Prøvekjørt: Nye BMW 3-serie
Kommer som hybrid
BMW 3-serie fyller 40 år og feirer med facelift, men de største endringene skjer under panseret. Vi har prøvekjørt nyheten.
Det skal godt gjøres å skille nye 3-serie fra dagens 3-serie. De er nær sagt dønn like. Ser du forskjell, er du en kjenner. Karosseriet er det samme, men både fronten og hekken har fått små endringer i form av fangere og lys. Støtfangerne har fått litt annen design med blant annet større luftinntak.
I frontlyktene, som har fått en litt annen form, er det LED-signatur som gjelder, med LED-kjørelys som standard og adaptive LED hovedlys som tillegg. Også baklyktene har fått ny form og LED-signatur.
Mer er det egentlig ikke å si om eksteriøret. BMW sier selv at de har fått så gode tilbakemeldinger om dagens 3-seriedesign at de har holdt endringene på et absolutt minimum.
Endringene er små også på innsiden, men store nok til å holde tritt med konkurrentene. Små endringer i dashborddesignet og såkalt «ambient light», direkte oversatt til stemningsbelysning, integrert i dørsider og dashbord, gjør kupeen passe moderne og gir et påkostet inntrykk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Effektstinn hybrid
Det er under panseret BMW har lagt ned mest jobb. I nye 3-serie tilbyr de – hold deg fast – elleve forskjellige motorer. Utvalget spenner seg fra den tresylindrede bensinturbomotoren i 318i og minste diesel (316d) opp til de sekssylindrede autobahnlokomotivene 335d og 340i. Sistnevnte en treliters bensinturbo-rekkesekser med 326 hestekrefter.
Aller mest spennende er 330e, en konkurrent til Mercedes C-klasse-hybriden C350E. 330e er en ladbar hybrid med toliters bensinturbomotor og elmotor med totalt 252 hestekrefter. Oppgitt forbruk er kun 0,2 l/mil.
I likhet med andre power-hybrider, med det vi vil påstå er kunstig lavt oppgitt forbruk (de fleste hybrider har langt høyere drivstofforbruk ved normal bruk enn oppgitt), vil 330e komme avgiftsmessig veldig godt ut her hjemme i Norge. Så får vi se hvordan det går når ny EU-kjøresyklus tas i bruk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
God fart
Dessverre var kun ett motoralternativ tilgjengelig for prøvekjøring ved lanseringen i Østerrike, nemlig 340i – et beist av en seksylindret bensinturbomotor. Med denne gjør 3-serie 0–100 km/t på 5,2 sekunder. Toppfarten på 250 km/t kan vi bekrefte at stemmer etter et godt drag i på tysk autobahn. Koblet opp mot BMWs åttetrinns automatkasse er dette en herlig, men kostbar versjon av 3-serie.
Priser:
Innstegsmodellen 318i koster fra 347 200 kroner som sedan og 377 800 kroner som stasjonsvogn. 316d koster fra 357 000 kroner som sedan og 391 500 kroner som stasjonsvogn.
Rimeligste versjon med firehjulstrekk er xDrive 318d som koster fra 419 700 kroner. Dyreste 3-serie (utenom M3) er xDrive 340i. Den koster fra 814 500 kroner med automatgir.
De minste motorene er nok de mest aktuelle for potensielle norske kjøpere av nye 3-serie. 136 hestekrefter sterke 318i vil nok føles tilstrekkelig for mange. Ønskes firehjulsdrift og bensinmotor er det 320i som gjelder.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bredt utvalg med firehjulsdrift
På dieselsiden heter innstegsmodellen 316d og har 116 hestekrefter. Kanskje aller mest spennende er 320d Efficient Dyniamics, som med sine 163 hestekrefter gjør 0–100 km/t på kun 7,8 sekunder og har et oppgitt forbruk på kun 0,38 l/mil.
xDrive firehjulsdrift får du først i 318d med 150 hestekrefter, men tilbys også i 320d, 330d, 335d og bensinmodellene 320i, 330i og 340i.
Med et så bredt motorprogram, der alle vil finne en drivlinje som passer seg, samt et oppgradert interiør og eksteriør, er vi sikre på at 3-serie vil tilfredsstille mange nordmenn og deres ønsker og krav til en ny bil.