BMW X5 xDrive25d, 2014
Billigutgaven av BMW X5 holder mål
BMW X5 er en diger bil. Hvordan i alle dager kan den fungere med en så liten motor?
Den nye BMW X5 er stor som et hus, og det høres utrolig ut at en liten toliters, firesylindret dieselmotor skal klare å sette fart på en diger SUV med vekt godt over to tonn.
Derfor har BMW hentet fram de sterkeste utgavene av sin gamle toliters diesel til X5 xDrive25d. Modellen finnes i to versjoner, en på 211 og en på 218 hk. Begge med solide 450 Nm dreiemoment.
Neste trinn på ytelsesstigen er X5 xDrive30d. Med treliters sekssylindret dieselmotor på 258 hk er startprisen på 905 600 kroner, mens den rimeligste 25d-utgaven begynner på 774 200 kroner.
Kjøreegenskaper: 4
Sportslighet står i fokus på den nye BMW X5. Vår bil er utstyrt med en M sportspakke (48 800 kroner), der du blant annet får Adaptivt M-understell og 19-tommers hjul med dekk i dimensjon 255/50-19 foran og 285/45-19 bak.
Selv med det adaptive understellet i komfortinnstilling kjennes BMW X5 svært stiv ut og gir i utgangspunktet en følelse av god respons og kjørbarhet. Setter du bryteren i sportsmodus, blir den svære bilen nesten gokartaktig hard i bevegelsene.
Når vi kjører BMW X5 i vår unnamanøver (elgtest) og slalåmtest, blir det fort klart at sportsligheten har sin begrensning. Det skal ikke gå så veldig mye fortere enn normalt, før stabilitetskontrollen griper hardt og kontant inn. Her er det ikke noe av den smidige følelsen du får eksempelvis i en BMW 5-serie med xDrive.
Ved landeveiskjøring kjennes bilen stor ut når veiene blir svingete og smale. Du får ingen god kontakt med underlaget gjennom styringen og føler deg litt som den berømte elefanten i porselensforretningen: Filvarsleren minner deg til stadighet om at du er borti en veimarkering på den ene eller andre siden.
Dermed mangler BMW X5 en av de mest typiske og verdsatte egenskapene til store BMW-modeller: Evnen til å krype samme og tilsynelatende miste både kilo og centimeter under aktiv kjøring. X5 kjennes dessverre alltid litt for stor og litt for tung.
På plussiden kan du notere deg at stabilitetskontrollen holder tingene på rett kjøl, og at bremsene sørger for kort stoppdistanse.
Motor: 4
Testdata
BMW X5 xDrive25d
- 0-100 km/t, sek: 9,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 6,3
- 60-100 km/t, 6. gir: 8,1
- 60-100 km/t, kickdown: 5,3
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,4
- 80-120 km/t, 6. gir: 8,8
- 80-120 km/t, 7. gir: 10,2
- 80-120 km/t, kickdown: 7,1
- Støy tomgang, dBA: 43,9
- Støy 50 km/t, dBA: 62,0
- Støy 80 km/t, dBA: 66,3
- Støy 100 km/t, dBA: 68,8
- Testforbruk, l/mil: 0,73
Akkurat når BMW lanserer en helt ny toliters, firesylindret turbodiesel (blant annet i BMW X3), havner den gamle utgaven i BMW X5. Den er kraftig og nøysom, men på gange og støy har den sett bedre dager.
I store BMW X5 gjemmer den seg likevel godt bort i motorrommet, og det er mest fra utsiden og under langsom kjøring at du legger merke til lyd og vibrasjoner.
Som ventet er det åttetrinns automatgiret og tilpasningen mellom gir og motor av god BMW-standard: Sjaltemønstret er godt avstemt til motorens dreiemoment både i normal- og sportsinnstilling. Dermed blir kjørefølelsen aldri påvirket av at det er en unormalt liten motor som gjør jobben.
Ytelser: 4
Ja visst mangler 25d-versjonen en hel liter sylindervolum i forhold til 30d-modellen. Men med 218 hk og 450 Nm, er ikke avstanden til 258 hk og 560 Nm helt avskrekkende.
Testresultatene viser at BMW X5 xDrive25d ikke har noe å skamme seg over når du bruker alt du har av krefter. 60-100 km/t går på 5,3 sekunder, mens storebror bruker 4,4 sekunder på samme øvelse.
Jo, du merker at noe krefter er borte, men 25d kjennes likevel kjapp i trafikken. Den største forskjellen er at du nesten ikke leer på stortåa før 30d stormer av gårde. Med den minste motoren bruker du mer gasspedal og automatkassen girer ned et hakk eller to for å oppnå samme fartsøkning.
Eksteriør: 4
Som vanlig er det ikke vanskelig å se på fronten at dette er en BMW, mens den kantete profilen og linjene i hekken raskt avslører at det er en X5 du står overfor.
Tekniske data
BMW X5 xDrive25d
- Motor, cm³: 1995
- Effekt, hk ved o/min: 218/4400
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500-2500
- Egenvekt, kg: 2115
- Tilhengervekt, kg: 2700/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 489/194/176
- Bagasjerom, liter: 650-1870
- Standard dekkdimensjon: 255/55-18 V
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,58
- CO2-utslipp, g/km: 154
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,2
- Toppfart, km/t: 220
- Pris fra, kr: 774 600
- Pris testbil, kr: 1 053 860
Igjen er vi litt forbløffet over at BMW X5 er dårlig på å skjule sin betydelige størrelse; normalt sett har BMW vært flinke til å kamuflere om en bil nærmer seg fem meter i lengde og to meter i bredde.
Men nye BMW X5 ser svær ut på veien, enten brautende eller imponerende, alt etter øyet som ser.
Interiør: 4
Ved første øyekast virker BMW X5 luftig og rommelig innvendig. Vår testbil har et panoramasoltak i glass (18 800 kroner) som hjelper på lysforhold og romfølelse. Foran sitter du med god plass og en bred midtkonsoll skiller forsetene, i bagasjerommet på 650 liter kan du dytte inn feriebagasjen for hele familien.
Når du kommer til baksetet, bør familien ikke trenge mer enn to plasser eller være av mer enn normal størrelse:
Utformingen av setet tilsier at plassering i midten kan anses som en mild avstraffelse, og benplassen er ikke større enn i mange kompaktbiler.
Førermiljøet gir følelse av kvalitet, den brede skjermen og navigasjonssystem Professional (17 900 kroner) med tilhørende betjening en utpreget moderne stemning.
Komfort: 3
Etter et par ujevnheter, trykker vi på kontrollen for den adaptive M-fjæringen for å sette den i komfortstilling. Men der står den allerede. For moro skyld prøver vi sportsinnstillingen, med det resultatet at bilen kjennes ut som en lett GTI-bil med for stiv fjæring og store dekk.
På ruglet norsk asfalt med spor etter en hard vinter, stusser BMW X5 rundt uten antydning til at ekvipasjen veier godt over 2,1 tonn.
Der konkurrenter som Range Rover eller Mercedes-Benz ML ruller ut en virtuell rød løper over dumpene, er BMW X5 opptatt av å vise deg hvordan det ser ut nedi hver enkelt av dem. Det blir aldri helt ro i BMW X5, før veioverflaten er stuegulvaktig på en måte vi sjelden opplever i Norge.
De relativt store hjulene gjør heller ikke støynivået noen stor tjeneste. Tett på 69 dBA i 100 km/t er ikke mye bedre enn i en 300 000-kroners bil.
M Sportspakke inneholder noe overraskende komfortseter foran, og de gjør en god innsats for å kompensere den manglende komforten på andre områder. Her er det rikelig med innstillingsmuligheter, og en sittekomfort som gjør at du kan sitte i timevis uten å bli sliten noe sted.
Sikkerhet: 4
EuroNCAP er ikke så ivrige på å teste store SUV-modeller. Selv om Range Rover og Mercedes-Benz ML er testet i nyeste versjoner, har ikke BMW X5 vært kollisjonstestet siden 2003.
Dermed blir det vår standardkarakter fire på sikkerhetsområdet. Med unntak av BMW i3, har München-merket levert solide sikkerhetsresultater i EuroNCAP for de aktuelle modellrekkene.
Vår bil hadde Driving Assistance Plus (22 000 kroner) som øker det aktive sikkerhetsnivået. Vi synes smidig kjørefeltvarsling, samt varslene når du kommer for nær bilen foran eller nærmer deg for fort, er gode funksjoner.
Adaptive LED-lykter koster også 22 000 kroner, og erfaringen vi har med disse under kjøring i vanskelige lysforhold, tilsier at det er en fornuftig investering.
Pris/utstyr: 3
Riktignok kan du spare opp mot 130 000 kroner ved å velge 25d-versjonen av BMW X5 kontra 30d, men fortsatt snakker vi om en bil til nesten 800 000 kroner. I tillegg bør du putte på 100-150 000 kroner i ekstrautstyr før den blir slik den skal være. Både for eieropplevelsen og ved videresalg.
Eksemplet blir ekstra tydelig i vår bil, som uten å virke spesielt prangende har nyttig (og noe unyttig) utstyr for til sammen 290 000 kroner. Du kan få en helt fin Skoda Octavia stasjonsvogn for den prisen.
På plussiden er BMW X5 en av de mest populære store SUV-modellene på bruktmarkedet, noe vi antar også vil bli tilfelle for denne modellen og motorversjonen. BMW har fem år/200 000 km garanti.
Forbruk: 3
Ifølge EU-normen skal BMW X5 xDrive25d bruke 0,57 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 154 gram CO2 per kilometer.
Vår testbil er aldri i nærheten av det, og bruker mellom 0,7-0,8 l/mil i vår testperiode. På den faste 20 mils forbrukstesten, går det 0,73 l/mil.
Det er merkbart lavere enn 30d-versjonen som brukte 0,85 l/mil, men økonomisk sett uinteressant når vi ser hvilken prisklasse vi beveger oss i. Da vi kjørte BMW X3 xDrive 20d med 163 hk, brukte den 0,63 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det har blitt reglen, snarere enn unntaket: Når BMW har kommet med en ny modell, ruller terningen til fem eller seks.
Den nye BMW X5 klarer dessverre ikke å imponere på samme måte. Bilen kjennes unødvendig stiv og svær ut, i forhold til kjøreopplevelsen og plassforholdene den leverer.
Etter vår mening bør en luksus-SUV levere komfort på høyeste nivå for å spille ut sine beste kort under norske kjøreforhold. Er du på jakt etter den sportslige kjøreopplevelsen, er du langt bedre forspent ved å velge en BMW 5-serie xDrive, fremfor en BMW X5.
Les også:
Barskere bil får du ikke i Norge
Brukt-SUV-en nordmenn helst vil ha