BMW og Porsche går sammen om 450 kW-ladestasjoner

Skal lade elbilen din i løpet av 15 minutter.

BMWs elbil i3 er en av Norges mest populære elbiler. Nå går produsenten i bresjen for å levere hurtigladestasjoner med en effekt på 450 kW. Det vil kunne lade kommende langdistanseelbiler på rundt 15 minutter.
Publisert

Tesla er godt i gang med utbyggingen av sitt nettverk av hurtigladere, og konkurrentene kommer etter med prosjekt som Ionity.

BMW og Porsche er allerede involvert i Ionity, hvor Norge er et pilotmarked, men nå høyner de innsatsen og melder at de ønsker å utvide effekten på ladere til 450 kW for å kutte ned ladetiden betraktelig.

Porsche og Siemens med flere er med på laget i konsortiumet FastCharge, som BMW leder.

Les også: Diesel-salget har kollapset

Viktig utvikling

Her i Norge er BMW først og fremst representert med elbilen i3, men nordmenn venter på elektriske utgaver av blant annet SUV-en X3 som det forventes skal levere rekkevidde god nok til langtur.

På utfartsdager begynner det allerede å bli trangt om plassen på de mest populære Tesla-stasjonene, hvor det i dag kan ta over en halvtime å lade en Model S eller Model X nok til å kjøre videre.

Å kutte ned ladetiden er derfor en viktig utvikling for forbrukerne.

Denne superladerstasjonen ved Nebbenes i Eidsvoll var en stund verdens nest største med rundt 20 ladeplasser. På travle dager er det langt trangere om plassen på de mest populære stasjonene enn her. Teslas superladere leverer i dag en effekt på 120 kW, som i praksis kan gi en Model S med 75 kWh-batteri rundt 250 km rekkevidde på 30 minutter.

Les også: Dette er hva Jeremy Clarkson synes om Tesla

CCS: Combined Charging system (CCS) er en hurtigladestandard for elbiler som leverer høyspent likestrøm via en spesiell elektrisk kontakt (bildet). Systemet kalles ofte bare for Combo.

Saftige Combo-ladere

FastCharge ønsker å bygge videre på  hurtigladestandarden CCS (Combined Charging System), men med en spenning på 900 volt og en strømstyrke på 500 ampere som altså gir en ladehastighet på 450 kW.

(Ladeeffekt = Spenning x Strømstyrke).

Dette mener FastCharge er ideell effekt for å lade en elbil med lang rekkevidde på rundt 15 minutter.

En ladehastighet på 450 kW er mildt sagt kraftige saker. Organisasjonen skriver at de har planer for å kjøle ned ladekabler, plugger og støpsler slik at kablene ikke blir uhåndterlig tykke.

Laderne vil ikke være gratis å bruke, og FastCharge ønsker å utvikle en løsning for automatisk registrering og betaling.

Rasmus Hansson: - Derfor er høyere bompengepriser og rushtidsavgift sosialt rettferdig

En prototype av hele systemet skal etter planen være klar for testing mot publikum i løpet av 2018.