kabe
Håndbygg fra Kabe
Vi kjørte Kabe til 60-års jubilant Kabe, og fikk et par dager med håndbygget bobilluksus.
Det begynte med Kurt Blomqvist. Og allerede her har det kanskje ringt en bjelle for den fonetisk oppvakte? K og B. KaBe.
I 1958 hørtes ivrige snekkerlyder fra familien Blomqvists garasje. Mannen i huset bygde en campingvogn. Tre uker før ferien sto den ferdig. Kort tid etter kom det inn et bud på den, og borte var vognen. Tilbake sto en smule forbannet familie, som hadde gledet seg til å slippe teltferie.
Så Kurt Blomqvist måtte pent ned i garasjen igjen, og bråbygge en ny campingvogn. Etter ferien ble også den solgt. 3800 kroner, takk. Og så var eventyret så smått i gang, i et land som i motsetning til Norge hadde nok av biler til å trekke campingvogner. Først i 1960 ble våre strenge importbegrensninger på personbiler opphevet.
Saab-ansatte Blomqvist satset på campingvogn-produksjon og dobbeltarbeid i fire år. Så holdt han pusten og tok sjansen på å slutte hos Saab, der han utviklet roboter. Nå ville han håndbygge campingvogner.
Resten er historie, som det heter. Garasjen har vokst til en svær bedrift med base i Tenhult, ikke langt fra større og mer kjente Jönköping.
Det er til Tenhult vi reiser en dag i desember, for å lære mer om en bobilprodusent vi egentlig vet lite om. For å gjøre turen mer komplett vil vi kjøre dit i et Kabe-produkt. Med Kabe til Kabe. Og til Åneby i Nittedal sier vi ha det.
Enorm romfølelse
Hos Sørlandets Caravansenter henter vi en Travel Master X 780 LXL crossover, med en egenvekt på 3850 kilo. Karosseridesignen gir et artig 3D-inntrykk.
Dette er første gangen vi stiger inn i en Kabe, og det første som slår oss er den gedigne romfølelsen. Litt stusslig å være alene, faktisk! Det hjelper selvsagt at bobilen er 2,49 meter bred, men interiørløsningen er nok hovedårsaken til luftigheten. Fransk seng med bad på motsatt side bakerst gir en god del plass til kjøkken og sittegruppe i en 7,75 meter lang bobil.
Som på alle modeller fra Kabe er påbygget plassert på et Fiat Ducato-chassis med rammeforlengning fra Al-Ko. Førstnevnte betyr kjente løsninger, sistnevnte står for ekstra god balanse og harmonisk kjøreopplevelse. Og en harmonisk kjøretur får jeg, særlig etter at jeg begynner med manuell styring av automatgiret, noe jeg føler gir bedre utnyttelse av den 180 hk sterke motoren. Pluss også for god lydisolasjon!
KAMA FRITID
Kurt Blomqvist innså snart at han også måtte bygge opp et system for reservedeler til campingvognene han bygde. Og så var det jo slik at de som kjøpte campingvogner også etterspurte nye toaletter, fortelt og annet utstyr. Og med et utstyrsfirma kunne de nå alle som campet, ikke bare de med campingvogn. Grossist-selskapet Kama (kortversjon av Karosseri Material) ble først opprettet som eget selskap i 1987. Men allerede i 1969 ble Kabe generalagent for den danske campingutstyrsprodusenten Isabella. I dag har Kama Fritid 10 000 kvadratmeter med lagerplass, og over 10 000 artikler på lager. Norge, Sverige og Finland er hovedmarkedene, og til sammen i disse landene finnes Kamas varer i 110 butikker. Kama har også egne varemerker, som Wecamp og Gocamp. Hvert år trykkes Kamas varekatalog i 140 000 eksemplarer, på tre språk. Caravanfolket vil fortsatt ha papir, selv om mye av handelen nå selvsagt foregår digitalt. I april ble det for øvrig klart at Kama Fritid, for å få mer plass, i siste kvartal 2017 flytter fra Tenhult til Torsvik i Jönköping.
Men det beste ved en Kabe oppleves etter, og ikke under, kjøreturen. Om kvelden sjekker jeg inn på Villa Björkhagen i Jönköping, noen kilometer unna Kabes hovedkvarter i Tenhult. Der fyres Aldepannen, og med kuldegrader utenfor nyter jeg hvordan den unike og stillfarne vannbårne sentralvarmen, sammen med fire fotvarmende gulvslynger i aluminiumsrør, sørger for en jevn og behagelig varme. Deilig for en som er vant med støyen fra Trumas varmluft.
Om kvelden får jeg sett litt nærmere på denne modellens interiørløsninger. Aldri har jeg sett en bobil med så mye plass! Her er det skuffer og skap til et halvt sirkusensemble. Interiørløsningen for denne modellen gjør for øvrig at man må nøye seg med lasterom i stedet for garasje, men sykler kan som kjent henges bakpå.
Stoffet i interiøret er av typen Edmonton. Senga er veldig behagelig. Men jeg sover ikke uforstyrret. Det blåser sterkt, og lokket til strømkontakten, som vanligvis er lukket av magneter, blir stående og slå med høye smell. Kanskje en festeanordning for åpne lokk kan fikse på dette?
Håndbygges på samlebånd
Dagen etterpå kjører jeg til Tenhult og Kabe, der jeg møtes av administrerende direktør for Kabe Husvagnar AB, Peter Carenborn. Han er fersk som sjef for bobil- og campingvognproduksjonen hos Kabe, men har 5–6 år bak seg som bobilist. En viktig ballast for en leder i denne bransjen.
Carenborn er nesten like casual i stilen som journalisten fra Norge. Og han bjuder på kaffe mens han svarer på vårt første spørsmål: hva står egentlig en Kabe for?
– Kabe er et helsvensk premiumklasse-merke. Classic er den enkleste modellen vår, svarer Carenborn.
Og ja, premium koster. Men husk at en Kabe ikke er laget for å stå parkert vinterstid. Og det hjelper selvsagt også på prisen at Kabe håndbygges i Sverige, uten snev av sosial dumping. Her er det utdannede fagarbeidere som følger bobilene der de i så vidt merkbar fart snegler seg av gårde langs samlebåndet. En Classic 740 bruker rundt 400 timer fra chassis til ferdig bobil, en 910 Imperial rundt 700 timer. Samlebåndet er 200 meter langt, så da forstår vi at arbeiderne kan ta seg tid til å gjøre jobben skikkelig.
Kabe
Svensk caravanprodusent, grunnlagt i 1958. Lokalisert i Tenhult i Sverige, med hovedkvarter og produksjonslokaler for bobiler og campingvogner, inkludert eget snekkeri for interiør. 550 ansatte, omsetning på 1,8-1,9 milliarder kroner. Skandinavia og spesielt Sverige er viktigste marked, men 45 % av produksjonen går til eksport (Tyskland, Holland, Benelux, Sveits og Østerrike). Kabe feirer i sommer sitt 60-årsjubileum.
I Norge må du ut med over millionen selv for en "enkel" Classic-modell. Det er verdt å merke seg at Kabes salgsøkning i den senere tid for en stor del er kommet i premiumsegmentet, med de mer påkostede modellene 780, 810 og 910.
- Hva med å satse også i rimeligere klasser, Carenborn?
- Det vil vi ikke. For da vil det ikke lenger være en Kabe. Vi måtte bli nødt til å fjerne en slik rimelig bobil fra det som er våre kjerneverdier – vannvarme, ventilasjonspakken og den spesielle oppbyggingen av veggene.
Kabe har hatt en meget god salgsutvikling, også i Norge, hevder Carenborn. I dag har svenskene forhandlere spredt over hele furet værbitt. I 2016 ble det solgt cirka 1400 campingvogner og 400 bobiler. Men etterspørselen etter bobiler har en stund vært større enn hva de har klart å dekke, og derfor er kapasiteten nylig økt gjennom en ombygging av bobilfabrikken.
Eget snekkeri
Etter kaffepraten tar Carenborn oss med på en lang runde i Kabes bobilrelaterte lokaler. Vi titter innom rommet hvor det simuleres regnvær, og et kjølerom der varmeanleggene får testet seg helt ned til minus tretti grader.
Vi besøker det store snekkeriet, der Kabes egne møbelsnekkere gjør seg fortjent til lønna. Grunnlegger Kurt Blomqvists datter Maud er sjef for interiørløsningene hos Kabe, og hennes sønn igjen er vise-VD for campingvogner. Dette er fortsatt en familiebedrift!
Og – ikke minst – vi rusler gjennom den store hallen der samlebåndet tar produktene fra A til Å. Fascinerende! Her kommer det inn et nakent chassis i den ene enden av båndet, gulvet legges på og så starter ferden. Vegger, tak, luker, innredning, varmesystem, kilometervis med ledninger – alt skal på plass mens chassiset snegler seg av gårde.
Og noen hundre timer senere er enda en bobil fra Kabe født.
Denne saken ble første gang publisert 14/07 2017, og sist oppdatert 24/07 2017.