BMW iX3: Rekkevidde, pris og dato

BMW iX3 er drømme-elbil for mange nordmenn. Nå kan den reserveres

BMW iX3 blir en svært viktig modell i Norge. Elbilen ble avduket på bilmessen i Beijing 25. april 2018. Nå kan den reserveres for 15.000 kroner. Her er hva vi vet om rekkevidde, pris og dato.

Pluss ikon
<b>BMW IX3:</b> BMWs første, elektriske SUV skal være på veien i 2020. iX3 vil designmessig ikke skille seg veldig bra dagens X3. Her viser BMW-sjef Harald Krueger fram konseptmodellen av iX3 på bilmessen i Beijing.
BMW IX3: BMWs første, elektriske SUV skal være på veien i 2020. iX3 vil designmessig ikke skille seg veldig bra dagens X3. Her viser BMW-sjef Harald Krueger fram konseptmodellen av iX3 på bilmessen i Beijing. Foto: NICOLAS ASFOURI (AFP / NTB Scanpix)
Sist oppdatert

BMWs mellomstore SUV X3 har vært en av de mest populære modellene i Norge, og den 25. april avduket produsenten den elektriske versjonen av SUV-en, BMW iX3.

Produsenten kaller den for øvrig ikke en SUV, men SAV - Sports Activity Vehicle. De betegner elbilen som femte generasjon, med ny teknologi som skal gi lettere vekt, lengre rekkevidde og mer fleksibilitet.

BMW viste fram Concept iX3 på den internasjonale bilutstillingen Auto China 2018 i Beijing. I slutten av august var elbilen på norgesbesøk, men var kun åpent tilgjengelig for publikum på den internasjonale offshore og energi-konferansen ONS 2018 i Stavanger mellom 27. og 30. august.

Pris for BMW iX3

BMW har åpnet for reservasjon av iX3. Det koster 15.000 kroner for å sikre seg en plass i køen. Summen betales via Vipps, og kan refunderes fram til en eventuell kjøpskontrakt er signert.

BMW melder at det er «førstemann til mølla» som gjelder, men presiserer i vilkårene at en reservasjon ikke sikrer en fast plass i køen. De tar videre en rekke forbehold i forhold til når bilen kan leveres til kunde.

Selskapet har så langt ikke antydet et endelig prisnivå for iX3.

Som en referanse koster den nye versjonen av X3 som er i salg nå med forbrenningsmotor fra drøyt 690.000 og opp til 810.000 for toppmodellen.

<b>BMW iX3 I NORGE:</b> Her står den elektriske utgaven av BMW X3 utstilt i Stavanger.
BMW iX3 I NORGE: Her står den elektriske utgaven av BMW X3 utstilt i Stavanger. Foto: Bavaria

Rekkevidde på BMW iX3: > 400 km (WLTP)

BMW opplyser at batteripakken i BMW iX3 vil ha en netto kapasitet på «over 70 kWh».

De to motorene yter til sammen 200 kW (270 hestekrefter), og systemet skal til sammen gi en rekkevidde på over 400 km etter WLTP-syklusen.

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

BMW iX3 støtter hurtiglading på opp mot 150 kW, som skal kunne lade batteriet fullt på 30 minutter.

<b>VIST FRAM FOR FØRSTE GANG:</b> Omtrent slik skal BMWs første elektriske SUV, BMW iX3, se ut bakfra. Den ble vist fram første gang under bilmessen i Beijing 25. april 2018.
VIST FRAM FOR FØRSTE GANG: Omtrent slik skal BMWs første elektriske SUV, BMW iX3, se ut bakfra. Den ble vist fram første gang under bilmessen i Beijing 25. april 2018. Foto: NICOLAS ASFOURI (AFP / NTB Scanpix)

Dato for BMW iX3

BMW Norge bekrefter at BMW iX3 skal bli å se på veien i 2020.

«Konseptbilen er en forsmak på den helelektriske versjonen av SUV-en BMW X3 som lanseres i 2020», heter det i pressemeldingen.

Firehjulstrekk

BMW bruker mye plass til å understreke at motorframtiden i BMWs kommende modeller er fleksibel nok til at enhver modell kan utstyres med enten forbrenningsmotor, elmotor eller hybridsystem, forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

BMW iX3 kan leveres dermed med firehjulstrekk. Som nevnt yter de to motoren til sammen 200 kW.

<b>EN PLATTFORM, FLERE DRIVLINJER: </b>Elbilen iX3 er temmelig lik X3. Men i grillen vil blåtoner tydelig vise at dette er en elbil. Fargespillet bringes videre til siden og hekken av bilen.
EN PLATTFORM, FLERE DRIVLINJER: Elbilen iX3 er temmelig lik X3. Men i grillen vil blåtoner tydelig vise at dette er en elbil. Fargespillet bringes videre til siden og hekken av bilen. Foto: BMW

Design

Som du kan se av bildene legger BMW seg tett opp til X3 med iX3. Det er en naturlig konsekvens av strategien med at alle modellene skal kunne leveres med vidt forskjellige drivlinjer.

Men elbilen skal også skille seg ut. I grillen vil blåtoner tydelig vise at dette er en elbil. Fargespillet bringes videre til siden og hekken av bilen.

Grillen er en nytolkning av BMWs klassiske nyredesign, men siden elmotoren ikke trenger kjøling så er nyregrillen lukket. Frontspoileren er også mer lukket, med mindre luftinntak og nye linjer. Egne felger og detaljer på støtfangeren bak er andre elementer som preger konseptbilen.

Lettvektsfelgene er også designet for å gi en aerodynamisk fordel.

25 el-modeller

Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å ha levert 500.000 elektrifiserte biler på verdensbasis. I første kvartal i 2018 alene, ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og MINI, ifølge BMW.

I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9.

– I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet. Vi er et pionermarked for BMWs elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Se flere bilder av BMW iX3:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2018, og sist oppdatert 04/09 2018.

Les også