Bobil:

Festning på veien

Dette er vognen for deg som vil ha både maksimal fremkommelighet og luksus.

Sist oppdatert

Mercedes Zetros har ifølge produsenten offroad-evnene til en Unimog og bæreevnen til en lastebil. Plassér en svært luksuriøst innredet container fra Hartmann Spezialkarosserien bakpå og du har en kombo som de fleste muligens vil misunne deg - helt til du skal tanke eller parkere doningen på campingplassen.

Skjønt med Zetros-vognen er du neppe den første som oppsøker campingplassene. Ikke er du avhengig av dem heller.

Her har du permanent firehjulsdrift, høy bakkeklaring, tre differensialsperrer, gigantiske 16.00 R 20 offroad dekk, klatreevne på stigninger opptil 80 prosent, vadedybde på 1190 millimeter, snorkel og plenty med lyskastere.

Den tillatte totalvekten er på 18 tonn, og Zetros 1833 drives av en sekssylindret motor med hele 7,2-liters slagvolum som yter 326 hk. Den har drivstoffbesparende BlueTec-teknologi og en sekstrinns automatgirkasse.

GREI STANDARD: Mercedes Zetros med en svært luksuriøst innredet container fra Hartmann Spezialkarosserie kan by på svært bekvemmelige boforhold later det til. FOTO: Produsent
GREI STANDARD: Mercedes Zetros med en svært luksuriøst innredet container fra Hartmann Spezialkarosserie kan by på svært bekvemmelige boforhold later det til. FOTO: Produsent

Lasteplan med hydraulisk løft

Den 5,6 meter lange og 2,5 meter brede boenheten fra Hartmann Spezialkarosserien, har slideout-seksjoner som øker boarealet. Enheten er bygget av galvaniserte og plastbelagte paneler med karbonhud. Veggene har en tykkelse på 100 millimeter, noe som skal gi god isolasjon. Varmeelementer skal stoppe is og snø fra å samle seg boenheten.

Bak har containeren et lite lasteplan med hydraulisk løft som kan bære en motorsykkel.

Luksus innvendig

Innvendig er det lite å utsette på luksusen. Boarealet har gulv og kjøkkenbenk av naturstein og møbelinnretninger av lønn. Her finner vi blant annet en raus L-formet sittegruppe med kjøkkenkrok, bad med vaskerom og toalett, pluss separat dusjkabinett med bakgrunnsbelysning.

Selvforsynt lenge

FESTNING PÅ HJUL: Mercedes Zetros med en svært luksuriøst innredet container fra Hartmann Spezialkarosserie. FOTO: Produsent
FESTNING PÅ HJUL: Mercedes Zetros med en svært luksuriøst innredet container fra Hartmann Spezialkarosserie. FOTO: Produsent Foto: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles

Bakerst ligger en stor dobbeltseng. Både stue og soverom har LED-skjermer og lyden besørges av en Bose-anlegg. Lysene i boenheten er basert på OLED-teknologi som har svært lavt strømforbruk. Den ekstreme bobilen har også to uavhengig drevet, dieseldrevne varmtvannsberedere og klimaanlegg.

Ferskvannstanker på 300 liter, dieseltank på 600 liter, litium-ion batterier og solenergisystem, samt muligheten for en generator om bord, gjør at du kan være selvforsynt lenge i Zetros før sivilisasjonen må oppsøkes.

Les også:

Her kommer SUV-bobilen til Norge

Dette er bobilenes supermann

Møkkajobben som bare menn gjør

Denne saken ble første gang publisert 31/10 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også