Prøvekjøring: Polar Grizzly
Bobilenes vinterkonge
Polar Grizzly takler vinteren lett, og er en ypperlig helårsbobil for den som vil ha litt ekstra.
Da bobilen Polar Kodiak ble lansert ble den straks en snakkis. Med sitt treakslede chassis og veldige omfang vakte den blandede følelser.
Grizzly vil nok også bli omdiskutert, men av helt andre årsaker. Den er både påkostet og rikt utstyrt. På en stedvis glatt strekning mellom Luleå og Jokkmokk får vi satt den på prøve. Med ASR (antispinn), ABS-bremser, EBD (bremsekraftfordeler) og doble kollisjonsputer, virker den stødig og sikker, tross underlaget.
De 130 hestene under panseret holder lenge, og motoren fungerer fint sammen med den sekstrinns girkassen. Bilen kan også fås med 2,3-liter med 150 hk eller 3,0-liter med 170 hk.
I Jokkmokk er det minus 19 grader. En utfordring for Grizzly? Neida. Varmekilden er en Alde Compact 3010. Her finnes elpatron på 3kW, gassdel (5,5 kW) frostvakt, varmeveksler (ekstrautstyr), regulerbar vannbåren varme, samt en ekstra konvektor mellom førerhus og boavdelingen.
At dette er en året rundt-bobil som klarer streng kulde er det ingen tvil om!
Les flere førsteinntrykk og prøvekjøringer på Allt om Husvagn & Camping
Velutstyrt
Grizzly er velutstyrt. Uten å gå inn på hver eneste detalj, så er det vanskelig å finne en konkurrent i samme klasse som kan tilby det Grizzly gjør.
Den har blant annet Polars egenutviklede elektriske system. Alt elektrisk utstyr kan styres fra ett og samme display.
Her kan du forhåndsprogrammere lyssettinger, styre dimmefunksjonen på hver enkelt lampe, samt kontrollere nivået på batteri og vanntanker. Dessuten er to års gratis wi-fi inkludert i prisen, noe som gir deg mulighet til å styre det nye elektriske systemet via en app på smartmobilen.
Tar vi avdeling for avdeling, kan vi begynne med et baderom i full karosseribredde med toalett, separat dusj (65 x 72 cm) med tregulv og håndklestativ med tørkefunksjon. Vi noterer også en rekke knagger og ventilasjonsluke i taket. Skal vi være litt pirkete, så må vi påpeke at det er litt høyt opp til vasken - 90 cm i stedet for 85 cm som er normen.
De langsgående sengene måler 200 x 80 og 190 x 80 cm. Den minste sengen er imidlertid avkortet av ved hodeenden, grunnet skråvegg mot badet, slik at madrasslengden blir på kun 168 cm på det korteste. Ikke optimalt. Etter å ha prøveligget sengen viste det seg, i hvert fall for meg med mine 174 cm, at problemet var mindre enn antatt. Men likevel: Ikke ideelt.
Masse plass
Kjøkkenet har komfyren med fire bluss. Dometic AEC 8555 (130 liters kjøleskap + 35 liter fryser), ovn, doble 230-uttak og avtrekksvifte. Et uttrekkbart skap som øker arbeidsområdet er enda et pluss i det lyse og moderne kjøkkenet.
Sittegruppen er som bobiler flest. Vi sitter ganske godt, og har en viss støtte for korsryggen, men ikke som i sofaen hjemme. Forsetene kan snus, og ettersom bordet kan forlenges med en smart vribar ekstraplate, blir resultatet bra, uansett om det er to, tre eller fem personer rundt bordet.
Vi gir også pluss for taklampen, men savner et 230-uttak ved sittegruppen i stedet for det doble uttaket ved fotenden på den ene sengen. Sittegruppen kan gjøres om til en seng på 200 x 115/80 cm).
Tar vi for oss skap- og lasteplassen er garderobens mål på 122 x 56 x 30 cm (hengehøyde/dybde/bredde). Automatisk lys er på plass. Bilen har også innstegsgarderobe med blant annet åtte overskap med luftspalter og distanseskiver, samt en del oppbevaringsplasser for diverse utstyr over førerhuset og under sengene.
Grizzly har to utvendige lasteluker. Vanntankene rommer 100 liter ferskvann og 40 liter spillvann + 35 liter frostfritt. Polars bobiler har syv års tetthetsgaranti.
Er det noe vi savner på den lange listen med utstyr, så må det være røykvarsler og brannslukker. Men Grizzly kommer til å bli en skikkelig utfordring for konkurrentene. Her er duket for suksess.
Polar Grizzly
Pris: Fra 825 000 kroner. (Prøvekjørt modell er dyrere med blant annet sentralstøvsuger, multimediaenhet med ryggekamera og navi, tv med innbygget digital mottaker, varmeveksler, markise og skinninteriør) Multi 800 fra 1 295 000 kroner
Chassis: Toakslet
Motor: Fiat 2,3-liter, 130 hk og manuell sekstrinns girkasse.
Totalvekt: Maks 4200 kilo
Egenvekt: 2800 kilo
L/B/H: 740/230/260
Antall belteplasser: 4
Antall senger: 2+2
Les også:
Bør bobil-folk slutte med å hilse?