helhetsinntrykk med smarte detaljer, god kvalitetsfølelse og lavt støynivå. Den føles dyrere enn prislappen skulle tilsi.
La Strada Avanti EB
Pris: Fra 542 000 kroner. Cirka 660 000 kroner med 150 hester automat, teknikkpakke, Exclusive-pakke og komfortpakke.
Motor: 130 hk standard
Lengde/bredde/høyde: 636/205/290 cm
Totalvekt: 3500 kilo
Hengervekt: 2200 kilo
Egenvekt: 3000 kilo
Antall passasjerer: 3
Antall senger: 2/3
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 23/12 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.