Prøvekjørt: Challenger X250

Derfor er dette et spennende alternativ

Leter du etter en bobil under 6,5 meter, er Challengers nye X-serie et spennende alternativ. Vi har tatt en nærmere titt på 250-modellen og lot oss imponere av en annerledes franskmannen.

Pluss ikon
<b>TØFF OG ANNERLEDES:</b> Challenger X250 er basert på Fiat Ducato og kommer standard med en 140-hesters motor og sekstrinns manuell girkasse. Den kan leveres med nitrinns automat. 
TØFF OG ANNERLEDES: Challenger X250 er basert på Fiat Ducato og kommer standard med en 140-hesters motor og sekstrinns manuell girkasse. Den kan leveres med nitrinns automat.  Foto: SASSOULAS
Først publisert

Challenger X250 er basert på Fiat Ducato og kommer standard med en 140-hesters motor og sekstrinns manuell girkasse. Den kan også leveres med nitrinns automat.

Med en lengde på 636 centimeter kan den sammenlignes med en bybobil, men med bedre isolering i veggene (30 mm XPS-isolering), taket (55 mm) og gulvet (64 mm). Den har også kortere akselavstand, noe som gir bedre svingradius. Modellen tilbyr takseng, mye lasteplass og en rekke finesser. Målgruppen er kunder som søker en kompakt og romslig bobil med lasteplass.

Les også: Challenger på Caravan Xpo: Løsningen er mildt sagt oppsiktsvekkende

X250 ser barsk ut i svart og hvitt, og det som særlig skiller seg ut er bilens rødstripede linjer både utvendig og innvendig. Designen og den moderne utformingen er morsom med den iøynefallende, belyste X-en i taket.

Syv rundt bordet

<b>MANGE SITTEPLASSER:</b> Syv mennesker skal samle seg rundt bordet. 
MANGE SITTEPLASSER: Syv mennesker skal samle seg rundt bordet.  Foto: SASSOULAS

Det store, romslige oppholdsrommet skiller seg også ut i dette segmentet. Salongen har sitteplasser til fem. Med kapteinstolene kan faktisk syv mennesker samle seg rundt spisebordet. Bordet er motorisert, delbart og av teleskopmodell. Med halv bordflate er bodelen nærmest sammenlignbar med en helintegrert bobil i XL-format.

Et ekstra pluss gir vi for det åpne panoramataket over førerhytten som gir mer lys og romfølelse. Den komfortable taksengen (140 x 190 cm) felles ned med et enkelt knappetrykk over den sammenleggbare sittegruppen. For lavere og mer komfortabel tilgang til taksengen foldes putene ned i sittegruppen.

<b>SENKESENG:</b> Challenger X250 har sengeplass til fire, men virker mest ideell for to. 
SENKESENG: Challenger X250 har sengeplass til fire, men virker mest ideell for to.  Foto: SASSOULAS

Selve salongen kan bygges om til soveplass (140 x 190 cm) med X-tilbehør til 49 900 kroner. Det inkluderer også utvendig markise, myggnetting til dør, solcellepanel og blending av førerhus. Dermed er det sengeplass til fire, men X250 virker primært bygget for to, selv om bilen er svært mange sitteplasser.

Smarte løsninger

Bilen byr på mange smarte løsninger. Et nytt unikt konsept i denne utgaven er SDR (Smart Dressing Room), som innebærer en stor garderobe bak som er skjult bak en skyvedør. Garderoben senkes ned i bagasjerommet ved hjelp av en elmotor.

<b>I ØVERSTE POSISJON:</b> Garasjen nås fra en stor dør på høyre side, i tillegg til innenfra. Når «heisrommet» er i øverste posisjon, er garasjen 110 centimeter høy og 78 centimeter bred. Det bør holde til et par sykler og mye annet.
I ØVERSTE POSISJON: Garasjen nås fra en stor dør på høyre side, i tillegg til innenfra. Når «heisrommet» er i øverste posisjon, er garasjen 110 centimeter høy og 78 centimeter bred. Det bør holde til et par sykler og mye annet. Foto: SASSOULAS
<b>WALK IN CLOSET:</b> Tar du «heisrommet» helt ned har du et slags walk in closet-tilgjengelig. Challenger kaller løsningen SDR – Smart Dressing Room.Med en høyde på maks 173 centimeter er det imidlertid ikke alle som kan bruke rommet som omkledningsrom. 
WALK IN CLOSET: Tar du «heisrommet» helt ned har du et slags walk in closet-tilgjengelig. Challenger kaller løsningen SDR – Smart Dressing Room.Med en høyde på maks 173 centimeter er det imidlertid ikke alle som kan bruke rommet som omkledningsrom.  Foto: SASSOULAS

Når den er nedsenket, blir det øvre rommet et walk-in closet. Når den er hevet, er garasjen stor nok til å romme sykkel, grill, campingbord og stoler. Dette er så typisk for Challenger/Chausson, da de er kjent for sine mange innovative, smarte og hyggelige løsninger. Dette liker vi.

<b>TID FOR MAT:</b> Kjøkkenavdeling med mye oppbevaringsplass.
TID FOR MAT: Kjøkkenavdeling med mye oppbevaringsplass. Foto: RONAN KERLOCH

Kjøkkenenheten har vask og komfyr med to bluss. En hyggelig detalj er sprutbeskyttelsen på komfyren. Med over- og underskap er det tilstrekkelig med plass både til matlaging og for oppbevaring av diverse kjøkkenutstyr. Det høyt plasserte kompressorkjøleskapet gjør kjøkkenet komplett. Badets svingbare vask vegg er en ytterligere finesse som tryller fram en dusj på motsatt side. Her finnes også takluke og god ventilasjon. Dieselvarmeren Webasto på 5500 W sørger for varme om bord. Det eneste som krever gass i kjøretøyet er komfyren.

<b>FLEKSIBELT:</b> Svingbar vegg med vask åpnet for et raust dusjkabinett. 
FLEKSIBELT: Svingbar vegg med vask åpnet for et raust dusjkabinett.  Foto: RONAN KERLOCH
<b>OG VIPS:</b> ... der var dusjen.
OG VIPS: ... der var dusjen. Foto: RONAN KERLOCH

Silkemykt

Førermiljøet er komfortabelt, og sikten bak rattet er god. Alle kontroller på instrumentpanelet er lett tilgjengelige og forståelige. Med alt av Fiats sikkerhetsløsninger og elektroniske førerassistenter, drar vi av gårde. Motoren på 140 hestekrefter går silkemykt og den nitrinns automatkassa skifter jevnt. Vi utfører lett forbikjøringer og klatrer opp bratte bakker i det kuperte, franske landskapet rundt Tournon-sur-Rhône, som er stedet for vår testkjøring.

Helhetsopplevelsen er god, men spørsmålet gjenstår: Er norske kunder klare for kompakte kjøretøy med kun takseng? Hvis svaret er ja, er nye X250 et interessant og spennende alternativ.

TEKNISKE DATA

Challenger X250

Basisbil: Fiat Ducato

Motor: 2,2/140 hk

Fremdrift: Forhjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm:  636/210/275

Akselavstand, cm: 404

Egenvekt, kg: 2944

Tillat totalvekt, kg: 3500

Antall sitteplasser: 2-4

Soveplasser: 2/2

Senkeseng, cm: 140 x 190

Seng, sittegruppe, cm: 140 x 190

Kjøl/frys, l: 150

Oppvarming: Truma

Ferskvannstank, l: 95

Avløpstank, l: 100

Pris fra kr: Cirka 1,4 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2025