BMW i8 Roadster
Har du 1,6 millioner, er sommerlykken sikret
BMWs lekreste sportsbil letter på taket og får bedre elektrisk rekkevidde.
Da BMW i8 ble lansert i 2013 vakte den enorm oppsikt. En ting var designen. Noe annet var en liten tresylindret bensinmotor. Det hørtes spinkelt ut, men ytelsene var alt annet. Bensinturbomotoren med halvannen liters sylindervolum, som driver bakhjulene, var blodtrimmet til hele 231 hk og 320 Nm. Samtidig hadde den 131 elektriske hestekrefter (250 Nm) på forhjulene. I alt 362 hk, altså, i en ladbar hybridbil av karbonfiber. I Norge er det så langt registrert over 100 nye BMW i8, som er et imponerende antall i dette segmentet.
Og nå kommer i8 endelig som roadster og får norsk asfalt under hjulene i mai 2018. Samtidig oppdateres den originale BMW i8, som nå har fått navnet BMW i8 Coupé for å skille seg fra den takløse tvillingbroren. Begge modellene lanseres med oppdatert batteri og forbedret ytelse.
Lengre rekkevidde
Felles for begge de nye BMW i8-modellene er et videreutviklet eDrive-system og større batterikapasitet. Energiinnholdet i lithium-ion batteriet har økt fra 7,1 kWh til 11,6 kWh (netto 9,4 kWh). Dette betyr at den elektriske motoren har mer energi tilgjengelig. Resultatet er lengre elektrisk rekkevidde og mer effekt. Den rene elektrisk rekkevidden for nye BWW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster er på henholdsvis 55 og 53 kilometer, i følge den europeiske NEDC-standarden.
For nye i8 Coupé- eller Roadster-eiere blir det mulig å kjøre helelektrisk i opptil 105 km/t, hele 35 km/t raskere enn den første utgaven av BMW i8. Aktiveres eDrive-funksjonen fullt ut, økes den elektriske terskelen til hele 120 km/t. Bensinmotoren kobles da kun inn når man kjører over denne hastigheten eller når man trykker gassen i bunn for å øke akselerasjonen. Det oppgraderte eDrive-systemet sørger også for at bensinmotoren stenges av oftere under normal kjøring, slik at du som sjåfør vil kjøre mer på ren elektrisk drift.
Effekten i den elektriske motoren har økt fra 131 hk til 143 hk (105 kW). Den tresylindrede bensinmotoren leverer fortsatt 231 hestekrefter og et dreiemoment 320 Nm. Samlet effekt er nå 374 hk, mot 362 hk i forgjengeren. i8 Roadster gjør unna 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens Coupé-modellen gjør samme oppgave på 4,4 sekunder. Topphastigheten for de begge lyder på 250 km/t.
Mer standardutstyr
Forsterkningene til tross, så veier den nye cabriolet-versjonen 1595 kg, bare 60 kg mer enn coupé-modellen. Softtop-taket er designet for helårsbruk og er lydisolert. Ved et tastetrykk kjøres taket automatisk av og på, nesten lydløst, på 15 sekunder. Kjører du under 50 km/t kan det i tillegg gjøres uten å stoppe. I stedet for bakseter, finner man et oppbevaringsrom på ca 92 liter i i8 Roadster.
– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, utvider vi standardutstyret på de to modellene, så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard. Kunden behøver med andre ord stort sett kun å velge interiør, lakkfarge og felger på sin nye BMW i8, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Det norske standardutstyret inkluderer blant annet BMW laserlys, avblendbare speil, lakkerte bremsekalipre, Harman Kardon høyttalersystem, head-up display, Driving Assistant, parkeringssensorer fremme og bak, ConnectedDrive Services og navigasjonssystem.
BMW i8 Coupé vil koste fra 1.352.000 kroner, mens i8 Roadster er priset til 1.509.000 kroner.