NYE MODELLER FRA BMW
I begge ender av skalaen
BMW fyller på med modeller i både by- og bøllesegmentet.

Sist ut er 2-serie Gran Coupe som lanseres i mars neste år. Den har offisiell verdenspremiere på Los Angeles Auto Show i slutten av november. Med en lengde på 4526 mm plasserer den seg mellom konkurrentene Audi A3 Sportsedan og Mercedes-Benz CLA. Bagasjeromsplassen er på 430 liter, noe som er 30 liter mindre enn den 16 centimeter lengre CLA. Den nye BMW-modellen lanseres først med én dieselmotor og to bensinmotorer. Det dreier seg om en tresylindret bensinmotor med 140 hester (218i) og en firesylindret dieselmotor med 190 hester (220d). Den foreløpige toppmodellen er M235i xDrive som kommer med BMWs kraftigste firesylindrede motor med hele 306 hester. Denne modellen gjør 0–100 km/t unna på 4,9 sekunder – og ytterligere en tidel raskere med M Performance Package.

M-versjoner av X5
Dersom det ikke er nok, du vil ha mer plass, sitte høyere og bruke mye mer penger, så har siste generasjon X5 og X6 fått sine vaskeekte M-modeller, X5 M og X6 M. Som 2-serie Gran Coupe har også de muskelsterke SUV-ene offisiell verdenspremiere i Los Angeles. Til Norge er de ventet i april neste år. Prisene starter på 2 119 500 kroner, og da er det snakk om en 600-hesters X5 M som skal greie 0–100 km/t på 3,9 sekunder. Kreftene besørges av en etter hvert velkjent 4,4-liters V8-motor med BMWs M TwinPower turboteknologi. Overføringen skjer med en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse.

625 hestekrefter
Vil du ha toppmodellene med Competition-pakke må du punge ut med 2 253 500 kroner for X5 M-versjonen og enda litt mer for X6 M Competition. Antagelig må du belage deg på å bruke noe ekstra kroner på passende ekstrautstyr. I Competition-versjonene er det hentet ut enda mer krefter, totalt 625 hester og et dreiemoment på 750 Nm. De nesten fem meter lange og 2,3 tonn tunge bilene med en bakkeklaring på 21 centimeter, skal greie 0–100 km/t på 3,8 sekunder. Og ja, de kan fås med hengerfeste og kan trekke hengere opp til tre tonn.