Test BMW 740Le xDrive iPerformance Limousine

Den deiligste BMW-en vi har kjørt

Jeg svever som på en sky bortover den telehivsprengte grusveien. Likevel har jeg god kontakt med underlaget. Jeg kjører nye BMW 7-serie hybrid.

Først publisert Sist oppdatert

BMW er gode til å lage biler. Gode nok til at folk er villige til å bla opp godt med penger for å oppleve følelsen. Den velkjente BMW-følelsen. Det handler komfort, kjøreegenskaper, utstyr og luksus på et så høyt nivå at valget faller på BMW i stedet for premiummerker som Mercedes-Benz, Audi, Jaguar, Lexus og Volvo.

Det gjelder ikke bare de største modellene fra merket. Mer enn én gang har vi trykket 1-serie til brystet og gitt den godt skussmål for dens mange gode egenskaper. Det samme gjelder 3-serie og 5-serie, og modellene imellom. De sportslige modellene likeså. Line-up-en er ganske komplett, kan man vel si.

Så hvordan er det egentlig å sitte bak rattet i BMWs fineste?

Jo, da. Det er en utrolig opplevelse. Men la meg bare poengtere at førerplassen ikke er setet du som eier skal oppta i den lange versjonen av BMW 7-serie, på BMW-språk kalt Limousine. Det er baksetet på passasjersiden som gjelder i denne bilen.  

Limousine er for øvrig en dekkende beskrivelse. Den beskriver komfortnivået og benplassen på en ypperlig måte. Her kan du virkelig strekke ut i fantastiske skinnseter. Og ved hjelp av BMW Touch Command, et 7-toms nettbrett plassert i midtkonsollen, kan du betjene en rekke komfort- og underholdningsfunksjoner.

Massasje? Ja, selvfølgelig. Et kryss på ekstrautstyrslista, så har du det.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TOPPKLASSE: Sittekomforten i de silkemyke skinnsetene er upåklagelig. Det samme er lyden i Bower & Wilkins-stereoanlegget. BMW 7-serie er en milsluker av rang.
TOPPKLASSE: Sittekomforten i de silkemyke skinnsetene er upåklagelig. Det samme er lyden i Bower & Wilkins-stereoanlegget. BMW 7-serie er en milsluker av rang. Foto: Petter Handeland

Velkjørende glider

Tilbake i førersetet. Få nordmenn har vel privatsjåfør, og hvem syns vel ikke det er morsomt å kjenne på kjøreegenskapene til BMWs flaggskip? De fleste, vil jeg tro.

Ikke uventet er «polert» et ord som rask dukker opp i hodet. Polert i den forstand at BMW har pusset og gnikket seg fram til et hjuloppheng med fantastiske egenskaper.

Det kan vi takke den adaptive luftfjæringen for. Selv om importøren hadde skodd testbilen med hjul i dimensjon 245/40R20 foran og 275/35R20 bak, er fjæringskomforten upåklagelig. Velger du Comfort-kjøremodus, duver du avgårde som på et flygende teppe. Og skulle du være i godlune, og på en vei der svingene kommer tett, kan 740Le bryte fysiske lover kun ved et knappetrykk. Den nærmest «krymper» rundt deg og føles langt nettere enn de fysiske målene skulle tilsi. Vi snakker om en bil på 524 centimeter og 2075 kilo.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Fartsblindhet i toppklasse følger med på kjøpet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SVÆRT RASK: Luksuslimousinen gjør 60–100 km/t på 3,3 og 80–120 km/t på 4,1 sekunder. Den over to tonn tunge bilen gjør forbikjøringer i et jafs.
SVÆRT RASK: Luksuslimousinen gjør 60–100 km/t på 3,3 og 80–120 km/t på 4,1 sekunder. Den over to tonn tunge bilen gjør forbikjøringer i et jafs. Foto: Petter Handeland

Rask milsluker

Og når vi snakker om fart; hybridlimousinen går som et olja lyn. Drivlinjen er den samme som i stor-SUV-en X5 40e og består av en firesylindret, toliters bensinturbomotor som isolert sett yter 258 hestekrefter og 400 Newtonmeter. I tillegg bidrar elmotoren med 113 hestekrefter og 250 Newtonmeter, forsynt med strøm fra et litiumion-batteri med kapasitet på 9,2 kWt (7,4 kWt nettokapasitet).

På typisk hybrid-vis kan ikke kraften legges sammen, men totalen er likevel ikke til å bli flau over; 326 hestekrefter og 500 Newtonmeter.

Topp moderne turboteknologi og en elmotor med fullt dreiemoment fra start, gir en fantastisk fleksibilitet og et overflod av motorkraft uansett hvilket turtallsleie og fartsområde du ligger i. Et lite skyv med høyre stortå og du skyves kontant bakover i setet.

BMW oppgir 0–100 km/t på 5,6 sekunder. I våre målinger klokker vi inn på 6,1 sekunder i begge forsøk. At luksuslimousinen gjør 60–100 km/t på 3,3 og 80–120 km/t på 4,1 sekunder er enda mer imponerende. Den over to tonn tunge bilen gjør forbikjøringer i et jafs.

Det finnes knapt en bedre milsluker enn BMW 7-serie. Det er klart, Audi A8, Mercedes-Benz S-klasse og noen av de britiske luksuskonkurrentene er på nivå, og skal man skille mellom dem, handler det gjerne om smak. Vi har i hvert fall ingenting negativt å si om kjørekomforten i 740Le.

Sittekomforten i de myke, men likevel med god støtte, skinnsetene er upåklagelig. Det samme er lyden i Bower & Wilkins-stereoanlegget. Her stemmer det meste.

En annen ting som imponerer er det aktive sikkerhetsutstyret. Ofte – gjerne i billigere biler – føler vi at systemene forstyrrer mer enn de gjør nytte. Noen ganger bryter de inn for tidlig. Andre ganger for sent. Slik er det ikke i 7-serie. Her fungerer de utmerket – som en hjelpende hånd akkurat når du trenger det. Ikke for tidlig, ei heller for sent.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Hybrid-fordelen

LANG VERSJON: Her kan du virkelig strekke ut i fantastiske skinnseter. Ved hjelp av et 7-toms nettbrett plassert i midtkonsollen, kan du betjene en rekke komfort- og underholdningsfunksjoner.
LANG VERSJON: Her kan du virkelig strekke ut i fantastiske skinnseter. Ved hjelp av et 7-toms nettbrett plassert i midtkonsollen, kan du betjene en rekke komfort- og underholdningsfunksjoner. Foto: Petter Handeland

Elmotoren fungerer også som en hjelpende hånd. Ikke bare på ytelsene, men på drivstofforbruket. Oppgitt forbruk og CO₂-utslipp for 740Le er så lavt som 0,23 l/mil og 53 g/km. Oppgitt rekkevidde på ren eldrift er 48 kilometer.

De ladbare hybridene holder sjelden hva de lover i vår faste forbrukstest, en tjue mil lang runde i variert terreng som vi alltid starter med fulladet batteri. Foruten stor-SUV-en Audi Q7 e-tron orker ladehybridene sjelden mer enn halvparten av den oppgitte rekkevidde på strøm, og derfra og ut stiger forbruket raskere enn i biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Dette på grunn av høyere vekt.

Igjen overrasker 740Le. Den legger bak seg 39,9 kilometer på ren eldrift før bensinmotoren kobler inn. Dessverre, må vi nesten si, stiger forbruket raskt og stabiliserer seg rundt 0,7 l/mil, og ved endt runde er tanker vi opp og regner oss fram til et faktisk gjennomsnittsforbruk på 0,71 l/mil.

Tatt bilens størrelse og ytelser i betraktning, er det likevel et godt resultat. Men det er helt klart at de som kjører maksimalt 6–7 mil har mest igjen for hybriddriften.

Nei, vent nå litt. Det største fortrinnet med hybriddrivlinjen er verken drivstofforbruk, utslipp eller ytelser. Som ved så mange andre hybridbiler på det norske markedet, er det de lave avgiftene til staten som er de ladbare hybridenes største fortrinn.

En stor, tung og motorsterk bil som 740Le var tidligere et rent avgiftsmareritt. Slike biler kunne gjerne bli straffet med opp mot en million kroner i avgifter. Hybriddrivlinjen boter på dette, og av innstegsprisen på 740Le er kun 96 500 kroner avgifter til staten.

Dette gjør hybriden til den soleklart billigste 7-serie. Billigere enn «innstegsmodellen» 730d, 740e (kort versjon) koster fra 1 010 200 kroner, mens den lange, 740Le, med xDrive-firehjulsdrift, koster fra 1 121 500 kroner.

Til sammenligning koster rimeligste dieselversjon, 730d xDrive (211 hk), fra 1 099 400 kroner. Velg hybrid, så får du mye mer for pengene. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Penn til 10 000 Euro

BMW er kjent for å ta seg godt betalt for ekstrautstyr, og testbilen er ikke et unntak. Her er det ekstrautstyr for – hold deg fast – 498 520 kroner!

FLAT PEDAL: Sportsdiplayet viser til enhver tid hvor mye motorkraft som er i bruk. En høyst unødvendig, men likevel artig funksjon.
FLAT PEDAL: Sportsdiplayet viser til enhver tid hvor mye motorkraft som er i bruk. En høyst unødvendig, men likevel artig funksjon. Foto: Petter Handeland

I rekken av kostbart utstyr finner vi blant annet aktiv styreassistent til 16 100 kroner, såkalte klimakomfort-vinduer til 16 000 kroner, glasstak til 10 000 kroner, ventilerte seter foran til 13 200 kroner, massasjefunksjon for fører og passasjerer til 12 200 kroner, kjøreassistent til 21 200 kroner, head-up-display til 15 400 kroner, BMW Night Vision med persongjenkjenning til 24 400 kroner, vinterhjul til 29 000 kroner og sist, men ikke minst, Bowers & Wilkins-anlegget til 49 300 kroner.

Og da er vi ikke halvveis. I listen finnes flere punkter ekstrautstyr til under 10 000 kroner er lang. I tillegg kommer det som må være blant de høyest prisede punktene vi har sett på en ekstrautstyrsliste noen gang, nemlig en interiør- og eksteriørpakke BMW kaller THE NEXT 100 YEARS til den nette sum av 242 000 kroner!

Dette dreier seg ikke bare om en utstyrspakke, men om et begrenset opplag biler (kun 100 stk) produsert av BMW Individual. Du får spesiell lakk, 20-toms felger og dekk og et interiør som er løftet fra fint til fantastisk. Blant annet kommer alt skinnet fra Merino-sauen, og taket er trukket i alcantara.

Og så må vi ikke glemme pennen. Med på kjøpet får du nemlig en penn fra Montblanc, produsent av noen av verdens dyreste penner. Pennen er utviklet i samarbeid med BMW Individual og har en verdi på 10 000 Euro.

And on that bombshell …