Bobil:
Så liten kan en bobil være
Duger en bobil på 5,65 meter?
Hymer Van S 500
Lengde/bredde/høyde: 565/222/290 cm
Akselavstand: 3,25 meter
Egenvekt: 2265 kg
Friskvannstank: 100 liter
Gråvannstank: 120 liter
Seng: 200x140/130 cm
Chassis: Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI
Motor: 129 hk diesel
Egenvekt: 2665 kg
Svingradius: 12,5 meter
Snittlengden på norskregistrerte bobiler ligger så vidt vi vet på rundt syv meter. Med den lengden har man greit med plass - gjerne faste senger til fire personer, et velfungerende kjøkken, baderom med dusj og toalett der knærne slipper å slåss med en vegg, samt en garasje eller et lasterom med plass til adskillig mer enn to campingstoler og en vindskjev grill fra Biltema.
Så hva da med en bobil som bare er 5,65 meter lang? Hva får man dyttet av romløsninger inn en slik bobil, som er mindre enn selv de innredede varebilene vi gjerne kaller bybobiler?
Hymer Van S 500 er den minste bobilen som er bygget på et Mercedes Benz-chassis (Sprinter 313 CDI). Vi har aldri prøvd denne superkompakte delintegrerte modellen; Van S 500 er helt ny på markedet. Men vi kan i det minste se på hvordan denne vesle bobilen er bygget opp.
565/222/290 centimeter. Lengde, bredde, høyde. Det er de vitale målene for Van S 500.
5,65 meter. Ikke rare greiene. Det er ikke uvanlig at en personbil er mellom 4,5 og 5,0 meter lang. En Mercedes-Benz S-klasse er nesten like lang.
Par i smerter?
Så - hvordan har produsent Hymer løst utfordringene med interiør i en så kort bobil?
Bakerst er det en dobbeltseng på tvers, slik vi ofte finner det i bybobiler. Senga ligger ganske høyt, over en garasje, og er to meter lang. Så er den 140 centimeter bred i den ene enden, 130 centimeter i den andre (der man får anta at brukerne velger å ha føttene). Det går an å mekke en kort seng av sittegruppen, men regn ikke med at dette ofte er aktuelt i en slik type bobil.
Badet er trangt. For å hjelpe litt på dette har det en foldevask over toalettet.
Kjøkkenet er rimeligvis også trangt. Man kan velge et kjøleskap på 60 eller 80 liter.
Friskvannstanken er ikke spesielt mindre enn det som er vanlig i bobiler - 90 liter. Gråvannstanken (der brukt vann ender) tar 100 liter.
Fordeler og ulemper
Van S 500 er selvsagt ikke bygget for en familie med barn og bikkje. Her er det par som er målgruppa.
Og selvsagt følger det en del ulemper med å ha en så liten bobil. Det blir trangt, og selv om den viktige lastevekten (garasjen er godkjent for 350 kilo) er aldri så god er det jo begrenset hvor mye "ræl" en kan ha med seg.
Fordelene er også åpenbare. For eksempel så har Van S 500 en formidabel lastevekt, og vil aldri ha noen problemer med å holde seg under 3,5-tonn. Dette er en bobil som må sies å være borettslagsvennlig.
En så kort bobil, med så kort svingradius, må også nødvendigvis være fleksibel og brukervennlig hva selve kjøringen angår - i hvert fall på mindre veier. Størrelsen gjør også at dette er en bobil som kan fungere som familiens bil nummer to; en rolle bobiler sjelden har.
Hymer-importør Kroken Caravan Import tar i utgangspunktet ikke inn Van S 500.
- Det er for liten etterspørsel etter denne typen bobil i Norge, sier daglig leder Tor Grüner.
- I Norge vil de fleste ha store eller mellomstore bobiler. Dessuten ville Van S 500 bli dyr, spesielt siden den står på et Mercedes-chassis.
Importøren har ikke beregnet hva en Hymer Van S 500 ville kostet i Norge, men regn med at vi snakker om 700 000 kroner pluss.