Førsteinntrykk: Dethleffs Magic Edition I EB
Full av smarte finesser
At mange bobileiere velger Dethleffs er ingen tilfeldighet. Produsenten har 30 års erfaring, og bilene har et tiltalende utseende.
Det er ikke alltid sammenheng mellom hva øyet ser og hva magefølelsen sier. Men greier man å kombinere følelse og fornuft, ja da kan man oppleve magi. Selv i en bobil. Det gjorde i hvert fall vi i Magic Edition I EB.
Komforten og utstyrsnivået i førerhytta er utmerket. Pilotstolene kan både høyde- og ryggjusteres, og under panseret finner vi 177 veltrimmede hester, som er en oppgradering fra 130 originalt. Vi takker og bukker.
Vi noterer oss også ABS, EBD, ASR, ESP og bakkestarthjelp. To airbager, elektrisk oppvarmede sidespeil, startsperre og karleserlampe for passasjeren er her også.
Skal vi være litt vriene - og det skal vi jo - er sikten til høyre, i dødvinkelen langt fra optimal fordi det er flere meter til nærmeste vindu bak passasjersetet.
Masse nyttig utstyr
Bobilen vi prøvekjørte var utstyrt med vinterkomfortpakke. Den innebærer isolert spillvannsbeholder, isolerte rør og ledninger, bryter for vannpumpe, XPS-ISO og vannbåren varme i førerhytten.
Dessuten leverer systemet fra Alde gulvvarme, har varmeveksler og er utstyr med ekstra pumpe.
Utvending setter vi stor pris på forsterket glassfibertak (GFK), LED-varsellys som er integrert i frontdekselet, baklys som er plassert høyt, stige, takrails, markise, myggnettdør og stativ for tre sykler. Ikke dårlig!
Du finner flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping
Sittekomforten overrrasker
Innvendig finner vi en sittegruppe i ekte skinn som har plass til fem personer. Sittekomforten i sofaen overrasker, den gir nemlig god støtte for korsryggen. Vi setter også pris på den romslige plassen mellom førerhytten og bodelen, og at spisebordet kan forlenges med nesten 30 centimeter (se foto). Selv lyset er innbydende med to spotlighter, pluss Heki-takluken som både slipper inn lys og har integrert belysning.
Kjøkkenbenken byr på gode arbeidsforhold og beskyttelseslokket til gassblussene er todelt. Det er imidlertid litt unødig høyt opp til kjøkkenbenken, nær fem centimeter høyere enn normen på 90 centimeter.
Self-lock, avtrekksvifte, doble 230-uttak, tre skuffer, stort skap, rommelige overskap med beskyttelseskant og sprutplate er også på plass. Det samme er ekstraskap over og under kjøl/frys på 190 liter.
Enklere kan det ikke gjøres
Baderommet i Magic Edition er et magisk kapittel for seg, siden veggen med vasken er vendbar. Vi låser opp, vrir veggen maksimalt og vips så har vi tryller frem et rommelig dusjrom fra ingensteds.
Når man er ferdig med å dusje, snur man veggen tilbake igjen og låser med en knapp. Enklere kan det ikke gjøres.
Når baderommet er i "toalettmodus" er det godt med benplass. Utstyrsmessig inngår både platting, takluke og knagger. Lysbryteren er plassert cirka en meter over gulvet. Flott, med tanke på barn.
Enkeltsengene måler henholdsvis 215 og 210 centimeter, begge 77 centimeter brede. Senkesengen er 195x150/135 centimeter.
Hyller for sengelektyre og mobiltelefon er sentralt plassert mellom de to enkeltsengene, som for øvrig er justerbare i hodeenden. Her er også vribare spotter, som er plassert på en skinne, samt 230-uttak, tak- og ventilasjonsluke, samt dimmer.
Fører tankene til Ikea
Da er vi kommet til inn- og utvendig lasteplass. Garderober finnes det to av, og der er nærmest identiske hva gjelder mål, 80x50x60 og 80x45x55 /høyde/bredde/dybde). Begge har automatisk belysning.
Dethleffs Magic Edition I EB
Pris: Fra cirka 860 000 kroner
(helintegrert med 2,3 liter Multijet med 130 hk)
Lengde/bredde/høyde: 735/233/272 centimeter
Totalvekt: 3500 kilo (omtalt bil med 4250 kg maxichassis og 3,0-liters motor med 177 hk)
Egenvekt: 3080 kilo (omtalt bil: 3376 kilo)
Antall passasjerer: 4
Soveplasser: 4
Magic Edition er også utstyrt med ni rommelig overskap - med mellomlister for å unngå knirkelyder - og Dethleffs eger AirPlus-system med ventilasjon bak skapene for å unngå kondens. Ved inngangen finner vi et skoskap som fører tankene til Ikea, og rundt entremøblene er det knagger.
Lasteluker til garasjen finnes på begge sider av bobilen. Den har dobbelt gulv. I mellomrommet kan man for eksempel oppbevare ski eller andre produkter som er lange, men smale. Garasjen er oppvarmet, har 230-uttak og automatisk belysning.
Detaljer eller løsninger vi ikke har nevnt?
Joda, den har ikke dør ved passasjersetet, men støtteben bak finnes. En liten show-off-detalj er kontrollpanelet over inngangsdøren, med båtinspirerte analoge instrumenter.
Les også:
Adria Sonic - her får man luksusfølelsen
Kjøpe brukt bobil? Les dette først
Genial bobil som ikke koster skjorta
Denne saken ble første gang publisert 16/04 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.