Førsteinntrykk: Bürstner Nexxo Van T 569.
På særlig ett felt er den i sitt ess
Hverken bybobil eller fullvoksen bobil. Den nye mellomstørrelsen med delintegrert look synes å ha kommet for å bli. Men er den smidig, eller egentlig mest trang? Vi har kikket nærmere på Bürstner Nexxo Van Active T 569.
Minstemann i Nexxo Van-familien er en modell som lett kan kategoriseres som et mellomting mellom en standard delintegrert bobil og en bybobil. Den er ikke helt fullvoksen – hverken i bredden eller i lengden. Derfor er det et interessant produkt for alle som synes at en «vanlig» bobil er litt for stor og klumpete, mens en bybobil oppfattes som litt for trang.
Nexxo Van-serien er et klassisk eksempel på en kjøretøykategori som appellerer til bobilreisende som gjerne setter kursen mot Sør-Europa, hvor små, pittoreske landsbyer betyr trange gater der det kan være vanskelig å komme seg frem. Vårt testobjekt er bare seks meter langt, det vil si gjennomsnittslengden for en bybobil.
Les også: Denne bobilen har en helt spesiell løsning
Fordeler og ulemper
Kan virkelig 10 til 15 centimeter ekstra i bredden sammenlignet med en bybobil gjøre så mye forskjell? Svaret er både ja og nei. Man må uansett være forberedt på at bodelen må gjennom en nedskalering sammenlignet med en delintegrert bobil i standardstørrelse, typisk 636 centimeter. Det merker man på flere steder.
For eksempel langs sengen, hvor overskapene er erstattet med en smal hylle, sannsynligvis på grunn av mangel på plass. Også i kjøkkenavdelingen merker vi mindre armslag. Lett å dulte borti ting, og man må gjerne ty til litt lett gymnastikk for å komme til skuffene under kjøkkenbenken. Heller ikke overskapene er enkle å håndtere.
Da er det bedre stelt med garderobeskapet på motsatt side som er i behagelige arbeidshøyde. Med en håndvask på badet som kan flyttes til siden har konstruktørene løst potensielle plassproblemer på en enkel og smart måte.
Bürstner Nexxo Van T 569 koster fra omkring 980 000 kroner i Norge med Fiat Ducato Multijet med 2,2-liters diesel, 120 hester og sekstrinns manuell girkasse.
Så er det bare å begynne å krysse av for ekstrautstyr dersom du ønsker flere hester og nitrinns automat, comfort-pakke (cirka 48 000 kroner) med diverse snadder, eller vinterpakke (rundt 30 000 kroner) med utstyr som Combi 6 E- oppvarming, gulvvarme, isolert og oppvarmet spillvannstank, og ikke minst setevarme for både sjåfør- og passasjersete. Det siste har vært standard på selv rimelige personbiler i mange, mange år, men det ser ut til å være forferdelig vanskelig å få det til i bobiler. Merkelig.
Les også: Første gang den kommer på Ford-chassis
I sitt ess
I rundkjøringer og kanskje spesielt i bytrafikk er bilen i sitt ess. Sikkerhetsutstyr som elektronisk stabilitetskontroll (ESP) med antispinn er standard. Det samme er sidevindsassistent, nødbrems, start/stopp-funksjon og cruisekontroll. Uten ekstrautstyr er egenvekten 2590 kilo, noe som betyr en nyttelast på 910 kilo. Det er slettes ikke verst.
Som med aller fleste andre campingkjøretøyer, så er også Nexxo Van T 569 et resultatet av et kompromiss. Ønsker du en smidig og lett håndterlig bobil sett fra et trafikkperspektiv, så er dette midt i blinken, men du må samtidig være forberedt på at downsizingen påvirker bokomforten og brukervennligheten.
Personlig er denne typen kjøretøy en av mine favoritter, men vi har alle forskjellig smak og preferanser.