BMW X5 45e iPerformance

Skal ha en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer

En ny BMW X5 lanseres i november. Neste år kommer en plug in-versjon som har en oppgitt elektrisk rekkevidde på opptil 80 km.

Pluss ikon
KOMMER NESTE ÅR: BMW X5 45e iPerformance er ventet neste år.
KOMMER NESTE ÅR: BMW X5 45e iPerformance er ventet neste år. Foto: BMW
Først publisert Sist oppdatert

I den ladbare hybriden BMW X5 45e iPerformance kombineres kreftene fra to motorer. Bensinmotoren er en treliters rekkesekser med twinturbo som yter 286 hk og har et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt blir dermed 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Elektrisk firehjulstrekk

Den elektriske motoren kan alene besørge en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bensinmotoren og den elektriske motoren fordeler kreftene gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive firehjulsdrift. Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene på samme måte som når bensinmotoren kobles inn.

RASK: Bilen skal greie 0-100 på 5,6 sekunder
RASK: Bilen skal greie 0-100 på 5,6 sekunder Foto: BMW

Batteriet har en kapasitet på 18,4 kWt og er plassert lavt i bilen. Det gir den store SUV-en et lavt tyngdepunkt. Sammenlignet med andre nye BMW X5-modeller reduseres bagasjeromsvolumet med rundt 150 liter, men skal likevel romme 500 liter med setene i normal posisjon. Legges baksetene ned, økes bagasjeromsvolumet til 1716 liter. Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

Mer realistisk rekkevidde

Den oppgitte elektriske rekkevidden på opptil 80 km er målt etter den nye og gjeldene NEDC 2.0-standarden som ble innført 1.september, og altså ikke den gamle NEDC-standarden som ga ladbare hybrider en urealistisk elektrisk rekkevidde. Målt etter den kommende WLTP-standarden oppgis den elektriske rekkevidden til opptil 75 km.

PROGRAM: Bilen har en rekke forskjellige kjøreprogrammer.
PROGRAM: Bilen har en rekke forskjellige kjøreprogrammer.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Nye BMW X5 45e iPerformance lanseres i løpet av 2019. Prisen er foreløpig ikke klar.