Velutrustet italiener
McLouis Mc4-75 står seg godt i sammenligninger med konkurrenter, men salget er slappe greier.

OFVs salgsstatistikk for bobiler viser at det årlig selges rundt 20 bobiler fra den italienske produsenten McLouis i Norge. Av dem er halvparten bestselgermodellen Mc4-75.
Dette er en 7,5 meter lang bobil som, i likhet med svært mange andre bobiler, er basert på et Fiat Ducato-chassis, med en seksgirs manuell girkasse og 150 hk.
Et av flere store pluss vi noterer oss er vinduet bak passasjersetet, samt et vindu i entrédøren. Dette eliminerer den potensielt skumle dødvinkelen ved venstresvinger.
Bak rattet noterer vi oss også for andre hyggelige ting, som at støyen er relativt lav. Vi plukker fram desibelmåleren og legger oss i 100 km/t på motorveien. 69 desibel. Bra!
Les flere saker om bobil på Allt om husvagn & camping
Vi kan også skrive opp ESP (antisladd), ASR (antispinn), GSI (vekselindikator), bakkestartsholder, cruisekontroll, høydejusterbar fører- og passasjerstol, to kollisjonsputer og hastighetsbegrenser. Hendig plassert i passasjerdøra finner vi dessuten en mulig livredder – brannslukningsapparatet.
Eksteriørmessig kan McLouis Mc4-75 slå i bordet med markise, sykkelstativ og solcellepanel med regulator (130 W). Entrédøren er forsynt med myggnetting, og i selve døren henger en papirkorg til for eksempel søppel. En tøylomme finnes også ved inn-/utgangen.
Populær planløsning
At akkurat Mc4-75 er den McLouis-modellen som selger best er kanskje ikke så rart. Den har en planløsning mange etterspør; lave enkeltsenger, senkeseng og badet helt bakerst.
Vi kan nevne at det også finnes en nesten lik interiørløsning, der senkesengen er skiftet ut med en mengde overskap.
Mens vi er inne på senkesengen, kan vi ta med et minus i margen – i nedsenket posisjon er senga så lav at man må huke seg ned for å komme inn/ut av bobilen.
Mc4-75 har glassfiberforsterket (GFK) tak og underside. Vinduene kommer fra Seitz. Spillvannstanken er isolert og oppvarmet.
Varmen er for øvrig luftbåren og kommer via en Truma Combi 6. Elektrisk gulvvarme finnes her også, og hele ni vinduer/luker burde borge for god luftsirkulasjon.
I sittegruppen er komforten grei, med putelengder mellom 43 og 47 centimeter, avhengig av hvor man sitter. De beste TV-plassene er uten tvil setene i cockpit. Bordet er stort og regulerbart, med form som en hockeybane (100x69 cm). Hele avdelingen er lys og trivelig, takket være takvinduet.
Kjøkkenet er L-formet. Der finner vi også et 230-uttak, noe vi savnet i sittegruppen. Kjøkkenet har også soft close-skuffer, turboventil i taket, en glassplate mot stekesprut og stort kjøleskap/frys. To dører kan stenge kjøkken- og sitteavdelingen fra bakdelen av bobilen.
Mye utstyr
En spesiell detalj liker jeg særskilt godt. Ovenfor den høyre enkeltsengen (i bobilens kjøreretning) finnes en garderobe med utdragbar skinne. Noe som gjør det enkelt å komme til klærne her, også fra baderommet.
Videre har sengene justerbare hodeender. Men hvor ble det nå av 230-uttakene her? «Vil kundene ha eluttak der ordner vi det», svarer importøren på det.

Hygienerommet bakerst er svært så bra. Dusjen er romslig, og de viktige detaljene for et praktisk bad er på plass.
Så tilbake til ingressen. Er McLouis Mc4-75 så bra som vi trodde? Ja. Dette er en velutrustet italiener til en svært konkurransedyktig pris.
I Norge er det Løviknes Caravan som importerer McLouis, og daglig leder Jan Henning Løviknes kan fortelle oss at Skandia-pakka med solcelle-panel, gulvvarme, Truma 6 EH og oppvarmet/isolert spillvannstank med frostsikker avtapping er standard.
Så hvorfor bare 20 biler? Det skyldes nok primært at McLouis er et ganske ukjent merkenavn i Norge, samt at bare fire forhandlere har merket i porteføljen. Noen har kanskje også bitt seg merke i en relativt høy egenvekt, noe som kan gi utfordringer hva lastevekta angår.
