Prøvekjørt: BMW 7-serie
- Den har en haug med systemet som hjelper deg å gjøre minst mulig
Spørsmål & svar om nye BMW 7-serie som vi har prøvekjørt.
- 7-serie? Vel, den er kanskje stor i Kina og USA, men det er jo ikke den bilen som gjør at vi liker BMW?
- Kanskje ikke. 7-Serien har alltid levd i skyggen av Mercedes S-klasse. Men denne er særdeles viktig. Den viser BMWs helt nye chassis og plattformarkitektur. Etter hvert vil denne bli gjennomført på nesten alle biler, fra 2-serie til en X7.
- Greit, la oss få høydepunktene.
- Lav vekt er ett av dem. Karosseriet har en «carbon core», og har store forsterkende skinner av karbonfiber, noe som reduserer bruken av stål. De fleste ytre platene (og mye annet) er aluminium. Dermed reduseres vekten med 40 kilo. Ny fjæring reduserer også vekten med 35 kilo, og er bra for dynamikken. Også setene, samt til og med aircondition-enheten er slanket. Total reduksjon er 130 kilo, tross ekstra utstyr. Alle versjonene har luftfjæring og aktiv demping. I tillegg kan du få firehjulsstyring og aktiv antikrengning. De sekssylindrede bensin- og dieselmotorene er nyutviklede. Det nye iDrive-systemet kan du delvis styre med håndbevegelser i lufta.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Men utgjør dette særlig forskjell?
- At den er lett gjør at den er rask med bedre drivstofføkonomi; bare se på de utrolige tallene under spesifikasjonene. I tillegg er den god å kjøre. Skikkelig god. Komforten er blitt enormt mye bedre, og det vil nok imponere kjøperne mest. Likevel kan den være ganske så kvikk på svingete veier. I tillegg er den nye dieselen mye stillere enn før. V8-bensinmotoren med dobbel turbo i 750i gir deg en kombinasjon av urban bil og voldsomme krefter.
- Det er ikke vanlig å kalle en flåte som dette for «kvikk»?
- Den har en haug med systemet som hjelper deg. Som Integral Active Steering, som er et firehjulsstyringssystem. det benytter en elektromotor på bakakselen som styrer stagene som gir hjulutslag bak. Bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene når farten er høy. 7-serie kommer også med Dynamic Drive Roll, som er en stabilitetskontroll med elektromekanisk styrte stabilisatorstag, samt Dynamic Damper Controll som fortløpende styrer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Hvordan er den på Autobahn?
- Grei. Men styringen er vag på midten, noe som gjør at det ikke er så enkelt som det burde være å holde den rett. Dermed er du i hendene til det selvstyrende filholdingssystemet.
- Hvordan er den å bli kjørt i?
- Fantastisk. De nye setene er behagelige, det er mer plass, kupeen er luksuriøst innredet, og alt dette skyldes kanskje at det er i denne retningen S-klassen har gått.
DOMMEN:
Mer nytt på undersiden enn på overflaten. Komfortabel og dynamisk, men med dau styring.
Husker du disse?
Tekniske data
BMW 730d
Motor: 2993 ccm 6 syl
HK: 258
Dreiemoment: 560 Nm
0–100 km/t: 6,1 sek
Toppfart: 250 km/t
Oppgitt forbruk: 0,56 l/mil
CO₂-utslipp: 148 g/km
Vekt: 1840 kg
Priser:
Rimeligst: Fra 1 088 400 kroner (730d xDrive med 211 hk)
Dyrest: Fra 1 702 200 kroner (750Li xDrive med 450 hk og 8-trinns sportsautomat)
Denne saken ble første gang publisert 09/10 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.