Prøvekjørt: Hobby Maxia Van

Byr på luksusfølelsen, men én ting trekker ned

Med ET i modellbetegnelsen lurer vi på om Maxia Van 680 muligens er et UFO? Selvfølgelig ikke, men den er et hyggelig og velutstyrt bygg fra tyske Hobby i kassebilformat.

Pluss ikon
<b>PÅKOSTET:</b> Hobby Maxia Van 680 ET er en påkoster og svær bybobil med masse utstyr og premiumfølelse. 
PÅKOSTET: Hobby Maxia Van 680 ET er en påkoster og svær bybobil med masse utstyr og premiumfølelse.  Foto: Charlotte Hedberg
Først publisert Sist oppdatert

E.T. har selvfølgelig ingenting med Steven Spielbergs filmsuksess fra 1982 å gjøre. I Hobbys verden er det et akronym for Einzelbetten/Toilette - enkeltsenger og toalett. Det første som blir tydelig for oss er den fine utformingen du får på kjøpet med et VW-chassis.

Ekteskapet mellom kassebil og VW er en kombinasjon av nåtid og fremtid. Rent estetisk er det vakkert. Ved den offisielle bryllupsseremonien på messen i Düsseldorf 2022 var det blomster, kyss og klemmer fra alle hold.

Ytterligere en versjon

Bryllupsreisen hadde knapt rukket å begynne før det var klart for ytterligere et alternativ i klassen for stor og lekker bybobil. På caravanmessen i Stuttgart viste Hobby stolt fram DT-versjonen (Dinette/Toilette) med langsgående sittebenker bak som kan bygges om til seng. En uvanlig planløsning som dukker opp stadig oftere på internasjonale bobilmesser, men som ennå ikke er tilgjengelig hos noen forhandler.

<b>CAPTAIN’S CHAIR:</b> Best sittekomfort får man i de svingbare kapteinstolene.
CAPTAIN’S CHAIR: Best sittekomfort får man i de svingbare kapteinstolene. Foto: Charlotte Hedberg

Premiumfølelse

Vi nøyer oss derfor med ET-modellen med tradisjonell planløsning. Vår testbil har en toseters sofa med bord foran som kan bygges om til sengeplass. To komfortable enkeltsenger finnes bak, som sammen med ekstra puter kan konverteres til en dobbeltseng.

Kjøkken og hygienerom er plassert midt i bilen. Den lyse og innbydende innredningen, kombinert med stilige snekkerdetaljer, tekstiler, håndtak og beslag, føles mer påkostet i Maxia sammenlignet med gjennomsnittet på markedet.

Foto: Charlotte Hedberg

Med dobbeltgulv, tekstil- og lydisolerende paneler i tak og vegger, isolasjon med 60 prosent resirkulert fibermateriale og skandinavisk design får vi en stor porsjon premiumfølelse. Den dimbare belysningen i bodelen øker feel-good-faktoren ytterligere.

Ekstra pluss

Kjøkkenet består av en komfyr med to gassbluss, vask, ettgrepskran og et gulvmontert 90-liters kompressorkjøleskap fra Dometic med dobbelthengslet dør og fryseboks. I kjøkkenenheten finnes det også dype, uttrekkbare skuffer med soft-close for oppbevaring av diverse matvarer og kjøkkenutstyr.

<b>DEMPET:</b> Stilig og komfortabelt soverom. Legg merke til de lyddempende filtmattene i vegger og tak.
DEMPET: Stilig og komfortabelt soverom. Legg merke til de lyddempende filtmattene i vegger og tak. Foto: Charlotte Hedberg
<b>MYE PLASS:</b> Med senger som kan vippes opp langs veggene er det godt med oppbevaringsplass bak
MYE PLASS: Med senger som kan vippes opp langs veggene er det godt med oppbevaringsplass bak Foto: Charlotte Hedberg

Ytterligere oppbevaringsrom finnes i overskapene, både i fronten av bodelen, på soverommet samt over førerhuset. Legg til en stor garasje med plass til campingmøbler, grill med mer. Vi noterer et kompakt bad med toalett, smart innfellbar vask og dusj. Et ekstra pluss for skapet til toalettet som har plass til masse hygieneartikler.

Spinkel nyttelast

Kjøretøyet er en tungvekter med en egenvekt på litt over 3300 kilo. Med totalvekten på 3500 kilo er det beregnet for to reisende.

Nyttelasten i standardformatet er ikke mye å skryte av, men totalvekten kan økes til 3850 kilo, noe som gir betydelig mer lasteevne og gjør det mulig for fire personer å dra på eventyr sammen.

<b>ROMSLIG:</b> Bad i XL-format. Vasken er grunn, men kan vippes opp og inn i veggen. 
ROMSLIG: Bad i XL-format. Vasken er grunn, men kan vippes opp og inn i veggen.  Foto: Charlotte Hedberg

Bilen vi prøvekjørte hadde utvidet totalvekt, 177 hester, åttetrinns automatgir, elektronisk stabilitetskontroll, ABS-bremser, førerassistentpakke med blant annet cruisekontroll med avstandskontroll, nødbremsassistent, filskiftevarsler og automatisk fjernlyskontroll. Med alle sikkerhetssystemer aktivert er vi godt sikret og føler oss trygge bak rattet.

<b>PLASS:</b> Spinkel nyttelast, men godt med skap og oppbevaringsplass.
PLASS: Spinkel nyttelast, men godt med skap og oppbevaringsplass. Foto: Charlotte Hedberg

Vi setter oss godt til rette i de komfortable, vendbare kapteinstolene, og gjør oss kjent med instrumentpanelet og infotainmentsystemets funksjoner før vi drar av gårde. De smale, svingete veiene i området er et perfekt miljø for å teste kjøreegenskapene til Maxia Van. Vi kjører over humper og kumlokk uten minste skrangling, vindstøy eller andre lyder.

<b>SOLIDE EGENSKAPER:</b> På svingete veier briljerer Maxia Van med både utmerkede kjøreegenskaper og god komfort. 
SOLIDE EGENSKAPER: På svingete veier briljerer Maxia Van med både utmerkede kjøreegenskaper og god komfort.  Foto: Charlotte Hedberg

Den utmerkede isolasjonen og de lydisolerende veggene i bodelen forbedrer helhetsopplevelsen. Stjerne i margen. I tillegg til den omfattende standardutrustningen, som blant annet inkluderer rammevinduer og gassflaskeuttrekk, er det også en lang tilleggsutstyrsliste med alt man kan ønske seg - og litt til. Det blir tommel opp for VW-chassiset, kjørekomforten og den påkostede innredningen. Til gjengjeld blir det tommel ned for lav lasteevne i standardformatet.

TEKNISKE DATA

Hobby Maxia Van 680 ET

Basisbil: 

Motor: 2,0 TDI, 177 hk/ 8-trinns automatgir

Fremdrift: Forhjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm:  684/204/286

L/B/H, innvendig, cm: 518/172/205 cm

Akselavstand, cm: 449

Egenvekt, kg: 3278

Tillat totalvekt, kg: 3500/3880 (ekstrautstyr)

Tillatt hengervekt, kg: 2500

Antall sitteplasser: 4

Soveplasser: 2/1

Kjøl/frys, l: 90

Oppvarming: Truma Combi 6 inkl. 10-litervarmtvannsberedning og med frostvaktventil

Ferskvannstank, l: 10/100 

Avløpstank, l: 90

Pris fra kr: Ca. 1,3 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2025