Prøvekjørt: Niesmann+Bischoff Flair 800
Lekker luksusvogn
Vi har prøvekjørt Niesmann+Bischoff Flair 800 – en bakhjulsdrevet, syv tonns bobil basert på Iveco Daily.
Men nye materialer både i tekstiler og møbler har Niesmann+Bischoff gitt Flair 800 en oppfriskning som øker valgfriheten for deg som liker mange alternativer å velge blant. Her finnes et utall muligheter til å kombinere farger og materialer. Vi snakker om nesten 500 varianter. Her kan du skreddersy din egen luksus.
Den store bobilen er nesten ni meter lang, knapt 2,5 meter bred og mer enn tre meter høy, med en totalvekt på nesten syv tonn. Det finnes alternativer på 7,2 og 7,4 tonn.
Tilpasser seg kjørestilen
Flair 800 drives av en 3.0-liters dieselmotor med 177 hestekrefter, som jobber sammen med en eletronisk styrt manuell girkasse som Iveco kaller Agile. Gjenskapt i en Fiat-basert bobil kan den betegnes som en manuell girkasse med automatisk utveksling. Teknikken er adaptiv og tilpasser seg sjåfør og kjørestil, slik at den ved rolig landeveiskjøring legger seg på drivstoffbesparende, høy utveksling.
Ved bykjøring eller raskere kjøring, ligger den lengre på hvert gir og utnytter i stedet motorens dreiemoment.
Lett svevende følelse
Luftfjæringen gir myk gange. Det medfører litt krenging i svingene, men til gjengjeldt merker man knapt hullete asfalt. Komforten er veldig bra, ikke minst fordi det er ganske stille i bilen. Det sørger god isolering og dobbelt gulv for.
Førerstolen har også luftfjæring, noe som bidrar til den lett svevende kjørefølelsen.
Les også: Førsteinntrykk Niesmann Arto 66 F
Vannbåren varme
Det er ikke bare rattet som er kledd i skinn, men hele dashbordet. Bilen har plass til fire, det er sengeplass til fire og varmen kommer fra det vannbårne systemet.
Kjøkkenet har store skuffer med plass til kopper og kar, og selve kjøkkenbenken er laget av et sammenpresset plastmateriale som føles som granitt.
Baderommet er like bredt som bilen, soverommet domineres av en seng i midten med skap for sengetøy ved fotenden og garderobeskap i andre enden. Under sengen finnes en stor og opplyst lagringsplass med dører på begge sider.
Bilens grunnpris er 1 464 900 kroner, men utstyrt med komfort- og multimediapakke, samt den nevnte luftfjæringen, blir prisen høyere. For de største modellene med mye utstyr må du regne med å punge ut rett over to millioner kroner.
Kjappe fakta
Pris fra: 1 464 900
Garanti: 5 år
Chassis: Iveco Daily 65 C 17
Motot: 3.0 diesel med 177 hk
L/B/H: 9,12 meter/2,93 meter/3,27 meter
Vekt: 6,7 tonn (7,2 og 7,4 tonn)
Antall passasjerer: 4
Antall senger: 4
Les også:
Førsteinntrykk: La Strada Avanti EB - Mye bobil for pengene
Prøvekjørt: Polar Grizzly - Bobilenes vinterkonge
Gedigen bobil for to- og firbente
Denne saken ble første gang publisert 18/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.