Husk dette når du kjøper bobil

Bobil: Slik gjør du et trygt bruktkjøp

Tusenvis av brukte bobiler er til salgs i Norge. Slik handler du tryggere.

Pluss ikon
GODT STELL: Med godt vedlikehold kan bobiler ha et langt liv.
GODT STELL: Med godt vedlikehold kan bobiler ha et langt liv. Foto: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

BRUKT BOBIL: Frister bobillivet? Frister tanken på ferie og fritid i egen regi, med privat heim på hjul, og hele Europa som potensielt nedslagsfelt?

Bobil opplever stor og økende popularitet. Men å kjøpe en hybel på hjul er selvsagt kostbart, i hvert fall så lenge man ikke sammenligner med fritidsbåter og elbiler fra California.

Dette koster en ny bobil

For en ny bobil må du regne å betale fra 600 000 kroner og oppover, og det er ikke vanskelig å havne på langt over millionen.

Det er mye penger hvis drømmen viser seg å ikke svare helt til forventningene. Joda - bobilen kan selges, men et verditap realiseres samtidig.

Leie bobil eller kjøpt brukt bobil?

Alternativene til nytt er «leie» eller «kjøpe brukt». Det er et rimelig stort utbud av leiebobiler i Norge i dag, fra både profesjonelle og private, og etterspørselen etter disse er stor. Dette kan være en lur måte og teste bobillivet på.

Men du kan også velge å kjøpe brukt. Til enhver tid finnes det 3.000-4.000 brukte bobiler til salgs på finn.no. Alt fra flere titalls år gamle bobiler med flere hundre tusen kilometer på telleren, til nyere modeller som bare har gått en sesong eller to.

De fleste står hos forhandlere, og ofte er dette innbyttebobiler. En del selges også privat.

<b>FRIHET:</b> Med bobil kjører du (nesten) hvor du vil, når du vil. Til en strand i Danmark, for eksempel.
FRIHET: Med bobil kjører du (nesten) hvor du vil, når du vil. Til en strand i Danmark, for eksempel. Foto: Geir Svardal

Bobil: Verditap og garanti

Bransjen selv hevder at verdien av en ny bobil taper seg med rundt 35 % de første fem årene. Deretter flater verditapet ut. Dette betyr i så fall at bobiler holder seg bedre i pris enn personbiler, som gjerne har et verditap på 50 % etter fem år.

Uansett tar første eier en god del av verditapet og for en bobil er dette altså størst de første fem årene.

Fordelen med å handle en bobil nyere enn fem år, er selvsagt at det som regel fortsatt er noe igjen av en nybilgaranti.

Reklamasjonsretten har du uansett, også når du kjøper brukt bobil - enten etter forbrukerkjøpsloven (fem år ved kjøp av næringsdrivende) eller kjøpsloven (to år ved kjøp av private).

Mer å passe på

En bobil består av en boenhet og selve kjøretøyet (chassis med motor, girkasse og drivlinje). To enheter satt sammen til én.

Dermed er det selvsagt flere potensielle feller å gå i ved kjøp av brukt bobil enn personbil, og det er mer å undersøke før navn settes på kontrakter.

<b>BOBILCHASSIS:</b> Bybobiler til venstre. Til høyre chassis som skal få påmontert en boenhet.
BOBILCHASSIS: Bybobiler til venstre. Til høyre chassis som skal få påmontert en boenhet. Foto: Geir Svardal

Kjøretøyet må sjekkes som man sjekker andre biler. Er det noe som skurrer? Er bobilen ok å kjøre? Fungerer bremser og håndbrekk skikkelig? Er servicer fulgt?

Sjekk også at du sitter godt og ubesværet. En god sittestilling er viktig; ikke minst hvis du er av typen som gjerne drar på lange turer. Det kan blant annet forebygge plager som «falsk isjas».

LES OGSÅ: Smerter i "skinka", ben og lår når du kjører? Her er øvelser som kan hjelpe.

Fukt er fy

FUKT: Vann på avveie vil man ikke ha på innsiden av en bobil.
FUKT: Vann på avveie vil man ikke ha på innsiden av en bobil. Foto: Geir Svardal

Så er det boenheten. Og det du skal sjekke aller mest nøye, er om bobilen har fuktskader.

Utstrakt bruk av treverk, både i isolasjon og for øvrig, gjør særlig eldre bobiler til et potensielt bytte for fukt på avveie.

Det kan være vanskelig å sjekke om en bobil har fuktskader, uten å gjøre en skikkelig fukttest.

Så den bør du forvente at selger foretatt, og har papirer på. Sjekk dessuten om bobilen har gjeldende fuktgaranti (som regel 5-7 år hvis den er fukttestet årlig, men det finnes også merker som gir enda bedre fuktgaranti).

Dessuten - virker alt i boenheten? Sjekk gassanlegg og slanger, lys, bluss, varmesystemer, varmtvannsbereder og kjøleskap.

Det er enklere å avdekke eventuelle feil som ikke er oppført i salgsmeldingen med en gang, i stedet for å stå og vifte med kjøpslover i ettertid.

Brukt bobil: Kjøp kurante merker

Bobiler er sammensatte byggverk i bevegelse, og det vil alltid - før eller senere - oppstå et behov for reparasjoner og vedlikehold. Ikke minst derfor vil vi anbefale å kjøpe et kurant merke det er potensielt lett å få hjelp med.

Undertegnedes første bobil var lett brukt som leiebil i et mindre utleiefirma. Jeg forsto ikke at merket var ukurant i Norge, i den forstand at det ikke hadde forhandlere her.

TRYGT? Er du spenningssøkende, så ikke ta det ut ved kjøp av brukt bobil.
TRYGT? Er du spenningssøkende, så ikke ta det ut ved kjøp av brukt bobil. Foto: Geir Svardal

Var det ikke for en velvillig innstilt lokal forhandler av et søstermerke, kunne det ha blitt utfordringer og i hvert fall lang ventetid da en Webasto-varmer kortsluttet, og det ved en annen anledning oppsto lekkasje ved et vindu.

Kjøper du bobil av en forhandler, kan det derfor være en god idé å ikke bare kjøpe et kurant merke, men også gjøre det hos en i rimelig nærhet av der du bor.

Det kan gjøre det enklere å få rask hjelp når feil med boenheten oppstår.

LES OGSÅ: Flere bobiler på Mercedes-Benz-understell

Før du kjøper bobil: Kartlegg behov

Men før du kommer så langt som prøvekjøringer og teknisk sjekk, er det andre ting du må ta stilling til.

For hvilken type bobil skal du ha? Hvilke behov skal den dekke? Skal den brukes bare i sommerhalvåret eller hele året - eller sagt på en annen måte, hvor viktig er det å betale for isolerte vanntanker, oppvarming via varmtvann (Alder er dominerende her, på samme måte som Truma er det på oppvarming via varmluft) og varmeveksler? Er ekstra bodelsbatteri og/eller oppvarmet gulv et poeng?

<b>BRUKT BOBIL:</b> Noen ganger er det all right med en liten og smidig bobil.
BRUKT BOBIL: Noen ganger er det all right med en liten og smidig bobil. Foto: Geir Svardal

Er det viktig med god plass og "leilighetsfølelse"? Er dere et eldre pensjonert par som vil tilbringe vintermåneder rullende i Sør-Europa? Er dere et ungt par med små barn? Skal bobilen brukes hyppig som base camp for friluftsliv i grisgrendte strøk, eller er det primært velutstyrte campingplasser og bobilparkeringer i byer som er målet? Har dere hund, eller ivrige barnebarn som vil være med bestemor og "moffa" på tur?

Bobiltyper

Det finnes mange forskjellige bobiltyper karosserimessig, og det finnes mange planløsninger.

Bybobil er en campinginnredet varebil, mens bobiler som nevnt er boenheter plassert på et chassis. Alkovebilen har sengeplass over førerhuset og gjerne køyesenger bak, delintegrert har som regel dobbeltseng bak og senkeseng foran, og på helintegrert bobil er førerhus og bodel helt integrert, noe som gir romslige løsninger.

<b>ALKOVE:</b> Alkovebilene har gjerne sengeplass til to i alkoven over førerhuset.
ALKOVE: Alkovebilene har gjerne sengeplass til to i alkoven over førerhuset. Foto: Geir Svardal

Hva planløsning angår, er det sengeløsningene du bør være mest bevisst på. Antallet, og hvor de er plassert.

LES OGSÅ: Sjekk videoen med Rapido 9060 dF Mobily, som har ett soverom med seks sengeløsninger.

BOBILTYPER: Delintegrert bobil sammen med en bybobil.
BOBILTYPER: Delintegrert bobil sammen med en bybobil. Foto: Geir Svardal

Tverrstilt dobbeltseng, langsgående enkeltsenger, dobbeltseng langs vegg («fransk seng») og midtstilt dobbeltseng («queens bed») er vanlige alternativer, i tillegg til senkesenger, som oftest er lokalisert foran i bobilen.

Alle har de sine fordeler og ulemper.

Er det for eksempel irriterende/slitsomt å krype over partneren for nattlige toalettbesøk, bør man jo ikke velge tverrstilte dobbeltsenger.

Og legger de reisende seg (og/eller står opp) til forskjellige tider, er det greit at soveplassen er isolert fra sittegruppe og kjøkken.

LES OGSÅ: Bobil med smart sengeløsning

SENKESENG: Senkeseng for to over sittegruppen.
SENKESENG: Senkeseng for to over sittegruppen. Foto: Dethleffs

Vekt & bobil

Vekt er viktig! Skal det være bobil med tillatt totalvekt opp til eller over 3500 kilo? Velger du sistnevnte, må du selvsagt ha førerkort som gir tillatelse til å føre kjøretøy over 3,5 tonn.

For øvrig må du sette deg inn i diverse konsekvenser av å ha en tung bobil, for eksempel når det gjelder utgifter til ferger, bomstasjoner og motorveiavgift. I Norge er det nå ingen forskjell hva bobiler gjennom bomringer angår, men i utlandet kan det være det..

Og mens vi er inne på vekt – sjekk for all del hvor stor lastekapasitet bobilen har.

Du bør ha minst 500 kilo kapasitet, i hvert fall ikke særlig mindre. Altså bør egenvekten ikke være mer enn 3 tonn i klassen med maksvekt 3,5 tonn.

<b>SJEKK VEKT:</b> Det finnes mange veiestasjoner der man raskt kan sjekke vekten.
SJEKK VEKT: Det finnes mange veiestasjoner der man raskt kan sjekke vekten. Foto: Geir Svardal

Dette med egenvekt og «kjøreklar vekt» kan være litt forvirrende, så det enkleste og beste er å ta bobilen du vurderer å kjøre bort til nærmeste bilvekt og se hva den faktisk veier – ferdig snakka!

Husk å ta hensyn til mengden diesel, og om det er vann i tankene.

Sist, men ikke minst - ønsker du å kjøpe bobil av en forhandler eller av en privatperson?

De koster mer hos forhandleren, men du står sterkere i fall det blir en reklamasjon, og du får gjerne med deg et halvårs garanti som er ment å gå utover det reklamasjonsretten uansett gir av sikkerhet.

Les også: Dette er de viktigste bobilnyhetene i 2019

Kjøpe bobil i utlandet?

Noen kjøper bobiler - nye eller brukte - i utlandet, fortrinnsvis Tyskland.

Da er det mer komplisert, og det er viktig å være klar over en del ting - og det samme gjelder om du kjøper brukt bobil i Norge av en privatperson som selv har importert den.

ANDRE REGLER VED KJØP I TYSKLAND: Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa
ANDRE REGLER VED KJØP I TYSKLAND: Ragnar Wiik, leder i Forbruker Europa Foto: Forbruker Europa

– Kjøper du en ny eller brukt bobil fra en forhandler i Tyskland, vil det i utgangspunktet være tyske regler som regulerer dine rettigheter og plikter ved kjøpet, opplyser direktør Ragnar Wiik hos Forbruker Europa, som er Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrenser i EU/EØS.

– Og i Tyskland er for eksempel reklamasjonsretten i utgangspunktet kun to år. For brukte varer åpnes det også opp for å avtale en reklamasjonsrett på kun et år.

Kjøper man brukt bobil av en forhandler eller en privatperson i utlandet, er det altså kun disse som er ansvarlig ved eventuelle mangler.

– I Norge finnes en mulighet til å rette en klage - et såkalt direktekrav - mot tidligere salgsledd, som for eksempel produsenten, forklarer Wiik. Denne muligheten finnes ikke ved kjøp i for eksempel Tyskland.

Før eller siden selges en privatimportert bobil videre, og gjerne til en privatperson i Norge. Hvilke regler gjelder da?

– Da blir det inngått en ny avtale mellom to privatpersoner, og den reguleres av kjøpsloven. Den tyske forhandleren er ikke en del av denne avtalen, men forhandlerens eventuelle forpliktelser - for eksempel en garanti - vil fortsatt kunne gjelde overfor ny eier, sier Wiik.

Kjøpslov og bobil

Og hvis ny eier har en reklamasjon, hvem kontakter han/hun?

– Ny eier i Norge har relativt gode rettigheter etter den vanlige kjøpsloven innenfor to års reklamasjonsfrist. Derfor skal det alltid reklameres til den du har inngått avtale med.

Det er mulig å vurdere en reklamasjon til forhandler/produsent i utlandet, fremholder Wiik – men man vil ofte være avhengig av garantier for å vinne frem med krav på brukte varer ( bobiler).

– En reklamasjon basert på direktekrav vil det normalt være krevende å vinne frem med, men det hender at man kan forhandle seg frem til en løsning. Hvis det for eksempel konstateres en produksjonsfeil ved bobilen, vil det kunne være selgers ansvar etter kjøpslovens § 17, men eventuelt også noe man kan reklamere videre til forhandler i Tyskland.

Det skal alltid reklameres innen rimelig tid - maksimalt to måneder - for feil og mangler, fra man oppdager dem.

Kunde nummer to (uansett hvor bobilen er kjøpt) kan miste denne retten til å reklamere, hvis det er så at første eier burde ha varslet forhandler om feilen tidligere.

Uansett - norske forhandlere har ingen plikt til å tilby assistanse for privatimporterte bobiler, oppstår det en garantisak.

Det kan selvsagt være bryet verdt å forsøke, og noen forhandlere er nok mer villige enn andre til å stille opp, om det finnes ledig kapasitet. Men i mange tilfeller kan man bli nødt til å reise til den aktuelle tyske forhandleren for å få utført garanti-arbeid.

<b>DET GODE LIV:</b>...langs landeveien blir enda bedre ved et godt bobilkjøp.
DET GODE LIV:...langs landeveien blir enda bedre ved et godt bobilkjøp. Foto: Geir Svardal

Ragnar Wiik påpeker til slutt at det kan være verdt å merke seg at det finnes praksis på at man kan få refundert den tyske momsen, hvis dette er nedfelt i kjøpekontrakten. Det gjelder i hvert fall for bilkjøp.

Og husk selvsagt også å sjekke at bobilen ikke er pantsatt! Heftelser følger bobilen, ikke tidligere eier.

LES OGSÅ: Les hva "bobil-advokaten" sier du må huske på når du kjøper bobil!