Bobil:

Bobil-fylkene

Hver femte bobil som ble solgt i rekordåret 2016 endte i Rogaland eller Hordaland. Men det er i en annen landsdel at bobilinteressen egentlig er størst.

Pluss ikon
ROGALAND: Fra Frafjord i Gjesdal og Forsand kommune.
ROGALAND: Fra Frafjord i Gjesdal og Forsand kommune. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Salg 2016

Rogaland: 333 (466 000)  

Hordaland: 320 (511 000)  

Nordland: 265 (241 000)    

Akershus: 241 (584 000)   

Møre og Romsdal: 235 (263 000)  

Troms: 217 (163 000)  

Østfold: 191 (287 000)  

Sør- Trøndelag: 190 (310 000)  

Vestfold: 170 (242 000)  

Nord-Trøndelag: 153 (135 000)  

Buskerud: 128 (275 000)

Telemark: 107 (172 000)

Finnmark: 101 (76 000)

Oppland: 97 (189 000)

Vest-Agder: 71 (181 000)

Aust-Agder: 67 (115 000)

Sogn og Fjordane: 66 (109 000)

Hedmark: 54 (195 000)

Oslo: 45 (648 000)

(Folketall fra Statistisk Sentralbyrå pr. 1.1 2016 i parentes)

2016 ble et rekordår i bobilsalg. For første gang ble det registrert over 3000 nye bobiler - 3052. Drøye 40 000 bobiler er nå registrert i Norge - en firedobling på 20 år.

Bobilene finnes overalt i Norge. Likevel er det store forskjeller på salget fylkesvis. Salgsstatistikken baserer seg for øvrig på hvor eierne av bobilene bor, og ikke hvor bobilene selges.

Mange ting spiller selvsagt en rolle for bobilsalget, som for eksempel folketall, økonomi, geografi, klima, tilrettelegging, forhandlere, tradisjoner etc.

Folketallet i våre fylker varierer sterkt. Og en direkte sammenligning mellom fylker uten å ta høyde for hvor mange innbyggere fylkene har, gir ikke et riktig bilde av interessen. At fylker med stor befolkning også har flest bobiler er å forvente.

Men kartet stemmer ikke alltid med terrenget her. Oslo er for eksempel landets mest folkerike fylke, med 650 000 innbyggere. Men bare usle 45 bobiler ble registrert på Oslo-folk i fjor. Finnmark fikk på sin side registrert 101 nye bobiler, og der bor det 75 000.

Vestlandet har flest

Ser vi kun på rent salg, uten å skjele til innbyggerantall, er det to fylker som skiller seg ut: Rogaland og Hordaland. I fjor toppet Rogaland salgslistene, med 333 bobiler.

Tor Alvern er leder for Norsk Caravanbransjeforbund, og daglig leder av Abobil på Jæren i Rogaland.

- Rogaland har fått mange dyktige forhandlere, så alle må skjerpe seg. Enda viktigere er nok olja. Mange i fylket har tjent godt opp gjennom årene, og noen har brukt penger på fritid, som for eksempel å kjøpe seg en bobil. At det knapt er vinter her, og at veien til kontinentet er kort, spiller nok også en rolle.

Mye annet stemmer også i de to fylkene - det vet vi selv etter at vi testet bobil-livet der. Det er bra tilrettelagt for bobiler mange steder, både fra naturens, campingnæringens og kommunale myndigheters side.

Salgsstatistikken for fylker og landsdeler kan også påvirkes av hvor de store toneangivende forhandlerne befinner seg, samt det enkelte merkes suksess.

Akershus opplevde 40,9 % bedre salg i 2016 enn året før, og dette kan også delvis skyldes at fjorårets suverene bestselger - Hymer - har forhandleren Oslo Caravan i nærheten av Oslo. I 2016 flyttet forhandleren inn i gedigne lokaler på Kløfta, og knapt en eneste bilist mellom Oslo og Gardermoen kan unngå å legge merke til forhandlerens gedigne fasade.

Challenger lyktes svært godt med kampanjemodeller i 2016, ble landets nest mest solgte merke, og har i Akershus forhandleren Bobilsenteret Øst.

NATUR: Rullestad Aktiv Camping i Sunnhordland er et eksempel på fylkets flotte plasser.
NATUR: Rullestad Aktiv Camping i Sunnhordland er et eksempel på fylkets flotte plasser. Foto: Geir Svardal

Størst i nord

Sett i forhold til folketall er de tre nordlige fylkene Norges største hva eierskap av bobiler angår. Og der har de som kjent rikelig med vinter, i motsetning til i Rogaland. Hva kan det da skyldes, at bobiler er så populære, i tillegg til overdådig natur og rikelig med plass?

STORT I NORD: Hege Lian, Lians Caravan og Fritid i Bardufoss.
STORT I NORD: Hege Lian, Lians Caravan og Fritid i Bardufoss. Foto: Geir Svardal

Hege Lian er daglig leder hos en av landets caravan-giganter, Lians Caravan & Fritid i Bardufoss. Hun er ikke i tvil om hvorfor så mange nordlendinger kjøper bobil.

- Nordlendinger er aktive og sosiale mennesker, og Nord-Norge har masse flott natur å være aktiv i. Og her er det enkelt å fricampe. Været gjør jo også at båtliv ikke er så ettertraktet.

Lian trekker frem andre ting, også.

- Nordlendinger er vant med å kjøre langt, og de elsker å være ute. Dessuten er det langt til Europa og storbyferier, og vi har ikke så mange andre tilbud som folk sørpå har.

Bobilturer er i det store og hele dieseldrevet hygge; et ubesværet og fritt liv i fryd og gammen. Men vi som har holdt på i noen år vet jo at han tykje kan slå til når man minst venter det, i form av at ett eller annet går ad helvede til. Men også der er nordlendingen godt rustet, mener Hege Lian:

- Vi har kanskje en annen mentalitet når noe uventet oppstår. Vi står han av!

FLOTT I NORD: På tur på Senja.
FLOTT I NORD: På tur på Senja. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2017, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også