På verdens største bobilmesse
De viktigste bobil-nyhetene i 2019
Tretten haller, 214 000 kvadratmeter, 600 utstillere, 130 merker, 2100 bobiler og campingvogner og en kvart million besøkende. Her er nyheter fra verdens største caravanmesse.
Kompakte bobiler/bybobiler blir stadig mer populære, og står nå for halvparten av produksjonen i Europa. I Norge er ikke trenden like tydelig, siden de små campingbilene ikke godkjennes som bobiler med 22 % engangsavgift.
For øvrig går det mye i høyere komfort, og enklere kontroll via apper. Årets Caravan Salon Düsseldor fokuserte interiør, utstyr og valgmuligheter.
Fargeklatten Niesmann+Bischoff
Niesmann+Bischoff har utmerket seg som en fargeklatt som tør å tenke nytt. I år viste selskapet frem Smove 7.4 E i fargen «Frozen Red Metallic», og ære være Niesmann+Bischoff for sitt fokus på individualisering av sine modeller. Det er en erkjennelse av at mange bobilkunder faktisk ønsker å skille seg ut, og et signal om at merket befinner seg i premiumklassen.
Individualiseringen kan gjøres i større eller mindre grad, både hva eksteriør og interiør angår. En ny konfigurator som skal gjøre det enda enklere for kundene å skreddersy sin bobil. Appen «Clou inside» ble presentert – Niesmann+Bischoffs verden på en iPhone-app.
Rød og rimelig
Tyske Sunlight er en del av Erwin Hymer Group, og produserer både alkovebiler, del- og helintegrerte bobiler, samt bybobilen Cliff. Merket er regnet for å være et innstegsmerke, med rimelig prising og få valgmuligheter.
I Düsseldorf så vi blant annet en utstyrsrik spesialversjon av Cliff 640, i rødfargen «Tiziano».
SPRINTER
La Strada er en tysk produsent av bybobiler i øverste prisklasse, med modellene Avanti og Regent, samt Nova, som er en type blanding av bybobil og integrert bobil. I Düsseldorf ble en ny Regent S på nye Mercedes Sprinter vist frem. Modellen er spekket med moderne systemer for kjøreassistanse, som for eksempel adaptivt cruise control. Bare 5,93 meter lang, egner den seg sikkert også for hverdagsbruk for mange.
Showbil
Knaus Tabbert er en tysk produsent av bobiler og campingvogner, med bobilmerkene Knaus, Weinsberg (innstegsmerke) og Morelo (luksuslinere) i porteføljen. Selskapet hadde kanskje messens mest fotograferte objekt i showbilen Weinsberg CUVolution, basert på Fiat Ducato, med digre luftinntak, tyvetommers lavprofildekk, hekkvinge, frontskjørt og sideskjørt som skal gi skikkelig marktrykk og stabilitet.
Fargen skal vel primært gi oppmerksomhet. Om fremtidens bybobiler ser ut som racerbobiler er mer enn tvilsomt. Men slikt gir liv til messen og trekker folk til standen.
Utstyrsmodell
2019-modellen av den europeiske storselgeren Weinsberg Caracompact Edition Pepper er basert på chassis signert Peugeot. Dette er en rimelig priset såkalt innstegsmodell, og da kan man jo «skryte» av at 19-utgaven har ABS-bremser, ESP og bakkestartassistent. Vel, den har også Remis (skjerming av ruter) som standard, samt 160 hk›s motor. Og spesialutgaven «Pepper» har alt annet av det som er kjekt å ha, inklusive TV.
MAN-chassis
Knaus Van TI Plus på MAN TGE-chassis er en Alfa-nyhet og en spennende kombinasjon. Som standard kommer den med forhjulsdrift, men kan også fås med bakhjulsdrift og 4WD. Videre kan den fås i lengdene 699 og 747 centimeter, og maksvekten er 3500 kilo. Knaus har stort fokus på lettvektsmaterialer, og egenvekten for den lengste versjonen er 2925 kilo.
Flaggskip fra Knaus
30-års jubilant Knaus viste frem flaggskipet Sun I (fås både med to og tre akslinger, i lengdene 744 og 882 centimeter) med nytt grunnriss og eksteriør, der særlig front og hekk har fått en solid makeover. Inngangsdøren til en bobil, som kanskje aspirerer til betegnelsen «liner», er gjort bredere, og måler nå 70 centimeter. 17-tommers Knaus-felger er opsjon.
Helstøpt
Tyske Carado er en del av Erwin Hymer Group, og regnes for å være et såkalt innstegsmerke, lavt priset og uten særlig mange valgmuligheter. Carado har alle typer bobiler, inklusive bybobiler, i porteføljen. Carados største nyhet på messa var helintegrerte I339, som er under syv meter lang, med midtstilt dobbeltseng (queens bed).
Produsenten hevder at interiøret er laget med tanke på maksimal romfølelse. Ellers er det mest snakk om oppgraderinger og mindre forbedringer på Carados bobiler, og det gjelder også bybobil-modellen Vlow, som blant annet selges i en utstyrsrikere versjon kalt Vlow unlimitied.
Velutstyrt
Eura Mobil er i utgangspunktet et tysk merke som også har merkene Karmann-Mobile (bybobiler) og Forster, men de har siden 2005 vært en del av den franske Trigano-gruppen. Integra Line er Eura Mobils modeller med helintegrerte bobiler i 3,5-tonnsklassen.
Dette er velutstyrte bobiler som strekker seg mot premiumsegmentet, og 19-modellene har for eksempel høydejusterbare dobbeltsenger, Alde-varme (varmtvann), oppvarmet og isolert gråvannstank. Interessant for det norske markedet er også de nye Integra-versjonene 760 EB/QB; 7,89 meter lange og over 3,5 tonn.
Familieforøkning
Den tyske storprodusenten Dethleffs populære alkovemodell Alpa – bobilen for par som vil ha ekstra armslag – har fått et helintegrert søsken, nemlig 8,54 meter lange Alpa I7820-2, på Fiat Ducato.
Også den utmerker seg med en diger rundsitter-gruppe bak, to enkle senkesenger plassert foran, samt en enorm frontrute. Bredden er på 2,33 meter, og høyden er 3,04 meter. Maksvekten er 5000 kilo. Med vannbåren varme og oppvarmet dobbeltgulv takler den dertil norske vintre greit. Fås i eksteriørfargene sølv og hvitt.
Flyttbar vegg
De tyske bybobil-søsknene Pössl og Globecar er begge på det norske markedet, med førstnevnte som segmentets markedsleder. I Düsseldorf var den største nyheten Roadstar/Globestar 640 SG. Neppe en storselger – til det er den vel spesiell, med løsninger vi aldri har sett i en bybobil. Her er (det buede) kjøkkenet på motsatt side av skyvedøren, mens badet er plassert vis-à-vis kjøkkenet igjen, og med en flyttbar vegg-/dørløsning som gir enorm plass når man skal på ramma, men som også gjør at man har «doen på kjøkkenet».
Selve toalettkassetten tas da ut innenfra, ved skyvedøra. En portabel nødløsning av en dusj hører også med.
Bofølelse
Dette var mantraet hos Erwin Hymer Group-medlemmet Bürstner, som har fokus på interiørdetaljer som gir bedre plass. Mest fokus var det kanskje på bybobilen City Car i designversjonen Harmony Line (C 600 kan fås som Harmony Line, mens C 603 kun er i denne versjonen), som virkelig byr på lekkert interiør og spennende løsninger.
Delintegrerte Ixeo T kommer med en rekke nye versjoner, fra 6,99 til 7,49 meter lange. og delintegrerte Lyseo TD Limited er også en viktig nyhet.
Klassekamerater
Hymer basert på Mercedes-Benz Sprinter er kan vi litt flåsete kalle «overklassekamerater», og kameratene (som blir stadig bedre venner) ble igjen vist frem på messa, nå i form av den nye delintegrerte modellen B-MC T680 (MC står for «Modern Comfort»); 7,39 meter lang, men likevel i klassen opp til 3,5 tonn.
Ellers var det fokus på nye B-MC 690 I og 690 T, med tredje generasjons layout og – i likhet med 680 – en banebrytende kombinasjon av Sprinter-chassis og SLC-chassis (Super Light Chassis med uavhengig hjuloppheng), som gir lavere vekt og bedre stabilitet.
Innovatøren
Franske Challenger, som er en del av Trigano-gruppen, har i de senere år utmerket seg som en grunnriss-innovatør av rang. «Smart Lounge» er blitt et begrep, og hvert år kommer nye løsninger som frigjør plass og utfordrer vante forestillinger.
På messa ble flere spennende bobiler vist frem, men vi konsentrerer oss om nye Genesis 274, som er en kompakt bobil for hele familien, med noe Challenger kaller «Easy Box» – modulære oppbevaringsbokser på til sammen 300 liter. En perfekt lekeplass, med sittegruppe, for barn. Og når Ole Lukkøye melder seg, senkes en tomannsseng ned fra taket, mens foreldrene benytter fremre del av bobilen, der enda en elektrisk operert sittegruppe har to «etasjesenkesenger» over seg. Sittegruppen bak kan også bygges om til seng, så her er det sengeplass til 4+1.
Hobbyrom
Tyske Hobby er campingvogn-kongen, men satser stadig mer på bobil. Og ikke minst bybobil, som opplever økende popularitet på kontinentet. Selskapets hovedfokus for 2019 er nettopp bybobilen Vantana.
Den kommer nå som tre forskjellige modeller – Ontour (innsteg og rimeligst), De Luxe (allrounder) og Premium (luksus). Kundene kan velge mellom to grunnriss, uansett modell – snaue seks meter lange FT med tverrstilt dobbeltseng og 6,36 meter lange ET med langsgående enkeltsenger.
Slanket Carthago
Carthago hadde ingen braknyheter, men flere mindre endringer å berette om. Ofte handler det om plass og vekt, siden Carthago ønsker å presse en del modeller under totalvekt 3,5 tonn, uten at lastevekten blir plagsomt lav. 2019-modellen av c-compactline, for eksempel, veier 50–60 kilo mindre enn forgjengeren.
Serien utvides ellers med den 6,63 meter lange versjonen I 141 LE, som har langsgående enkeltsenger og Vario-baderom. Endringene hos Carthago går rimeligvis også mye på interiøret. C-Compactline, til eksempel, får lys ask og høyglansede elfenbenshvite fronter som standardkombinasjon.
Bobil med romfølelse
Carthagos rimeligere «småsøsken» Malibu vokser, og får en stadig større bredde. Den største nyheten fra Malibu er nok bybobilen Van Charming GT, som kalles et «eksperiment med romfølelse».
Det tradisjonelle skillet mellom førerhytte og boenhet hviskes ut ved hjelp av en full åpning og et strategisk plassert panoramavindu i taket. Malibu hevder også og ha klassens største lasterom, og nå helt uten barrierer.
REKORDSTOR
Franske Rapido er en familiebedrift med merker som Westfalia, Itineo og bybobilen Dreamer i porteføljen. Den bokstavelig talt største nyheten var helintegrerte 8,79 meter lange Rapido Distinction Liner i1066/i1090 (enkeltsenger/queens bed) – den største bobilen Rapido har produsert, og selvsagt spekket med utstyr som Alde-varme, og litiumbatterier som standard energileverandør til boenheten.
Ellers ble vi presentert for nye grunnriss i x86-serien og hos innstegsmerket Itineo. I Dreamer-porteføljen er modellene D55+ Select og Camper Van XL nye.
Albuerom
Italienske Laika har fått bra hjulfeste i Norge. Merket er oppkalt etter den første hunden i verdensrommet, og det er noe luftig over navnet på Laikas nyeste serie – Kosmo.
Den inneholder layoutene 209 (6,95 meter og langsgående enkeltsenger), 509 (7,41 meter og langsgående enkeltsenger) og 512 (7,41 meter og midtstilt dobbeltseng); alle på Fiat Ducato Light chassis. I tillegg til Laikas sedvanlige flotte interiør, er det i Kosmo lagt vekk på god romfølelse med hele 2,13 meters takhøyde. Kosmo skal ta rollen som Laikas innstegsmodell, ved siden av de etablerte seriene Ecovip og Kreos.
Tysk kjempe
Hos tyske Frankia var det stort fokus på delintegrerte M-Line T7400 basert på Mercedes-Benz Sprinter, som kommer med grunnriss for både enkeltsenger og midtstilt dobbeltseng (queens bed).
I tillegg får helintegrerte I7400 to nye grunnriss i GD (enkeltsenger) og QD (queens bed). Den bokstavelig talt største nyheten var imidlertid den ni meter lange helintegrerte Fiat Ducato AL-KO-baserte giganten F-Line I 890 GD, med en totalvekt på 5,5 tonn. En 2,3-liters Euro 6-motor leverer opp til 177 hk. Sengene er også av typen XXL, med lengden 2,10 meter, og romslig er det også på det 1,6 meter lange kjøkkenet.
Svensk premium
Kabe er en produsent i premiumklassen; her går det i store og påkostede produkter i høy prisklasse. Årets nyhet er Imperial i860, som går inn i rekken av store helintegrerte og luksuriøse bobiler fra Kabe, mellom i810 og i910.
Den er 8,7 meter lang, på Fiat Ducato som basis, samt AL-KO-chassis. 2,3-literen yter 180 hk, og opereres via en seksgiret automatkasse. Standardutstyret er rikt; eksempler på det er hydrauliske støtteben, og at den er selvforsynt med strøm gjennom et solcellesystem og doble batterier.
Denne saken ble først publisert i Vi Menn Bobil.
Denne saken ble første gang publisert 26/12 2018, og sist oppdatert 09/04 2019.