Toyota Hilux Polar Extreme 6x6:
Kjøpte Arctic Trucks-sjefens bil
Det norske Stavanger-paret kjøpte Actic Trucks-sjefens ekstreme bil, og de vet å bruke den.
Tekniske fakta
TEKNISKE FAKTA
Toyota Hilux 2014 – Arctic Truck Polar Extreme 6x6
Camper-del fra Fis.
Dimensjoner: L: 5255 mm, B: 1835/2300 mm (siste med 44-tommers dekk), H: 1860/2660 mm (førerhus/camperdel)
Registrert på islandske skilt, lovlig for veibruk
Trekk og sperrer på tre aksler og differensialer og girkasse – kan kjøres med alle seks hjul låst
Hjul: 44 tommer Dick Cepek Fun Country
Fire kompressorer for fylling av luft
Vinsj fremme og bak
Takgrind som tåler 200 kg
Fjernstyrt start og varmer
Satellitt-telefon, 3G/4G og trådløst internett
VHF og Garmin GPS-navigasjon
Webasto-varmer i førerhus og bodel
Snorkel
Pris: 1,7 mill. kroner (ca. 2,2 mill. kroner etter dagens kurs)
Christiane Mee Vikene og Odd Joar Moen feiret forrige nyttårsaften på Island. Kanskje ikke så bemerkelsesverdig, om det hadde vært slik at de løftet champagneglassene ved et av de mange stemningsfulle nyttårs-bålene som brenner i landets hovedstad Reykjavik.
Men Stavanger-paret var ikke i Reykjavik. De befant seg mutters alene i et treakslet monster av en bobil, oppe i den islandske fjellheimen.
Bobilen – en Arctic Trucks-spesialbygget Toyota Hilux Polar Extreme 6x6 – er deres egen. Men den brukes også til guidede Islandsturer i regi av firmaet Dreki Adventures (dreki.no), der Odd Joar er en av tre eiere.
Vi møtte Christiane og Odd Joar i august. Bobilen, eller hva vi nå skal kalle monsteret, hadde vært hjemme i Norge på en liten representasjonsrunde. Vist seg fram. Noe som faller den ytterst naturlig. Som du ser; dette er ikke bobilenes svar på mørke solbriller.
Fra Fredikstad ble den skipet tilbake til Island. Selv fulgte paret etter allerede noen uker senere. Så fort de finner en anledning til å forlate lokalene til byggevarefirmaet Moen Byggtjenester – der Odd Joar er daglig leder og Christiane er kontorist – pakker de bagene og flyr til sagaøya for nye 6WD-opplevelser i særdeles grisgrendte strøk.
Har alt
Polar Extreme-Hilux’en er en 2014-modell, men Odd Joar er på ingen måte en fersking hva kjøring i terreng angår.
– Jeg har vært aktiv i dette miljøet i mange år. Islandske Arctic Trucks etablerte seg i Norge i 1999, og jeg kjøpte sjefen Örn Thompsons private terrengkjøringsbil. På Island har jeg kjørt jevnlig siden 2007.
Ekstrem-camperen fikk Odd Joar i utgangspunktet bygget til eksklusiv bruk for ham og Christiane. Den er forsterket og forlenget, slik at rammen kunne ha såpass med bodelsplass som den faktisk har. Her er for eksempel en seng med god plass til to, greit med skapplass, kjøleskap, vask og to bluss.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Og selvsagt har den alt utstyret som må til for å kunne ferdes i dyp snø, på isbreer og over elver. Som for eksempel muligheten til å slippe ut og fylle på luft i megadekkene via en bryter på dashbordet.
Fortsatt eier Odd Joar denne spesialbygde camperen privat, og fortsatt bruker han og samboeren den ofte selv. Men i tillegg utgjør den altså en del av den rullende porteføljen i Dreki Adventures.