Mercedes G-klasse

Blir ikke mer ekstremt og massiv enn dette!

Bilen gjør et voldsomt inntrykk.

Først publisert Sist oppdatert

G500 4×4² er navnet på denne ganske ekstreme varianten av smått legendariske Mercedes G-klasse, for mange kjent som Geländewagen. Showbilen G500 4×4² ble vist frem på bilutstillingen i Genève (se video i topp av saken), og er avledet av den massive 6x6-versjonen fra AMG som ble lansert i 2013.

Det har i all hovedsak vært Magna Steyr AG & Co KG som har laget Mercedes G-klasse på oppdrag av Daimler AG. At selskapet nå skal ha forlenget kontrakten med østerrikske Magna Steyr, tyder dermed på at G500 4×4² varsler en ny æra for Mercedes' første SUV.

Dobbel turbo

Under panseret på showbilen sitter en femliters V8 biturbo på 422 hk og 610 Nm som altså har mindre volum, men mer krefter enn 5,5-literen med 387 hk. Motoren i G500 er den samme som i AMG GT og nye C 63 AMG.

G500 4×4² er utstyrt med 22-tommers felger med gigantiske 325/55 R 22-dekk. Skal du bruke den offroad, anbefales 37 x 12.5 x 18-tommers MT-dekk. Bakkeklaringen er på massive 45 centimeter, og vadedyben på én meter.

Firehjulsdrift som Unimog

Og her er det tale om det ypperste innen firehjulsdrift: Permanent 4x4, reduksjonsgir og tre låsbare differensialer. Som Unimog har den portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øker bakkeklaringen. Akselavstanden er på 2,85 meter og overhenget beskjedent.

Chassiset er primært basert på dagens G-klasse, men showmodellen har mer avansert demping og skal kunne skifte mellom Sport- og komfortmodus på 15 millisekunder.

Historien om Geländewagen

1979 Den offisielle G-modellen presenteres i Sør-Frankrike. Produksjonen starter samme år med 240 GD, 300 GD, 230 G og 280 GE.

1981 Den første faceliften med muligheter for blant annet automatgir, aircondition og vinsj.

1983 230 GE blir tilgjengelig med 4-trinns automatgir. Andre facelift med blant annet femtrinns automatgir på programmet. Jacky Ickx og Claude Brasseur vinner Paris–Dakar med en 280 GE.

1985 Differensialsperrer, sentrallås og turteller kommer på listen over standardutstyr.

1986 230 GTE og 280 GE kommer med katalysator. I juli ruller G-klasse nummer 50 000 av samlebåndet.

1987 Fjerde facelift. Elektriske vindusheiser, automatisk antenne og lastenett kommer som ekstrautstyr. 250 GD med 84 hk erstatter 240 GD.

1989 230 GE Classic limited-edition-modell blir presentert for G-klassens 10-årsjubileum. 300 stykker bygges. Den nye 463-serien med permanent firehjulsdrift, treinteriør og mulighet for ABS-bremser presenteres.

1990 463-serien lanseres i april med modellene 230 GE, 300 GE, 250 GD og 300 GD. Kundene kan velge mellom tre karosserier. Produksjonen av 460-serie 280 GE og 300 GD avsluttes.

STOREBROR: G63 AMG 6x6. FOTO: Daimler AG
STOREBROR: G63 AMG 6x6. FOTO: Daimler AG

1992 461-serien presenteres for det profesjonelle markedet. Første facelift for 463 med blant annet cruisekontroll, 350 GD Turbodiesel avdukes i mai. G-klasse nummer 100 000 produseres i juni.

1993 Spesialversjonen 500 GE avdukes med åttesylindret motor som yter 241 hk. Kun 500 produseres. Geländewagen blir nå offisielt kalt G-klasse.

1994 Andre facelift for 463-serien, med blant annet ventilerte bremseskiver foran og fører-airbag. 210-hesters G 320 erstatter G 300.

1995 Alle modellene får fjernstyrt sentrallås.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

1996 G 300 Turbodiesel med 177 hk og ny femtrinns automat erstatter G 350 Turbodiesel. Airbag på passasjersiden, cruisekontroll og spylere til hovedlyktene blir standardutstyr.

1997 G 320 med V6 erstatter rekkesekseren. 290 GD Turbodiesel med 120 hk erstatter den selvpustende 290 GD i 461-serien.

STARTEN:Geländewagen-historien startet i 1979. FOTO: Daimler AG
STARTEN:Geländewagen-historien startet i 1979. FOTO: Daimler AG

1998 Fjerde facelift. Nye 500 med 296 hk blir en del av familien.

1999 Spesialversjon av G 500 markerer 20-årsjubileum. Multifunksjonsratt blir standard. G 55 AMG med V8 på 354 hk introduseres.

2000 Nye 2001-modeller presenteres på Paris-utstillingen. Mer moderne interiør og bedre komfort. G 300 Turbodiesel fases ut og erstattes av G 400 CDI med V8 diesel på 250 hk

2001 Fra høsten kommer G-klasse med ESP (elektronisk stabilitetskontroll) bremseassist, og elektronisk traction-kontroll – 4 ETS. Lanseres i USA.

2002 Nye G 270 CDI med firesylindret motor på 156 hk lanseres.

2004 Verdenspremiere på G 55 AMG med kompressormatet V8-er på 476 hk

2006 G 55 AMG øker til 500 hk. Bi-xenon-lys og tåkelys med hjørnekontroll blir tilgjengelig. G 320 CDI erstatter G 270 CDI og G 400 CDI.

AMG: G 55 AMG. FOTO: Daimler AG
AMG: G 55 AMG. FOTO: Daimler AG

2007 G 55 AMG øker til 507 hk. G-klasse introduseres med nytt, analogt instrumentpanel og ny senterkonsoll. COMAND APS med DVD-basert navi, integrert radio og DVD, samt telefon-tastatur, dukker opp for første gang. Det samme med ryggekamera og dekktrykkontroll.

2008 G 500 med en ny 5,5-liters V8-er med 388 hk og 530 Nm. Bluetooth kommer for første gang.

2009 G-klasse feirer 30 år med EDITION30 og EDITION30 G.PUR.

2010 G 350 BlueTEC lanseres med 210 hester som yter 540 Nm 7G-TRONIC kommer på programmet.

2012 G 63 AMG og G 65 AMG presenteres med henholdsvis 544 hk/760 Nm og 612 hk/1000 Nm

2013 G 63 AMG 6x6 lanseres.

KILDE: Daimler AG

AMG: G 65 AMG som yter 1000 Nm. FOTO: Daimler AG
AMG: G 65 AMG som yter 1000 Nm. FOTO: Daimler AG