flere bobiler på mercedes-chassis
Italiensk design på tysk teknikk
Italienske Laikas modell Kosmo 2009 er bygget på Mercedes-Benz Sprinter.
Langt de fleste bobilmodeller i Europa er basert på Fiat Ducato-chassis. Og det fungerer stort sett greit. Med en så stor markedsandel må jo nødvendigvis italienerne ta bobilkundenes ønsker og behov på alvor, og arbeide for godt integrerte løsninger.
Citroën og Peugeot er også betydelige aktører i bobilmarkedet, men deres modeller Jumper og Boxer produseres på samme fabrikk som Ducato (Sevel Sud), og er i grove trekk basert på samme løsninger og teknologi.
Les også: De viktigste bobil-nyhetene i 2019
Så har vi Ford, som leverer en god del Transit-chassis til bobilprodusenter, og som for mange sikkert ville ha vært et førstevalg om det fantes på flere modeller.
Chassis er viktig for en bobil
Ingen av disse merkene har den samme statusen blant bilkunder flest, som det tyske premium-merket Mercedes-Benz.
Og selvsagt er det ikke likegyldig hvilket chassis bobilen har. Det handler blant annet om motorytelser, kjørekomfort, støy, sikkerhet og dashbord-design. Det er forskjell på Fiat- og Mercedes-baserte modeller i bobilverdenen. Og prisene gjenspeiler faktumet.
At Mercedes nå leverer stadig flere chassis til bobilmodeller, er først og fremst en konsekvens av et inngått samarbeid med den tyske bobilgruppen Erwin Hymer Group.
Flere velger Mercedes-chassis
Vi har allerede sett nye Hymer-modeller basert på det tyske premium-merket, men nå har åpenbart også andre merker i Erwin Hymer Group ambisjoner om å følge etter.
Les også: Ford putter over 700 hk i den nye Mustangen
Italienske Laika, for eksempel. Deres nyeste modell, 6,99 meter lange Kosmo 2009, er bygget på et Sprinter 311 CDI-chassis.
Det betyr blant annet bakhjulsdrift, elektronisk håndbrekk, elektronisk stabilitetskontroll, bremseassistanse (varsling og nødbremsing), sidevindassistent, bakkestartassistent - ja, også blokkeringsfrie bremser (ABS) og kollisjonspute også til passasjeren, noe som fortsatt er på skrytelista i varebil-verdenen.
Motor-alternativene er 2,2- og 3,0-liters, med effekter mellom 115 og 190 hk, Mercedes benytter seg av AdBlue-teknologi.
Luftig bodel
Bodelen er luftig - 218 centimeter innvendig bredde (233 cm utvendig) og 205 centimeters innvendig høyde, eller 190 centimeter under senkesengen som er opsjon. Et takvindu (standard) bidrar også til lys og en opplevelse av en luftig sittegruppe.
Les også: Test av Mercedes-Benz C300 4Matic
Lyst treverk matches av hvite fronter på dører, skuffer og skap. Bordet ved den L-formede sittegruppen med to høydejusterbare hodestøtter, kan justeres i alle retninger.
Kosmo 2009 har langsgående enkeltsenger med henholdsvis 195 og 187 centimeters lengde, med romslige skap og skuffer plassert under. Inngangsdøren er generøse 70 centimeter bred, og kjøleskapet er på 140 liter.
Interessant da, at senkeseng foran er opsjon. I Norge har vi nemlig en regel som sier at antall registrerte sitteplasser i en bobil ikke må overstige antall registrerte liggeplasser. Og Kosmo 2009 er registrert for fire personer.
- I Norge vil det bli standard med uttrekk mellom enkeltsengene, og en ekstramadrass slik at det kan være plass til tre der. I senkesengen foran er det registrert plass til en person, men det er mulig vi får godkjent at det er plass til to der. Uansett får vi denne modellen godkjent for fire personer i Norge, beroliger Mads Erik Larsen hos Kroken Caravan Import.
Aktuelle utstyrspakker, opplyser Larsen, er Comfort-pakke med automatisk klimakontroll, førerassistent-pakke med blant annet adaptiv cruisekontroll, multimedia-pakke med 10,25-tommers skjerm og touchscreen, ryggekamera, DAB-radio og 16-tommers aluminiumsfelger, samt skinnratt og girspak med skinn.
Les også: Praktisk helårsbåt for et aktivt båtliv
Laika Kosmo 2009 har trefritt påbygg, isolert med styrofoam. Egenvekten har ikke importør fått oppgitt så langt, men modellen kan registreres med maksvekt 3500 (standard), 3880 eller 4100 kilo.
Priseksempel Norge, med automatkasse og 143 hk's motor (som importøren antar er mest aktuell her): 939 000 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 29/01 2019, og sist oppdatert 09/04 2019.