Konseptbobil: Hymer Consept Car Visionventure
Fremtidens bobil er 3D-printet
Fremtidens bobil er kompakt, praktisk og full av nye teknologiske løsninger – og deler av den er skrevet ut i 3D.
Hymer Consept Car VisionVenture er bobilprodusenten Hymers frempek på hvordan de ser for seg hvordan en bobil/bybobil kan se ut om noen år.
Hymer Consept Car VisionVenture er bygd på et Sprinter-chassis fra Mercedes-Benz. Grillen og frontlyktene er gjenkjennelige, men ellers er mye forandret. Selv skriver Hymer i en pressemelding at de har skapt en ny bobilkategori, der de har laget en harmonisk overgang mellom førerkabinen og resten av bobilen.
Spekket med tekniske løsninger
Hymer Consept Car VisionVenture har også tatt i bruk over 20 nye materialer fra BASF, for å fange opp kommende trender. Blant annet er panelet over hjulbuen og flere utvalgte elementer produsert ved hjelp av teknikker fra 3D-printerens verden. Overflaten er lakkert med en spesiallakk fra BASF som skal kunne redusere temperaturen på overflaten med 20 grader og bidra til å senke temperaturen på innsiden med opp til fire grader.
Bobil med firehjulsdrift
Off road-utseende til VisionVenture er ikke bare et designelement, men understøttes av at bilen er utstyrt med firehjulsdrift. Det gjør at man kan komme frem på steder der andre bobiler må gi tapt. På bildene ser det også ut som VisionVenture har høyere bakkeklaring enn det man normalt ser på en bobil.
Smarte løsninger
Innvendig har konseptbobilen VisionVenture fått mange smarte løsninger. Hymer har fått hjelp av designere fra Studio SYN, og sammen har de latt seg inspirere av «gjør-det-selv»-miljøet – alle som bygger sine egne bobiler. Det har ført til en rekke nye multifunksjonelle løsninger, slik at man får en god og luftig romfølelse, til tross for bobilens kompakte ytre mål.
Sittegruppen bakerst i bobilen har «panoramavinduer» på tre sider. Åpner man bakluken og senker lemmen, vil den utgjøre din egne lille private uteplass, der du kan trekke ut den integrerte elektriske grillen. Kjøkkenet er integrert i en trappelignede konstruksjon, der trappen leder opp til soverommet i «andre etasje». Sengene er nemlig plasser på biltaket under et hevetak. Her har de nesten syv centimeter tykke foldbare veggene fått et «bikube»-design. Veggene kan fylles med varm- eller kaldluft. Vil du lufte deg kan du åpne opp konstruksjonen, slik at du har din egen private terrasse. Hevetaket er i tillegg dekket med solceller, slik at du skal kunne være litt mer selvforsynt når du er på tur.
Bad med «spa-dusj»
Det kompakte badet har vegger som folder seg ut og en vask som kan skyves til siden, slik at man til slutt kan skru på dusjen med «spa-funksjoner». På badet er det brukt naturstein, noe som Hymer mener bidrar til et luksuriøst preg på bobilen. Også flere andre steder er det brukt «ekte» materialer. Teknologi fra BASF gjør at man kan legge et tynt lag med stein på et plastbelegg som til sammen bare er en millimeter tykt. Det gjør materialet lett og fleksibelt. Denne teknologien brukes også på «betonggulvet» som brukes i resten av bobilen. Teknikken gjør det også mulig å ha et flatt gulv mellom bad/dusj og resten av bobilen. Her slipper man altså unna det tradisjonelle dusjkaret.
Eget kontor
Innvendig er deler av veggene designet med et skinnesystem, eller en rekke spor, nesten som et «french cleat»-system. Det gjør at man raskt kan endre måten veggen brukes på. Man kan henge opp hyller, knagger eller bilder - og det er lett å flytte rundt på ting. Integrert i designet er også en liten «kontorplass». Fiks ferdig med ledlys og en magnettavle – nesten som hjemme altså.
Plukker elementer fra konseptet
Hvorvidt konseptbobilen VisionVenture ser dagens lys i 2025, sier Hymer ikke noe om, men Christian Bauer, toppsjefen i Hymer, sier i en pressemelding at «vi er trygge på at vi vil kunne introdusere elementer fra disse innovative og ekstremt kundevennlige løsningene i serier vi produserer i en ikke alt for fjern fremtid».