Prøvekjørt: Challenger X250
Derfor er dette et spennende alternativ
Leter du etter en bobil under 6,5 meter, er Challengers nye X-serie et spennende alternativ. Vi har tatt en nærmere titt på 250-modellen og lot oss imponere av en annerledes franskmannen.
Challenger X250 er basert på Fiat Ducato og kommer standard med en 140-hesters motor og sekstrinns manuell girkasse. Den kan også leveres med nitrinns automat.
Med en lengde på 636 centimeter kan den sammenlignes med en bybobil, men med bedre isolering i veggene (30 mm XPS-isolering), taket (55 mm) og gulvet (64 mm). Den har også kortere akselavstand, noe som gir bedre svingradius. Modellen tilbyr takseng, mye lasteplass og en rekke finesser. Målgruppen er kunder som søker en kompakt og romslig bobil med lasteplass.
Les også: Challenger på Caravan Xpo: Løsningen er mildt sagt oppsiktsvekkende
X250 ser barsk ut i svart og hvitt, og det som særlig skiller seg ut er bilens rødstripede linjer både utvendig og innvendig. Designen og den moderne utformingen er morsom med den iøynefallende, belyste X-en i taket.
Syv rundt bordet
Det store, romslige oppholdsrommet skiller seg også ut i dette segmentet. Salongen har sitteplasser til fem. Med kapteinstolene kan faktisk syv mennesker samle seg rundt spisebordet. Bordet er motorisert, delbart og av teleskopmodell. Med halv bordflate er bodelen nærmest sammenlignbar med en helintegrert bobil i XL-format.
Et ekstra pluss gir vi for det åpne panoramataket over førerhytten som gir mer lys og romfølelse. Den komfortable taksengen (140 x 190 cm) felles ned med et enkelt knappetrykk over den sammenleggbare sittegruppen. For lavere og mer komfortabel tilgang til taksengen foldes putene ned i sittegruppen.
Selve salongen kan bygges om til soveplass (140 x 190 cm) med X-tilbehør til 49 900 kroner. Det inkluderer også utvendig markise, myggnetting til dør, solcellepanel og blending av førerhus. Dermed er det sengeplass til fire, men X250 virker primært bygget for to, selv om bilen er svært mange sitteplasser.
Smarte løsninger
Bilen byr på mange smarte løsninger. Et nytt unikt konsept i denne utgaven er SDR (Smart Dressing Room), som innebærer en stor garderobe bak som er skjult bak en skyvedør. Garderoben senkes ned i bagasjerommet ved hjelp av en elmotor.
Når den er nedsenket, blir det øvre rommet et walk-in closet. Når den er hevet, er garasjen stor nok til å romme sykkel, grill, campingbord og stoler. Dette er så typisk for Challenger/Chausson, da de er kjent for sine mange innovative, smarte og hyggelige løsninger. Dette liker vi.
Kjøkkenenheten har vask og komfyr med to bluss. En hyggelig detalj er sprutbeskyttelsen på komfyren. Med over- og underskap er det tilstrekkelig med plass både til matlaging og for oppbevaring av diverse kjøkkenutstyr. Det høyt plasserte kompressorkjøleskapet gjør kjøkkenet komplett. Badets svingbare vask vegg er en ytterligere finesse som tryller fram en dusj på motsatt side. Her finnes også takluke og god ventilasjon. Dieselvarmeren Webasto på 5500 W sørger for varme om bord. Det eneste som krever gass i kjøretøyet er komfyren.
Silkemykt
Førermiljøet er komfortabelt, og sikten bak rattet er god. Alle kontroller på instrumentpanelet er lett tilgjengelige og forståelige. Med alt av Fiats sikkerhetsløsninger og elektroniske førerassistenter, drar vi av gårde. Motoren på 140 hestekrefter går silkemykt og den nitrinns automatkassa skifter jevnt. Vi utfører lett forbikjøringer og klatrer opp bratte bakker i det kuperte, franske landskapet rundt Tournon-sur-Rhône, som er stedet for vår testkjøring.
Helhetsopplevelsen er god, men spørsmålet gjenstår: Er norske kunder klare for kompakte kjøretøy med kun takseng? Hvis svaret er ja, er nye X250 et interessant og spennende alternativ.
TEKNISKE DATA
Challenger X250
Basisbil: Fiat Ducato
Motor: 2,2/140 hk
Fremdrift: Forhjulsdrift
L/B/H, utvendig, cm: 636/210/275
Akselavstand, cm: 404
Egenvekt, kg: 2944
Tillat totalvekt, kg: 3500
Antall sitteplasser: 2-4
Soveplasser: 2/2
Senkeseng, cm: 140 x 190
Seng, sittegruppe, cm: 140 x 190
Kjøl/frys, l: 150
Oppvarming: Truma
Ferskvannstank, l: 95
Avløpstank, l: 100
Pris fra kr: Cirka 1,4 millioner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2025