Se dem på Caravanmessen

De nye og billige bobilene

I går ble det satt ny rekord da en kunde på Caravanmessen betalte drøye 5,1 millioner kroner for en Concorde. Her er merkene for deg som vil bruke 4,5 millioner mindre på et fullverdig bobilliv.

Sist oppdatert

Det var en god dag for Concorde-importør Arve Opsahl AS på Caravanmessen torsdag. En kunde bladde opp 5 166 000 kroner for en fullspekket Liner Centurion 1020 G.

Dette er en dyreste "bobilen" som er solgt til en norsk kunde, opplyses det.

Kjekt det, for den som har råd til 10,3 meter og 15 tonn pur luksus, med slide-out og garasje til en småbil, og alt hva man ellers kan drømme om innen bobilverdenen.

Starter på 500 000 kroner

For den vanlige lønnsmottaker er selvsagt de såkalte innstegsbobilene, som er den rimeligste inngangsbilletten til bobil-tilværelsen, mer interessant. Hvis du vil kjøpe nytt. For brukt er jo det rimeligste, og du kan gjerne kjøpe en fem år gammel bobil av "edelt merke" til samme pris som for en ny innstegsbobil.

Sunlight er det mest solgte innstegsbobil-merket i Norge. Med en basispris på drøye 500 000 kroner kan du få en bra utstyrt ny bobil på 6,5-7,5 meter for rundt 600 000 kroner. Alt er relativt, men for en ny bobil å være er dette regnet for å være rimelig. Selv en bybobil koster som regel minst like mye.

Hva er det så som gjør en innstegsbobil til akkurat det? Flere ting. Materialene som brukes (for eksempel plasthåndtak i stedet for metall, ikke de beste madrassene, rimelige tresorter etc.), samt produksjonsmetodene. En billig bobil produseres gjerne langt raskere enn en dyr.

MESSENS DYRESTE SOLGT: Denne Concorde Liner Centurion er messens dyreste - 4,5 millioner kroner fullspekket. Med enda litt mer utstyrt ble den solgt torsdag, til 5 166 000 kroner. FOTO: Geir Svardal
MESSENS DYRESTE SOLGT: Denne Concorde Liner Centurion er messens dyreste - 4,5 millioner kroner fullspekket. Med enda litt mer utstyrt ble den solgt torsdag, til 5 166 000 kroner. FOTO: Geir Svardal

Derfor billig

MATKROK: Kjøkkenet i T 64 byr på tre bluss, grei arbeidsbenk og godt med skuffer og skap. FOTO: Geir Svardal
MATKROK: Kjøkkenet i T 64 byr på tre bluss, grei arbeidsbenk og godt med skuffer og skap. FOTO: Geir Svardal

Caravanmessen 2014

Norges Varemesse, Lillestrøm

Åpningstider: 10.00-18.00 (tor-søn 18.-21.9)

Nettside: caravanbransjen.no/caravanmessen

Årsaken til det er ikke bare at det er mer nitidig håndarbeid på premium bobiler. Jan T. Kaspersen fra Sunlight forteller hvorfor hans merke kan selges for en lavere pris:

- I Sunlight finnes det kun én tresort. Du har to valg når det gjelder stoffer. Og ekstrautstyret du kan velge får plass på én side, mens et mer påkostet merke kan ha ti sider. Dette enkle konseptet gjør at vi kan produsere Sunlight hurtig og i store antall.

Kaspersen mener at kvaliteten på disse bobilene likevel er god nok, noe tetthetsgarantien på fem år viser.

- De produseres i det gamle Øst-Tyskland, på Capronfabrikken, av flinke folk med høy arbeidsmoral.

Andre billigmerker

Sunlight er ikke alene om å være et innstegsbobilmerke på Caravanmessa. Vi kan for eksempel nevne søstermerket (begge er fra Hymer-gruppen) Carado, som også produseres på Capron-fabrikken.

Knaus-Tabbert-gruppens Weinsberg er et annet merke som det nå satses skikkelig på i Norge. Og Sun Living er Adriagruppens merke når det gjelder å slå kloa i førstegangskunden som vil ha nytt uten å legge mer enn nødvendig av kroner i det.

Skal du på helgens Caravanmesse på Lillestrøm har du rikelig anledning til å studere disse merkene (og andre merker som koster noe mer, mer og mye mer). Særlig Sunlight byr på mange modeller i ulik størrelse og med ulike løsninger, men sjekk alle - så finner du kanskje en med løsningene du ønsker.

Her finner du forskjellige dobbeltseng-løsninger, senkesenger, flotte kjøkken med to-tre bluss, godt med skapplass, romslige bad/dusj, varmesystemer fra (stort sett) Truma og garasjer som har plass til det meste.

Det er ikke fjongt og fikst, men disse bobilene gjør jobben, uten at du nødvendigvis trenger å tømme sparegrisen helt.

Og om du snubler i villnisset av merker - her er en oversikt over "hvem eier hvem" i den europeiske bobilverdenen.

Bybobilene mer populære

SENKESENG: Sunlights senkeseng har god plass til to, og sperrer ikke for bruk av kjøkkenet. FOTO: Geir Svardal
SENKESENG: Sunlights senkeseng har god plass til to, og sperrer ikke for bruk av kjøkkenet. FOTO: Geir Svardal

Bobilbransjen selger i dag flere bruktbiler enn før. En av årsakene til det kan være at flere innser at de kan få en brukt premiumklasse-bobil for samme sum som en ny innstegsbobil.

PLASS TIL FLERE: Bybobilene får stadig fiksere sengeløsninger, noe som øker attraktiviteten. Her er Weinsbergs CaraBus 601K. FOTO: Geir Svardal
PLASS TIL FLERE: Bybobilene får stadig fiksere sengeløsninger, noe som øker attraktiviteten. Her er Weinsbergs CaraBus 601K. FOTO: Geir Svardal

Dette er også noe førstegangskunden (og andre, bevares) bør vurdere. For det er med bobiler som med vanlige biler; det er tross alt forskjell på dem hva kvalitet, komfort og generell opplevelse angår.

En ting du bør være ekstra nøye med er sengekvaliteten. Mange som prøver bobil for første gang ender opp med stive rygger og bestillinger på nye madrasser. Det er like viktig å ligge godt i en bobil som ellers, selvsagt - særlig om du er mye på farta.

Nede i Europa opplever de såkalte bybobilene en voldsom popularitetsøkning. Etterspørselen øker også i Norge, og på Caravanmessa vil du kunne studere mange av dem. Og notere at blant annet sengeløsningene blir mer og mer fikse, og åpner for at flere kan leve med en bybobil.

Fordelen med dem er jo at de er smalere, mer smidige i trafikken (både i byen og på smale veier høyt og lavt i furet værbitt) og fordrer et enklere bilhold med for eksempel mindre fare for fuktproblemer.

Ulempen er at de er betydelig mindre romslige enn vanlige bobiler som er 20-30 centimeter bredere.

Er du fersk på bobil-markedet må du uansett først sette deg inn i typene av bobiler som finnes på markedet - alkovebiler, delintegrerte og integrerte, samt bybobilene.

Les også:

Bobil med høy bakkeklaring og 4WD

BYBOBIL: Bybobilene kommer til å bli vurdert av mange i helgen. Fordelene og ulempene bør du vurdere nøye. FOTO: Geir Svardal
BYBOBIL: Bybobilene kommer til å bli vurdert av mange i helgen. Fordelene og ulempene bør du vurdere nøye. FOTO: Geir Svardal

Råere "bobil" finnes knapt

"Selfie-bobilen"

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også