Bruktbil
Denne er mange nordmenns favoritt, men kan være en utgiftsbombe
Alt er ikke fryd og gammen med brukt BMW X3.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hallo Benny. Eg lure på å kjøpa meg ein fint brukt BMW X3, årsmodell 2009, altså facelift, med 177 diesel-hester og automat
Dessa bilane ser eg går for fra 120.000-190.000 kroner, med relativt lav kilometerstand, rundt 100.000-140.000 km. Dette er vel mykje bil for pengane? Eller er det en potensiell utgiftsbombe???
Benny svarer:
Heisann! Det er mye godt å si om BMW X3. For det første har BMW vært flinke til å bake inn kjøregleden og sportsligheten de er så kjent for, også i denne bilen. Det har de fått til langt bedre her enn i konkurrenter som Volvo XC60 og Mercedes GLK. De har også klart å holde designet nett og rent, samtidig som de, i alle fall på litt velutstyrte eksemplarer, har en dose luksus.
Bilen du har sett på er en 2009-modell og dermed av første generasjon X3, som ble produsert mellom 2003 og 2010. En betydelig oppgradering i 2006 til tross, kan den ikke helt løpe fra alderen. Det merkes på både design og interiør at bilene har fått noen år på baken nå.
Den klart vanligste motoriseringen var 2-liter dieselen som du også har sett på. For så vidt en motor som passer bilen fint. Men for å svare direkte på spørsmålet ditt: Den kan definitivt bli en potensiell utgiftbombe, ja.
Motoren har internbetegnelsen M47 og var dessverre belemret med problemer. BMW klarte ikke å løse dem før i 2012. Det vi snakker om er problemer med kamkjedene. Hvilket fort kan bli veldig dyrt. I verste fall må hele motoren byttes.
Ellers så forekommer både turbohavari, tett partikkelfilter, også koksing .
For sistnevnte er det et dårlig tegn når den gule motorlampa tennes og man leser av feilkode 3FF0. Da er det ofte bare å fortelle sine nærmeste at det er uaktuelt å dra på Sydenferie i år...
Det som konkret gjøres for å løse problemet er demontering av topplokk og full rengjøring av ventiler, innsug og eksoskanaler, samt vakuumventil. Det koster ti-tusenvis kroner.
Eier du en BMW X3? Fortell oss om det her:
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:
Combi-camp: Dette var et vanlig syn på norske sommerveier
Audi Q3: Audis nye SUV har fått viktig nyhet