Caravanmessen 2015
Europas råeste bobiler
Nysgjerrig på bobil? Hvis du vil begynne på toppen kan du ta en titt på denne videoen.
Norges mest solgte bobiler
Her er salgstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, til og med august. Bemerk at Capron her er en samlebetegnelse for innstegsmerkene Sunlight (Norges mest solgte innstegsmerke) og Carado.
1. Capron - 161 bobiler (13,9 % ned fra i fjor)
2. Hymer - 123 bobiler (3,4 % opp fra i fjor)
3. Adria - 109 bobiler (28,2 % opp fra i fjor)
4. Rapido - 98 bobiler (3,2 % opp fra i fjor)
5. Carthago - 72 bobiler (5,9 % opp fra i fjor)
6. Dethleffs - 71 bobiler (22 % ned fra i fjor)
7. Bürstner - 68 bobiler (20,9 % ned fra i fjor)
8. Pilote - 63 bobiler (61,5 % opp fra i fjor)
9. LMC - 49 bobiler (29 % ned fra i fjor)
10. Challenger - 48 bobiler (52 % ned fra i fjor)
På 11. plass kommer Norges klart mest solgte bybobilmerke, Pössl. Av listen kan vi ellers lese at rimelige innstegsmodeller fortsatt er populære (Capron), og at premiummerket Carthago er suverene i sin klasse her i landet. Ellers er åpenbart slovenske Adria i ferd med å erobre Norge, slik de allerede har erobret Sverige, der de topper salgslistene suverent. Listen fra i fjor er også kraftig endret, med vinnere (Pilote og Adria) og tapere (Challenger, LMC, Dethleffs og Bürstner).
Videoen er fra storbilhallen i 2015-utgaven av verdens største caravanmesse, Caravan Salon Düsseldorf.
De færreste har anledning til å dra på messa i Düsseldorf, Caravanmessen på Lillestrøm er nok langt mer tilgjengelig. Messen på Lillestrøm har selvsagt ikke det samme antallet luksusbobiler i multimillionkroners-klassen, men bevares - du finner da velutrustede kraftkarer her også.
I 2014 ble det for eksempel solgt en Concorde Liner Centurion til den nette sum av 5,7 millioner kroner på messa! Ikke rart Concorde har en ny på plass i år. Det er jo lov å håpe.
I 2015 var Caravanmessa på Lillestrøm rekordstor med 35 000 kvadratmeter. Norges største innendørsmesse, uansett bransje. Men den blir bare smågutt i forhold til messa i Düsseldorf. I 2015 var 590 utstillere til stede, med til sammen 130 merkevarer for bobil og campingvogn.
Elleve haller var stappet med til sammen rundt 2000 bobiler og vogner, samt campingrelatert utstyr. Hele 202 000 mennesker besøkte messa, mens den på Lillestrøm måtte nøye seg med drøye 17 000.
Hett marked
Sammenligningen er jo ikke rettferdig, og begge gjenspeiler et bobilmarked som går så det griner. Ikke bare i Europa generelt (salgsøkninger rapporteres fra nesten alle de store markedene så langt i år), men også i Norge.
- Vi har stø kurs mot å slå rekorden fra 2013, opplyser generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.
I tillegg selges det mer brukte bobiler enn på mange år. det er ikke lenge siden at bruktbillagrene hos forhandlerne var en trussel mot økonomien i bransjen, men nå er det snarere motsatt - mange forhandlere ønsker seg flere brukte bobiler.
Trender
Trendene i Europa er for øvrig i det store og hele de samme som trendene i Norge. På messa vil du se nye sengetyper, der store langsgående senkesenger gir stor plass for interiøret ellers. Mer plass blir det også med slide-outs, som i løpet av få år vil være å få på en del vanlige bobiler i 7-metersklassen (Adria viste frem et eksemplar i Düsseldorf). Langsgående enkeltsenger blir også stadig mer populært, enda de tar mye av gulvplassen.
Denne saken ble første gang publisert 16/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.