BMW og Porsche går sammen om 450 kW-ladestasjoner
Skal lade elbilen din i løpet av 15 minutter.

Tesla er godt i gang med utbyggingen av sitt nettverk av hurtigladere, og konkurrentene kommer etter med prosjekt som Ionity.
BMW og Porsche er allerede involvert i Ionity, hvor Norge er et pilotmarked, men nå høyner de innsatsen og melder at de ønsker å utvide effekten på ladere til 450 kW for å kutte ned ladetiden betraktelig.
Porsche og Siemens med flere er med på laget i konsortiumet FastCharge, som BMW leder.
Les også: Diesel-salget har kollapset
Viktig utvikling
Her i Norge er BMW først og fremst representert med elbilen i3, men nordmenn venter på elektriske utgaver av blant annet SUV-en X3 som det forventes skal levere rekkevidde god nok til langtur.
På utfartsdager begynner det allerede å bli trangt om plassen på de mest populære Tesla-stasjonene, hvor det i dag kan ta over en halvtime å lade en Model S eller Model X nok til å kjøre videre.
Å kutte ned ladetiden er derfor en viktig utvikling for forbrukerne.

Les også: Dette er hva Jeremy Clarkson synes om Tesla

Saftige Combo-ladere
FastCharge ønsker å bygge videre på hurtigladestandarden CCS (Combined Charging System), men med en spenning på 900 volt og en strømstyrke på 500 ampere som altså gir en ladehastighet på 450 kW.
(Ladeeffekt = Spenning x Strømstyrke).
Dette mener FastCharge er ideell effekt for å lade en elbil med lang rekkevidde på rundt 15 minutter.
En ladehastighet på 450 kW er mildt sagt kraftige saker. Organisasjonen skriver at de har planer for å kjøle ned ladekabler, plugger og støpsler slik at kablene ikke blir uhåndterlig tykke.
Laderne vil ikke være gratis å bruke, og FastCharge ønsker å utvikle en løsning for automatisk registrering og betaling.
Rasmus Hansson: - Derfor er høyere bompengepriser og rushtidsavgift sosialt rettferdig
En prototype av hele systemet skal etter planen være klar for testing mot publikum i løpet av 2018.