Earth Roamer XV-LT
Bobilen ingenting stanser
Denne råtassen er laget for å ta seg frem der alle andre for lengst har kastet inn håndkleet.
"The bigger the better" heter det i "junaiten", og det gjelder selvsagt også bobiler, som "over there" er langt større og mer luksuriøse enn det meste som kan beskues i furet værbitt.
Det er også betydelig med villmark i USA, og tilgjengeligheten for kjøretøy er selvsagt god i et land der bilen er nærmest for en avgud å regne. Derfor produseres det også en god del villmarkstilpassede rugger av noen bobiler. Som Earth Roamer XV-LT.
Det skal mer til enn en uggen fartsdump for å stoppe denne Ford 550-baserte tøffingen. Firehjulstrekk og en V8 turbodiesel sørger for det. Samt dekk av militær type, laget for å bære tung vekt i røft terreng, og for lett å kunne byttes ved skade. Justerbar luftfjæring erstatter dessuten tradisjonell fjæring.
Fjæringen kan justeres opp/ned hjørne for hjørne, slik at bilen enkelt kan komme i vater når du slår leir. Demperne er av «Heavy Duty»-typen, og stabstaget (anti-krengning) er dobbelt så kraftig som på en vanlig F-550. Her skal hverken hårnålssvinger eller kraftig sidevind lage trøbbel!
Kraftige støtfangere er en selvfølge på en slik type ekstremkjøretøy. Det samme gjelder vinsjer foran og bak, og egne lys for bruk under offroadkjøring. Ekstra metallkofferter kan monteres utvendig bak, og inneholde for eksempel en grill. Koffertene kan skyves ut og til siden, og da kommer du til et langstrakt stuverom som blant annet har plass til ski.
Bilene er designet for å klare seg uten strømtilgang (fire batterier pluss solcellepanel på taket), vann og avløpssystemer for lengre tid. Men selvsagt kan du koble deg til strøm (30 A) om du ønsker.
To drivstofftanker tar til sammen 340 liter diesel, noe som skal gi en rekkevidde på drøye 1500 kilometer. Friskvannstanken er på 340 liter, mens gråvannstanken er på 100 liter.
Europeisk dass
Litt artig er det at EarthRoamer reklamerer for at de har et «europeisk tømmesystem» for toalettet - altså rett og slett en uttagbar «trillekoffert», eller en kassettdo, noe som ikke er vanlig i USA. Hvor den skal trilles hen ute i villmarka, er vi derimot usikre på (men det er foreslått å grave et digert hull i bakken og tømme det der).
Interiøret byr på alt det en skikkelig bobil skal by på. Salong, bad, soverom og kjøkken. Kanskje burde den hatt en bobil-peis, også? Alkovesengen med god plass for to har egen svingbar flatskjerm. Skinnsetene er selvsagt elektrisk justerbare, og kjøres de helt ned møtes de og danner grunnlag for en seng som har plass til fire voksne.
En utvendig dusj har både kaldt og varmt vann, og det siste er sikkert bikkja glad for. Dette er ikke USA for ingenting - en diger flatskjerm kan felles ut på utsiden (kall det slideout-TV), om man nå skulle ville se TV mens kaffen koker over leirbålet.
EarthRoamer er generelt svært smart bygget, med diverse plassbesparende løsninger vi aldri har sett før i en bobil. Som for eksempel at putene i sofaen på kjøkkensiden kan fjernes, og ekstra kjøkkenbenkmetere felles opp. Stigen til alkoven er også integrert i sengesystemet, og tar ingen plass når den ikke er i bruk.
I løpet av 2015/16 utvides porteføljen med en enda større pickup-bobil basert på Ford F-650.
Denne saken ble første gang publisert 14/11 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.